Cel mai lung pod rutier de lemn din România este aproape finalizat. Cum arată și cât a costat

×
Codul embed a fost copiat

Pentru a nu pierde bani europeni, autoritățile din Bistrița-Năsăud au căutat o soluție pentru a finaliza un pod de 54 de metri, care inițial trebuia să fie din beton armat.

Cum costurile erau prea mari, constructorii au propus ca structura să fie din lemn stratificat.

Între timp și prețul lemnului a crescut, însă construcția este aproape finalizată și va fi cel mai lung pod rutier din grinzi din lemn din România.

Cât a costat podul peste Someș

Orașul-stațiune Sângeorz Băi a câștigat, în 2020, un proiect european în valoare de cinci milioane de euro, iar podul peste Someș, care a costat jumătate de milion de euro, face și el parte din proiect.

Inițial, era prevăzut să fie construit din beton, însă, pentru a se putea încadra în finanțare, autoritățile au ales un pod integral din lemn.

Citește și
autobuz pe hidrogen
Vehiculele nepoluante câștigă teren. România va extinde rețeaua pentru mașini electrice și va comanda trenuri pe hidrogen
„Al treilea război mondial a început”. Valeri Zalujnîi, ambasadorul Ucrainei în Marea Britanie și fostul comandant al armatei, declarații

Proiectantul a reușit să transforme ideea într-o construcție unică în țara noastră, chiar dacă între timp și prețul lemnului a crescut.

Daniel Sidor, proiectant pod: „Podul este constituit din grinzi lamelare în formă de arc hidroizolat, deasupra o să avem niște arce din cerc luminate, lungimea podului este de 54 de metri, podul este calculat la 10 tone, dar restricția pe el o să fie de 3,5 tone”.

Cătălin Bota, primar Sângeroz Băi: „La această oră, lemnul este mai scump decât betonul, totuși am decis împreună cu constructorul să mergem pe acestă variantă și să finalizăm proiectul.”

Construcția, pentru care s-au folosit grinzi de molid, va fi gata peste două săptămâni.

Emilian Rusti, maistru construcții: „Grinzile sunt făcute pe mai multe lățimi la pod, e un lemn încleiat lamelar, e făcut din rășinos.”

Podul din lemn este rezistent, potrivit autorităților

Podul peste Someș va avea balustrade și arcade tot din lemn, iar o copertină transparentă și luminată noaptea va avea și rol de protecție pentru grinzile de lemn. Specialiștii dau asigurări ca podul este rezistent.

Virginia Farcaș, constructor: „Ca durată de viață, cu siguranță lemnul concurează betonul.”

Și în județul Cluj, autoritățile au ales lemnul montat pe structură metalică pentru un pod provizoriu peste Someșul Cald, tot pentru a reduce din costuri.

De la sfârșitul anului trecut, prețurile materialelor de construcție au crescut chiar și cu 90%, în special pentru oțel, beton și metal.

Articol recomandat de sport.ro
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Tragerea la sorți pentru preliminariile CM 2026, simulată! Cu cine a picat România în grupa de 5
Citește și...
România va primi 2,2 miliarde de euro, din fonduri europene, pentru compensarea facturilor la energie
România va primi 2,2 miliarde de euro, din fonduri europene, pentru compensarea facturilor la energie

Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a anunțat că România va primi, 2,2 miliarde de euro, din fonduri europene, pentru compensarea facturilor la energie.  

Vehiculele nepoluante câștigă teren. România va extinde rețeaua pentru mașini electrice și va comanda trenuri pe hidrogen
Vehiculele nepoluante câștigă teren. România va extinde rețeaua pentru mașini electrice și va comanda trenuri pe hidrogen

În plină criză energetică, țările europene alocă fonduri uriașe pentru a dezvolta transportul sustenabil cu zero emisii.

Descoperire șocantă a UE. Pensiuni de sute de mii de euro făcute cu fonduri europene, folosite în scop personal
Descoperire șocantă a UE. Pensiuni de sute de mii de euro făcute cu fonduri europene, folosite în scop personal

Pensiuni de sute de mii de euro făcute cu fonduri europene, dar folosite drept case de vacanță. Asta au descoperit în țara noastră auditorii, Curţii Europene de Conturi.

Recomandări
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii
Deși NU președintele decide asupra salariilor, pensiilor, taxelor, candidații fac promisiuni mărețe. Ce spun economiștii

În vreme ce la nivel european se vorbește tot mai des despre mari dificultăți pentru economie, iar recesiunea este o realitate pentru Franța și Germania, candidații la Cotroceni promit venituri mai mari, cel puțin pentru o parte din populație, dar și redu

Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi

Mai sunt doar trei zile până la primul tur al alegerilor prezidențiale, iar ultimul sondaj arată noi evoluții în lupta pentru turul al doilea: George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi.

Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”
Marcel Ciolacu spune că va arăta actele pentru zborul privat când va dori: „Nimeni nu mi-a plătit nimic”

Marcel Ciolacu spune că va prezenta actele pentru a dovedi că și-a plătit zborul cu un avion privat la Nisa, însă va face acest lucru atunci când va dori el.