Cantități tot mai mari de cereale din Ucraina ajung în portul Constanța
La Constanța se adună cantități tot mai mari de cereale din Ucraina după ce porturile lor au fost blocate de ruși.
Sunt depozitate deja zeci de mii de tone care vor ajunge în țări din vestul Europei. Banii primiți pentru ele susțin apărarea Ucrainei. Din păcate ucrainenilor le este greu să își trimită cerealele spre România pentru că ecartamentul căilor ferate de la ei este mai lat decât la noi.
În portul Constanța sunt acum în silozuri peste 80 de mii de tone de cereale provenite din Ucraina. Alte aproape 90 de mii de tone urmează să sosească. Vor fi apoi încărcate pe barje fluviale ori nave maritime de capacitate mare și trimise spre țări vest europene precum Austria sau Olanda.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Florin Goidea, director general Administrația Porturilor Maritime Constanța: ”O parte din mărfurile care erau exportate sau importate prin porturile ucrainene inclusiv pentru Republica Moldova au venit în portul Constanța. Este adevărat că au venit peste noapte și au fost necesare eforturi în special pentru depozitarea mărfurilor. O pare au fost deja încărcate pe nave pentru export”.
Cea mai mare cantitate de cereale din Ucraina ajunge în portul Constanța pe barje din porturile ucrainene Reni și Ismail. Sunt singurele rămase operaționale după începerea războiului.
Sunt insă și transporturi pe calea ferată ori cu camioanele. Din păcate, cantitățile care ajung la noi sunt mult mai mici față de cât ar avea nevoie Ucraina să exporte.
Victor Beznea, Asociaţia Romană a Comercianților de Produse Agricole: ”Intră, cum se spune mai popular, cu țârâita, adică ar trebui să treacă milioane de tone și trec mii de tone. Sunt niște îngustări logistice în toate punctele și cele mai grele șunt cele din frontierele terestre, unde infrastructura e rămasă cu decenii în urmă, sunt așteptări foarte lungi și pentru camioane și pentru trenuri, aici trebuie investit”.
Dacă vorbim de transportul feroviar, principala problemă este că România are linii cu ecartament mai îngust, distanța dintre șine este mai mică cu aproximativ 9 cm față de cele din Ucraina și Republica Moldova. Avem însă o linie de acest tip, veche, între Giurgiulești, Republica Moldova și Portul Galați, de 3 km și jumătate, care ar ajuta ca transporturile de cereale din Ucraina să se facă mult mai ușor. Ministerul Transporturilor a anunțat că o va repara pentru a putea fi folosită, iar costurile ajung la 1,3 milioane de euro.
Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al Ministerului Transporturilor: ”Practic s-a lansat deja o licitație publică pe data de 19 mai este termenul limită pentru depunerea ofertelor. După semnarea contractului, câștigătorul are la dispoziție 60 de zile, două luni adică, pentru a aduce această șină de cale ferată în parametri pentru transporturilor mărfurilor.nu doar a cerealelor, pentru orice tip de marfă care se poate transporta pe cale ferată”.
Și infrastructura feroviară a portului Constanța ar urma să fie reabilitată după ce Guvernul a alocat din fondul de rezervă 200 de milioane de lei.