Care sunt drepturile pasagerilor atunci când zborurile au întârzieri sau sunt anulate
Peste 500 de zboruri au avut întârzieri mari, iar alte 200 au fost anulate. Toate aceste neplăceri s-au petrecut pe aeroporturile de la noi, în prima jumătate a anului.
Paractic, numărul curselor care n-au ajuns la timp a crescut de peste două ori faţă de aceeaşi perioadă, din 2017. Pasagerii pot cere despăgubiri, potrivit regulilor europene, prea puţin cunoscute însă de călători.
Unii pasageri au fost revoltaţi: cursa Ryanair spre Milano a fost anulată cu două ore înainte de decolare.
Femeie: "S-a anulat zborul, noi aveam legături în altă ţară, aveam legătură de la Malpensa către Elveţia, iar acum mi-a derutat tot programul. Nu contează că am dat 2 lei, 5 lei, eu trebuie să-mi recuperez banii''.
Femeie: 'E bătaie de joc, nu ştiu ce să facem. Ar trebui să ne dea banii măcar pentru duş. Eu depun plangere''.
Turist: "Nu ştiu ce voi face, au responsabilitatea să-mi ofere cazare şi să-mi dea un bilet pentru următorul zbor''
Potrivit Ryanair, zborul către Milano a fost anulat din cauza grevei unora dintre angajaţii din Italia ai companiei, iar pasagerii afectaţi pot să îşi primească banii înapoi pe bilete, ori să ia următorul zbor disponibil.
Zborurile anulate şi întârziate sunt însă din ce în ce mai frecvente, arată datele unei companii specializate în obţinerea de compensaţii pentru pasageri.
În prima parte a acestui an, au fost 505 de curse cu întârzieri de peste trei ore - faţă de 218 în aceeaşi perioadă a anului trecut. Numărul pasagerilor afectaţi anul acesta se apropie de 50 de mii, estimează compania, iar dacă toţi ar cere compensaţii, suma datorată de operatorii aerieni ar trece de 15 milioane de euro.
Primul pas este ca oamenii să-şi ceară drepturile de la compania aerienă, în cazul în care nu li se oferă soluţii.
Marius Pîrvu, președintele autorităților pentru protecția consumatorilor: ''Dacă zborul a fost anulat, ei au dreptul la asistență gratuită, în care înseamnă mese şi băuturi răcoritoare, au dreptul la cazare hotelieră şi chiar şi apeluri telefonice gratuite. Apoi pot cere rambursarea preţului serviciului''.
Dacă nu sunt mulţumiţi de variantele primite oamenii pot să facă plângere.
Pe site-ul Autorităţii pentru Protecţia Consumatului puteţi să găsiţi formular de plângere, pe care să-l trimiteţi companiei aeriene. În aceste pagini, descrieţi situaţia dvs. - de la datele zborului şi până la cheltuielile pe care le-aţi făcut din cauza întârzierii sau anularii zborului.
Compania aeriană trebuie să vă răspundă în termen de o lună şi jumătate, iar dacă nu face acest lucru, atunci trimiteţi o copie a formularului către Protecţia Consumatorului.
Pasagerii au dreptul şi la despăgubiri de până la 600 de euro, în cazul în care ajung la destinaţie cu trei ore sau mai mult decât era prevăzut. Aceeaşi compensaţie poate fi obţinută şi de pasagerii zborurilor anulate pe neaşteptate, din motive care nu ţin de defecţiuni, securitate sau vreme rea.