Centura de siguranță în trei puncte. Istoria uneia dintre cele mai importante invenții din automobilism

Centrua de siguranta
Centrua de siguranta

Centura de siguranță este unul dintre acele părți ale mașinii pe care suntem atât de obişnuiţi să le avem încât rareori ne gândim cât de importantă este și dacă a existat altceva înaintea ei.

 

Purtarea centurii de siguranță este obligatorie pentru aproape toate categoriile de pasageri și lipsa ei se amendează, potrivit codului rutier, cu două puncte de penalizare și o amendă între 149 și 290 de lei.

Istoria centurii de siguranță în trei puncte

Încă din anii de pionierat ai automobilisticii și aeronauticii, inventatorii s-au gândit la metode de protecție.

Inginerul britanic George Cayley, unul dintre pionierii aeronauticii mondiale, a inventat încă de la începutul sec XIX, o centură de siguranță pentru planorul pe care îl folosea la zboruri.

Citește și
Autospeciala de pompieri si ambulanta SMURD
Explozie într-o casă din Prahova – Două femei au murit şi un bărbat are arsuri pe 50% din suprafaţa corpului

După apariția primelor automobile, invenția lui Cayley a fost preluată și folosită pentru scaunele maşinilor, în special pentru a-l ajuta pe conducător să stea bine în timpul virajelor. Ulterior a apărut și centura de siguranță în patru puncte, inventată de Gustave-Desire Leveau.

La începutul anilor ‘50, compania Ford a decis să doteze toate mașinile cu o centură de siguranță brevetată de frații Kenneth și Bob Ligon.

Un inginer suedez a inventat centrua în trei puncte

Dar pe sfârșitul anilor ’50, în Suedia, directorul Volvo, care pierduse o rudă apropiată într-un accident de mașină, gândea o soluție pentru a găsi cea mai bună metodă de protecție pentru ocupanții automobilelor.

În acest sens, l-a convins pe inginerul Nils Bohlin să plece de la Saab la Volvo și să găsească această soluție salvatoare.

Bohlin, un fost inginer de aviație la Saab, care a lucrat la scaune cu ejectoare, știa că o centură eficientă trebuie să absoarbă forța corpului, dar în același timp să fie atât de ușor de utilizat încât și un copil să o poată închide.

Soluția sa ingenioasă a luat forma unei centuri de poală combinată cu o centură diagonală peste piept. El a ancorat curelele jos lângă scaun, astfel încât geometria centurilor să formeze un „V” cu vârful îndreptat spre podea. Practic, este vorba de centura pe care noi o găsim azi în fiecare mașină.

Odată finalizat modelul de centură, în 1959, pe 17 august, a fost prezentat public și echipat pe modelul Volvo PV544. Ulterior, până în 1963, toate modelele Volvo aveau să fie echipate cu centură pentru scaunele din față.

Pe parcursul anilor următori, tot cei de la Volvo au introdus centurile de siguranță și pentru locurile de pe bancheta din spate.

După lansarea invenției lui Bohlin, Volvo a patentat-o, dar a luat ulterior o decizie care, din punct de vedere financiar, părea departe de orice ar fi făcut orice alt producători de mașini: a oferit gratuit oricui, designul centurii în trei puncte.

Motivul pentru care centura de siguranță în trei puncte este atât de larg răspândită astăzi, este că Volvo a deschis brevetul astfel încât orice producător de mașini să-l poată folosi în designul lor.

Conducerea Volvo a decis că invenția era atât de importantă, încât avea mai multă valoare ca instrument gratuit de salvare a vieții, decât ca un obiect de pe urma căruia să obțină profit financiar. „Decizia de a elibera brevetul pentru centura de siguranță în trei puncte a fost vizionară și în conformitate cu principiile companiei privind standardele de siguranță”, a explicat directorul general al Volvo, Alan Dessell, citat de Forbes.

Milioane de vieți salvate cu centura de siguranță în trei puncta
Potrivit cifrelor publicate în 2019, atunci când s-au sărbătorit 50 de ani de la inventarea centurii de siguranță în trei puncte, aceasta a salvat pentru un milion de vieți în întreaga lume și a prevenit răniri și mai grave. Purtarea centurii de siguranță reduce riscul de rănire gravă și deces cu cel puțin 50% în cazul unei coliziuni. De aceea, centura este considerată cea mai de succes contribuție la siguranța rutieră din istoria automobilismului.

Articol recomandat de sport.ro
O bătaie de joc românească: tatăl lui David Popovici le-a povestit francezilor cum politicul voia să profite de băiatul lui
O bătaie de joc românească: tatăl lui David Popovici le-a povestit francezilor cum politicul voia să profite de băiatul lui
Citește și...
Explozie într-o casă din Prahova – Două femei au murit şi un bărbat are arsuri pe 50% din suprafaţa corpului
Explozie într-o casă din Prahova – Două femei au murit şi un bărbat are arsuri pe 50% din suprafaţa corpului

Două femei au murit, luni, şi un bărbat are arsuri pe 50% din suprafaţa corpului, după explozia unui boiler, într-o casă din judeţul Prahova.

 

Procedură de infringement împotriva României, din cauza directivei creditelor ipotecare. Reproșurile Comisiei Europene
Procedură de infringement împotriva României, din cauza directivei creditelor ipotecare. Reproșurile Comisiei Europene

Procedura de infringement a fost demarată luni de Comisia Europeană împotriva României, pentru transpunerea incorectă a Directivei privind creditele ipotecare.

Trei băieți, prinși cu cuțite asupra lor în apropierea unui liceu din Buzău. Ce plănuiau să facă
Trei băieți, prinși cu cuțite asupra lor în apropierea unui liceu din Buzău. Ce plănuiau să facă

Trei adolescenţi cu vârste de 15 şi 13 ani au fost depistaţi de către poliţiştii locali din municipiul Buzău având asupra lor o armă albă şi un box, ei fiind conduşi la secţia de poliţie pentru audieri, a informat, luni, Poliţia Locală Buzău.

Recomandări
Surse. Primarul general Nicușor Dan își va anunța candidatura la președinția României ca independent
Surse. Primarul general Nicușor Dan își va anunța candidatura la președinția României ca independent

Surse apropiate de primarul general al Capitalei au precizat pentru Știrile Pro TV că Nicușor Dan ar urma să-și anunțe ăn perioada următoare candidatura la Președinția României ca independent.  

De ce depinde soarta negocierilor pentru formarea noului Guvern. Răspunsul pe care îl așteaptă fiecare partid din coaliție
De ce depinde soarta negocierilor pentru formarea noului Guvern. Răspunsul pe care îl așteaptă fiecare partid din coaliție

Începe o săptămână de foc pentru partidele pro-europene care negociază formarea noului Guvern. Liderii PSD, PNL, USR și UDMR se vor reuni pentru a discuta despre programul comun de guvernare, pe baza datelor din buget.

Un TikTok-er celebru a recunoscut că a primit bani și pentru promovarea lui George Simion, în campanie
Un TikTok-er celebru a recunoscut că a primit bani și pentru promovarea lui George Simion, în campanie

Anchetele care au stârnit numeroase controverse în ultima săptămână continuă. Luni, au ajuns rând pe rând la poliție Horațiu Potra, Bogdan Peșchir și TikTok-erul Makaveli.