Cum a renuntat statul la un vapor al Casei Regale pentru un pret de FIER VECHI. Azi costa 43 mil USD
Statul roman a pierdut prea usor o bijuterie de tezaur, care acum valoreaza 43 de milioane de dolari.Este vorba despre yahtul Nahlin, rebotezat ''Libertatea'', care a apartinut Casei Regale.
Vasul a fost instrainat la pret de fier vechi, in urma cu 14 ani, dintr-o indolenta a autoritatilor.
Desi era inestimabil, in acte figura ca local, asa ca un magnat britanic l-a luat si l-a restaurat, lucru pe care nu l-ar fi facut niciodata oficialii nostri. Si-a schimbat numele dar si proprietarul. Acum miliardarul britanic James Dyson se plimba cu el prin toata Mediterana.
Romania a cumparat yachtul in 1937 cu 120 de mii de lire sterline special pentru Carol al doilea. Se spune ca si l-a dorit enorm dupa ce a aflat ca regele Edward al 8-lea, cel care a lasat tronul Angliei pentru Wallie Simpson, a facut o mediatizata calatorie impreuna cu iubita sa, pe Adriatica.
Ajuns in Romania vaporul a fost botezat Luceafarul. Ulterior comunistii l-au redenumit Libertatea si l-au transformat in restaurant pe faleza din Galati.
Aici a ramas 50 de ani, timp in care a fost berarie, motel, bordel ilegal si loc de intalnire pentru agentii securitatii.
Dupa '90 Libertatea nu a mai existat ca yacht, ci doar ca local de alimentatie publica.
A fost privatizat odata cu firma de stat care il avea in acte, SC Regal SA, actionar majoritar fiind SIF Moldova. In 98 vasul a devenit oficial tezaur al Romaniei, fiind considerat "o adevarata simfonie navala din punct de vedere al constructiei, dar si a istoriei pe care o reprezinta".
In acelasi an, cu aprobarea SIF Moldova, yachtul a fost vandut ca o banala carciuma, la o licitatie la care au participat trei potential cumparatori. A castigat firma britanica Edmiston.
Statul s-a ales indirect, de pe urma vanzarii, cu 130 de mii de dolari, restul de bani au intrat in conturile firmei Regal Galati care s-a judecat cu ministerul culturii pe motiv ca un obiect de tezaur nu poate fi instrainat.
Din pacate cei din minister s-au limitat doar sa afle daca licitatia a fost sau nu corecta.
Sub pretextul unor reparatii, noul proprietar a obtinut un aviz temporar de export si a scos nava din tara in 1999.
Vaporul a stat 10 ani in santierele navale din Scotia si Hamburg, unde a fost refacut dupa planurile originale.
450 de tone de fier vechi au fost inlocuite din carcasa si peste 10 milioane de euro a costat intreg procesul de restaurare.
In 2002, surpriza: Autoritatile au aprobat definitiv exportul navei. Tot atunci nava a fost scoasa din categoria tezaur si adusa la acelasi nivel cu o vaza de la Castelul Peles.
Fost Luceafarul si Libertatea, in prezent Nahlin- yachtul valoreaza 43 de milioane de dolari si apare pe locul 37 intre cele mai mari din lume cu 100 de metri lungime si 11 latime.
O splendida bucata de istorie, tratata in Romania ca un sopron parasit, vanduta la pret de fier vechi si ramasa in patrimoniul nostru doar cu numele.