Centura de siguranță în trei puncte. Istoria uneia dintre cele mai importante invenții din automobilism

Centrua de siguranta
Centrua de siguranta

Centura de siguranță este unul dintre acele părți ale mașinii pe care suntem atât de obişnuiţi să le avem încât rareori ne gândim cât de importantă este și dacă a existat altceva înaintea ei.

 

Purtarea centurii de siguranță este obligatorie pentru aproape toate categoriile de pasageri și lipsa ei se amendează, potrivit codului rutier, cu două puncte de penalizare și o amendă între 149 și 290 de lei.

Istoria centurii de siguranță în trei puncte

Încă din anii de pionierat ai automobilisticii și aeronauticii, inventatorii s-au gândit la metode de protecție.

Inginerul britanic George Cayley, unul dintre pionierii aeronauticii mondiale, a inventat încă de la începutul sec XIX, o centură de siguranță pentru planorul pe care îl folosea la zboruri.

Citește și
accidente munte
Val de accidentări la munte. Turiștii, încălțați cu adidași pe pârtii: „Avem două, trei perechi de ciorapi”

După apariția primelor automobile, invenția lui Cayley a fost preluată și folosită pentru scaunele maşinilor, în special pentru a-l ajuta pe conducător să stea bine în timpul virajelor. Ulterior a apărut și centura de siguranță în patru puncte, inventată de Gustave-Desire Leveau.

La începutul anilor ‘50, compania Ford a decis să doteze toate mașinile cu o centură de siguranță brevetată de frații Kenneth și Bob Ligon.

Un inginer suedez a inventat centrua în trei puncte

Dar pe sfârșitul anilor ’50, în Suedia, directorul Volvo, care pierduse o rudă apropiată într-un accident de mașină, gândea o soluție pentru a găsi cea mai bună metodă de protecție pentru ocupanții automobilelor.

În acest sens, l-a convins pe inginerul Nils Bohlin să plece de la Saab la Volvo și să găsească această soluție salvatoare.

Bohlin, un fost inginer de aviație la Saab, care a lucrat la scaune cu ejectoare, știa că o centură eficientă trebuie să absoarbă forța corpului, dar în același timp să fie atât de ușor de utilizat încât și un copil să o poată închide.

Soluția sa ingenioasă a luat forma unei centuri de poală combinată cu o centură diagonală peste piept. El a ancorat curelele jos lângă scaun, astfel încât geometria centurilor să formeze un „V” cu vârful îndreptat spre podea. Practic, este vorba de centura pe care noi o găsim azi în fiecare mașină.

Odată finalizat modelul de centură, în 1959, pe 17 august, a fost prezentat public și echipat pe modelul Volvo PV544. Ulterior, până în 1963, toate modelele Volvo aveau să fie echipate cu centură pentru scaunele din față.

Pe parcursul anilor următori, tot cei de la Volvo au introdus centurile de siguranță și pentru locurile de pe bancheta din spate.

După lansarea invenției lui Bohlin, Volvo a patentat-o, dar a luat ulterior o decizie care, din punct de vedere financiar, părea departe de orice ar fi făcut orice alt producători de mașini: a oferit gratuit oricui, designul centurii în trei puncte.

Motivul pentru care centura de siguranță în trei puncte este atât de larg răspândită astăzi, este că Volvo a deschis brevetul astfel încât orice producător de mașini să-l poată folosi în designul lor.

Conducerea Volvo a decis că invenția era atât de importantă, încât avea mai multă valoare ca instrument gratuit de salvare a vieții, decât ca un obiect de pe urma căruia să obțină profit financiar. „Decizia de a elibera brevetul pentru centura de siguranță în trei puncte a fost vizionară și în conformitate cu principiile companiei privind standardele de siguranță”, a explicat directorul general al Volvo, Alan Dessell, citat de Forbes.

Milioane de vieți salvate cu centura de siguranță în trei puncta
Potrivit cifrelor publicate în 2019, atunci când s-au sărbătorit 50 de ani de la inventarea centurii de siguranță în trei puncte, aceasta a salvat pentru un milion de vieți în întreaga lume și a prevenit răniri și mai grave. Purtarea centurii de siguranță reduce riscul de rănire gravă și deces cu cel puțin 50% în cazul unei coliziuni. De aceea, centura este considerată cea mai de succes contribuție la siguranța rutieră din istoria automobilismului.

Articol recomandat de sport.ro
Ce face marea campioană Monica Roșu, la 20 de ani după ce s-a retras din gimnastică. "E o altă carieră"
Ce face marea campioană Monica Roșu, la 20 de ani după ce s-a retras din gimnastică. "E o altă carieră"
Citește și...
Val de accidentări la munte. Turiștii, încălțați cu adidași pe pârtii: „Avem două, trei perechi de ciorapi”
Val de accidentări la munte. Turiștii, încălțați cu adidași pe pârtii: „Avem două, trei perechi de ciorapi”

O femeie aflată pe sanie a leșinat după ce a fost lovită din spate de o altă sanie care cobora cu viteză. Iar în Bușteni, un bărbat a fost și el rănit în timp ce se plimba cu ATV-ul pe un traseu dificil din Munții Baiului.  

Furtună pe Valea Prahovei. Rafalele de vânt au doborât mai mulți copaci și au surprins un autoturism cu trei persoane
Furtună pe Valea Prahovei. Rafalele de vânt au doborât mai mulți copaci și au surprins un autoturism cu trei persoane

O furtună s-a abătut, vineri seară, asupra localităţilor de pe Valea Prahovei, în staţiunea Sinaia rafalele de vânt doborând mai mulţi copaci, pe străzile Mănăstirii şi Zamora.

Gel optic și lasere împotriva ciorilor și porumbeilor: soluții high-tech, testate de autoritățile din Lugoj
Gel optic și lasere împotriva ciorilor și porumbeilor: soluții high-tech, testate de autoritățile din Lugoj

Gelul optic şi laserele intra în luptă cu ciorile zgomotoase şi cu porumbeii care fac mizerie.

Recomandări
ANM a prelungit avertizările de vreme rea: vânt puternic, ninsori și viscol. HARTĂ
ANM a prelungit avertizările de vreme rea: vânt puternic, ninsori și viscol. HARTĂ

Administrația Națională de Meteorologie a emis o informare meteorologică și mai multe atenționări și avertizări Cod Galben și Cod Portocaliu, ce vizează intensificări ale vântului, ninsori, polei și viscol, în mare parte din țară.

Volodimir Zelenski ar urma să facă o concesie majoră pentru pace în Ucraina
Volodimir Zelenski ar urma să facă o concesie majoră pentru pace în Ucraina

Rusia a lovit fără milă blocuri de locuințe, chiar și în ziua de Crăciun. Valul de drone și rachete a ucis joi cel puțin 5 oameni și a rănit zeci, în mai multe orașe ucrainene.

Plan Roșu de Intervenție activat, în urma unui accident între 10 mașini, în județul Olt. 27 de persoane implicate
Plan Roșu de Intervenție activat, în urma unui accident între 10 mașini, în județul Olt. 27 de persoane implicate

Un accident de amploare s-a produs pe Drumul Expres 12, în zona localității Optași Măgura, județul Olt, unde 10 autoturisme au fost implicate într-o coliziune în care se aflau aproximativ 27 de persoane.