Compania RetuRO, amendată pentru problemele cu ambalajele: ”E adevărat, una simbolică, pentru că asta prevede legea”
Au ajuns primele sancțiuni la comercianții care refuză să le dea garanția celor care returneaza sticle, doze sau pet-uri. Amenzile au fost date după ce Protecția Consumatorilor și Garda de Mediu au verificat cum merg lucrurile pe întregul lanț.
Asa că a fost amendată inclusiv compania RETURO, cea care administrează Sistemul de Garanție-Returnare.
Oamenii reclamă că în multe situații aparatele nu sunt golite de angajații magazinelor. Mai rău, în unele cazuri vânzatorii nu returnează garanția de 50 de bani sau preferă să recicleze la rândul lor sticlele primite de la clienți.
Mircea Fechet, ministrul Mediului: „De multe ori, comercianții înregistrați sau neînregistrați, care totuși gestionează aceste ambalaje, ajung să le ducă la punctele de colectare automate. Și ne aflăm în acea situație în care afară sunt 40 de grade și cetățenii așteaptă la coadă și ne trezim că în fața noastră e un cetețean care are 10 saci. Nu știu care sunt motivele pentru care un comerciant ar alege să piardă timpul”.
Comisarii de Garda de Mediu și inspectorii de la Protecția Consumatorilor au facut 3600 de controale în ultima lună.
Peste 500 de comercianți au fost sancționați, iar amenzile au depășit 2,7 milioane de lei. Este doar începutul verificarilor, spun responsabilii de la Mediu, la aproape 9 luni de la debutul Sistemului de Garanție Returnare.
Sebastian Hotca, vicepreședintele ANPC: „Principalele abateri constate in urma actiunilor de control se referă la modul de indicare a prețurilor si implicit a garanției, lipsa informațiilor de pe automat privind modalitatea de înapoiere a valorii, automate defecte, refuzul primirii ambalajelor, refuz de schimbare a voucherelor în numerar”.
Andrei Corlan, comisarul general al Gărzii de Mediu: „Bazându-ne pe informațiile acumulate în teren am desfășurat o acțiune de control inclusiv la administrorul SGR-ului, compania Returo, s-a soldat cu o sancțiune, e adevărat, una simbolică, pentru că asta prevede legea, 8.000 de lei. O problemă principală a funcționalității SGR este frecvența colectării ambalajelor.”
Autoritățile au pus la dispoziția cetățenilor, dar și a comerciantilor care întâmpină probleme un număr de telefon, la care pot anunța ce probleme au avut atunci când au vrut să recicleze.
Până acum, peste 1,3 miliarde de ambalaje au fost distruse.