Stocurile de alimente din România, suficiente pentru 6 luni dacă s-ar închide granițele
Marile magazine au avut vânzări uriaşe în ultimele zile. Românii au vrut să îşi umple cămara după ce au văzut că în câteva localităţi din Italia s-au golit rafturile.
Nu există niciun motiv de panică, ne anunţă comercianții. Supermarketurile şi hypermarketurile sunt alimentate zilnic, de mai multe ori, iar potrivit acestora, depozitele sunt pline.
Imaginile cu rafturile goale au fost intens distribuite pe internet. Rezultatul? Mulţi au mers, la rândul lor, la cumpărături. În unele cazuri angajaţii nu au mai avut timp să umple rafturile chiar dacă în depozite există marfa. În felul acesta au apărut alte fotografii. Aşa se naşte o situaţie de criză chiar atunci când nu există o criză cu adevărat.
Client: "Cât poţi să cumperi? Cât poţi să blochezi banii în aceste alimente, cât poţi să mănânci? Mi-am luat aici pentru o zi, sau două zile şi gata. ''
Client: "E o prostie, o aberaţie. Asta e românu', toţi suntem disperaţi cum aud ceva gata, aşa că .."
Vânzările au explodat. Mai ceva ca de sărbători, spun reprezentanţii marilor magazine de retail.
ARMRC: 'Aș compara volumul comenzilor cu acela existent în ajunul sărbătorilor. Există suficientă marfa, echipele au fost mărite, comenzile la fel. Cerere a fost pentru neperisabile, conserve, fără un termen de valabilitate scurt, la aceste produse au existat cantităţi mai mici''
Cât timp ar ajunge stocurile naționale, în cazul unei epidemii cu coronavirus
Şi în cazul celui mai sumbru scenariu în care România ar intra în epidemie, iar graniţele ţării ar fi închise, stocurile naţionale ar ajunge timp de 6 luni pentru milioane de oameni.
Adrian Oros: 'Avem stocuri şi calcule foarte bine făcute în mai multe scenarii până la maximum 10 milioane de oameni raportat la 180 de zile. Avem şi cantităţile, şi preţurile, şi stocurile retail, operatori economici şi ceea ce avem la rezervele statului. Avem scenariu pentru 400 de mii de oameni pentru 3 luni, 6 luni, pentru 10 milioane de oameni pentru 6 luni, ca să avem toate stocurile, capacitatea de transport, distributie''
Adrian Oros: ''Avem inclusiv care ar fi costurile dacă oamenii la un moment dat n-ar mai putea să plătească, dacă ar fi izolaţi să nu mai meargă la muncă, aici sunt scenarii extreme ''
În prezent, capacitatea de producţie a operatorilor economici din industria alimentară este mult mai mare faţă decât este cererea din prezent.
Numai într-un magazin care deserveşte un întreg cartier sunt zeci de tone de făină în depozite.
Director magazin: ''Sistemul nu te lasă să rămâi fără stoc, poate nu e un ulei, un produs dintr-o anumită firma, dar avem zeci, aşa că nu rămânem fără. Nu avem niciun produs care ne lipseşte în depozite sunt mii de paleţi plini cu marfa''
Pe un raft acum sunt aproximativ 300 de baxuri de apă, însă dacă brusc s-ar cumpăra în depozitul din spatele magazinului sunt alte 300 de baxuri de apă iar raftul s-ar umple la loc. Dacă şi acestea s-ar vinde, mâine raftul ar fi plin din nou pentru ca în depozitul central sunt mii de litri de apă şi zilnic 30 de tiruri livrează marfa acolo, iar un singur tir are 16 tone.
Fiecare supermarket şi hypermarket din România deţine, pe lângă depozite, şi platforme centrale pentru marfa.
Un singur depozit central al unui supermarket care deserveşte sute de magazine este aprovizionat zilnic de 6 ori. Primeşte în fiecare zi 230 de tiruri, dintre care 40 încărcate cu produse proaspete: fructe , legume carne şi lactate, în timp ce 30 sunt pline cu apă, iar restul de peste 100 cu produse uscate: faină, cereale, paste ori orez.
Florin Marin, director regional supermarket: "Clienţii noştri nu au de ce să se panicheze, îi asigurăm că în permanenţă după cum se poate observa avem şi vom avea stocuri suficiente. Sunt pe termen nelimitat''
Fiecare retail are mecanisme pentru situaţii de criză, iar în acest moment cantitatea de marfă existenta în depozite, chiar şi fără realimentare, ar ajunge timp de câteva săptămâni. Zilnic sunt însă aprovizionate atât de la producători naţionali cât şi internaţionali pentru că nu există restricţii de transport.