Chestionare anonime în școli despre pericolul pe care îl reprezintă stupefiantele. „Era foarte slabă, obosită, se bâlbâia”
Deși timid, deocamdată, profesorii și elevii încep să discute, cu subiect și predicat, despre pericolul mortal pe care îl reprezintă stupefiantele.
În unele școli, adolescenții au întâlniri cu foști dependenți și sunt rugați să completeze chestionare anonime, în care pot spune sincer dacă au încercat anumite droguri sau au prieteni consumatori. În fiecare unitate școlară ar trebui să apară și câte o comisie care să-i identifice pe copiii aflați în pericol, iar o zi din „Săptămâna Altfel” va fi dedicată prevenției.
Elev: „Era foarte slabă, obosită, nu putea să aibă o conversație normală, se bâlbâia. Știu că e în continuare dealer. Nu aduce la liceu sau așa... Sunt absolut convinsă că, dacă cauți și ești consumator, găsești oriunde, și ele te găsesc pe tine”.
De ani de zile, liceenii știu cine și unde consumă droguri. Totuși, abia acum, unii află unde se poate ajunge.
Liceul „Gheorghe Lazăr” din București i-a pus pe adolescenți față în față cu tineri care au ajuns să vândă droguri și medicamente, ca să-și susțină adicția.
Irina de Hillerin, profesor consilier: „Au fost aduși deținuți consumatori de droguri, care au putut să-și împărtășească povestea, cum de la o curiozitate, o prostie, o întâmplare au ajuns dependenți și au ajuns să comită infracțiuni, pentru că nu mai știau cine sunt”.
Polițiștii de la Antidrog au venit și cu ochelari VR, care i-au făcut să vadă cum se poartă un consumator în sevraj. De luni, Colegiul Economic „Kretzulescu” a început să distribuie un chestionar anonim, pentru a afla dacă în școală există elevi predispuși, cu anturaj suspect, ori deja dependenți.
Cum recunoști o persoană care consumă stupefiante
La adolescenți, simptomele consumului de substanțe sunt foarte diverse: ochi roșii, sticloși sau cu pupile mărite, tremur al mâinilor, iritabilitate sau, dimpotrivă, somnolență în miezul zilei și insomnie, nopți la rând. În scurt timp, apare lipsa de concentrare, iar performanța școlară scade. Tânărul intră în situație de corijență, se rupe de familie și de prieteni. Potrivit Institutului Național de Sănătate din Statele Unite, cele mai mari șanse de a identifica problema sunt colegii de clasă și profesorii.
Iată cazului unui elev de clasa a noua.
Marius Morar, membru al comisiei antidrog: „La un alt liceu unde eram diriginte, am fost informat de colegii elevului respectiv că el consumă. Am luat legătura cu părinții. Mai întâi, nu au crezut. Părinții sunt cei care trebuie să decidă dacă trebuie să fie testat sau nu”.
Între timp, în unele scoli au apărut deja comisii de profesori care trebuie să identifice tânărul problema.
Mirela Nicoleta Dinescu, directorul unui colegiu: „Șapte persoane din discipline diferite. Avem o sumă de informații, pe care sper că tinerii noștri le vor înțelege așa cum trebuie”.
Testarea antidrog se va face doar cu acordul părinților sau al elevului, dacă este major.