Calvarul șoferilor români din Franța. Uciși sau bătuți de migranții care atacă TIR-urile, știind că sunt protejați de lege
Traficanții obțin sute de milioane de euro în fiecare an din trecerea frauduloasă a frontierelor Europei, iar românii au și ei de suferit.
De luni, într-o nouă campanie a Știrilor PRO TV, vă prezentăm cum acționează filierele internaționale ale traficului de migranți, un fenomen care ia proporții pe continent.
Veți afla de la Rareș Năstase cum funcționează rețelele, traseul transfugilor și, cel mai important - care este legătura cu România, pentru că sunt mulți români părtași sau victime, în acest fenomen.
Alegeri 2024
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
22:40
Ce a răspuns Nicolae Ciucă la întrebarea dacă a scris versurile manelei ce i-a fost dedicată de Dani Mocanu
22:10
„Cine poate să-l oprească pe Simion”. CTP: „În acest tur 1, fiecare candidat va fi pe barba lui, mai puțin dna Lasconi”
Între Franța și România există multe legături, însă cele două state au de câțiva ani încă două puncte comune: România se află pe o hartă internațională a migrației ilegale, iar Franța este una dintre destinațiile unde vor să ajungă migranții care tranzitează și țara noastră.
La francezi i-am găsit pe unii dintre transfugii care au trecut clandestin și prin România, la un moment dat.
România devine un punct tot mai fierbinte, de mare interes pentru migranții din Orientul Mijlociu care se îndreaptă spre Vestul Europei, însă o a doua legătură ar fi că țara noastră are în Franța o uriașă comunitate de șoferi.
Un sfert dintre șoferii de TIR din UE sunt români
Sunt români și reprezintă aproape un sfert din numărul conducătorilor auto care circulă pe șoselele Europei.
Franța este una dintre țările Uniunii cu cel mai mare trafic auto de mărfuri. Cu aproape 12.000 de kilometri de autostradă, este a treia din Europa și a opta din lume în clasamentul rețelelor rutiere.
Este traversată anual de peste 460 de milioane de camioane de marfă, adică nu mai puțin de 359 de miliarde de tone de produse, transportate în tiruri conduse de numeroși români.
Autoritățile franceze par depășite de situație, iar statul a devenit un paradis al migranților care vor să ajungă în Marea Britanie.
În ultimii 5 ani, practic camioanele nu cară doar marfă, iar rețelele rutiere sunt dublate de alte rețele, ilegale dar foarte profitabile.
În 2021, bătăliile de la Dunkirk și Calais sunt sub forma atacurilor permanente la camioanele de marfă.
Un șofer român, pe un camion cu număr de Suceava, a fost bătut când încerca să îi îndepărteze pe musafirii nepoftiți, lângă camion. Scena are loc noaptea, aproape de intrarea în portul Calais.
Tirurile atacate de migranți sunt un flagel care se extinde tot mai mult în Franța. Mulți dintre acești șoferi români ajung victime – sunt bătuți, tăiați și urmăriți de migranții care vor cu orice chip să ajungă din Franța, mai departe, până în Marea Britanie.
Migranții încearcă să ajungă în Marea Britanie
Speră că la englezi, care nici nu mai sunt în Uniune, vor primi mai ușor azil și se vor integra. Toți șoferii au aflat pe pielea lor că dacă încearcă să îi oprească pe migranți atunci când le invadează remorcile își riscă, la propriu, viața.
Leonard este din Republica Moldova, dar s-a stabilit de mai mulți ani la Iași și lucrează pentru o companie românească din oraș. E trimis săptămânal să facă traseul dintre Franța și Marea Britanie, pe la Calais.
Nu are degete la mâini de câte ori i s-au urcat migranții, prin parcările publice sau private de la francezi, chiar dacă a oprit doar în locuri considerate, teoretic, sigure, nu pe marginea drumului.
Pe unii i-a depistat la timp, însă cu unii dintre transfugi a ajuns, fără să știe că îi are ascunși prin încărcătură, până la vama franco-britanică, acolo unde i-au găsit polițiștii de frontieră.
Leonard a filmat situațiile prin care a trecut și a explicat care sunt riscurile pentru șoferi, la traversarea prin porturile Calais și Dunkirk.
Își amintește de un moment cu adevărat dramatic, când a fost la un pas să fie ucis de unul dintre migranții cărora nu le-a permis să urce în camionul său.
Leonard ne arată de câte ori a fost tăiată prelata camionului de migranții care vor să citească, pe marfă, etichetele care arată destinația mărfii. Dacă e oraș britanic, e prilej să urce. Și le este chiar ușor, după cum ne explică șoferul.
La începutul acestui an, un tânăr șofer, român, a fost ucis în spatele TIR-ului, într-o parcare publică, la câteva sute de kilometri de Paris. Leonard spune că a greșit pentru că s-ar fi certat, noaptea, cu cei care încercau să urce clandestin.
Migranții știu că șoferii nu se pot apăra
Fiecare șofer e pe cont propriu și soluții sunt puțin atunci când există un astfel de incident.
Dacă își fac dreptate, sunt cercetați, pentru că sunt invocate drepturile omului, și nimeni nu are voie să bată un migrant, chiar dacă acesta vrea să urce, nepoftit, în camion.
Și toți transfugii știu că, legal, niciun șofer nu îi va agresa, de aceea se încumetă să urce din mers în mașinile de mare tonaj.
Leonard lucrează de 6 ani pe camion, în comunitate. Pentru el și alte zeci de mii de șoferi români, bătălia migranților pentru a ajunge în Anglia e un calvar, la fiecare trecere prin Canalul Mânecii.
Ruta Calais - Dover este una foarte folosită de traficanții de imigranți ilegali. Pentru șoferii români este un slalom continuu, printre situații la limită și atacuri violente, dar și ocazia de a-și risca libertatea, pentru cei care acceptă să fie cooptați în rețelele traficanților de transfugi.