Cafeaua de specialitate are tot mai multă trecere și la noi. Mulți români au descoperit-o în cafenelele de cartier
Cu un gust floral sau mai ciocolatiu mai dură sau cu accente ușor picante cafeaua de specialitate are tot mai multă trecere și la noi.
Mulți români au descoperit-o în cafenelele de cartier acolo unde s-au oprit din curiozitate. De altfel peste tot în țară apar tot mai multe astfel de afaceri mici.
Un merit îl au și evenimentele dedicate acestei băuturi atât de populare. De exemplu zilele acestea se desfășoară Slow Coffee Festival, în București.
Tot mai multe cafenele mici și cochete își fac loc printre blocuri. Amenajate în spații înguste, cu câteva mese pe trotuar, cafenelele de cartier reușesc, în scurt timp, să își fidelizeze clienții care, în mare parte, le sunt vecini și care au învățat să se bucure de o cafea bună.
Bărbat: ”De regulă mergem la o cafenea din Otopeni care are prăjitoria ei”.
Cafenelele de cartier sunt afaceri profitabile și de aceea au început să apară peste tot în țară, chiar și în orașele mai mici. În zona Moldovei și a Transilvaniei este cea mai mare creștere, spun cei din industria cafelei.
Afshin Roshanian, reprezentant al industriei cafelei: ”Foarte multe cafenele mici, la nivel de comunitate. În cartiere noi, nu neapărat în centruși în jurul lor, multe comunități mici. Un spațiu mai mic, din punct de vedere cost, e mult mai ușor de condus. Ai și un focus asupra calității produsului”.
Inclusiv marile lanțuri de cafenele mizează pe spațiile mici, unde clienții pot savura o cafea bună, mai aproape de casă, într-un loc mai intim. Această cafenea, de exemplu, s-a deschis prima dată în Cluj-Napoca, însă acum este prezentă în mai bine de 20 de locuri din toată țara.
Cristi Oltean, barista: ”Avem cam toate tipurile de spații. De la 50 de metri pătrați până la locații mari care au inclus și brunch-ul. Ca și client poți să îți alegi care locație e pe gustul tău. O cafea se învârte, în medie, în jurul la 14 lei”.
Odată cu apariția acestor cafenele, dar și datorită evenimentelor tot mai dese dedicate cafelei de specialitate, oamenii își schimbă, treptat, percepția. Clienții încep să diferențieze aromele și să caute gusturile mai intense. Potrivit unui studiu recent, mai bine de o treime dintre români spun că au băut ultima cafea.... într-o cafenea.
Mihaela Croitoru, managerul unei cafenele de specialitate: ”Clientul nostru fidel ar fi persoanele cu vârsta de 30 plus. Pentru că sunt mult mai atenți la ce consumă și, în plus, își pot permite o cafea de specialitate pentru că este la un preț mai mare decât cafeaua din comerț”.
Ana Maria Damian, organizatorul Slow Coffee Festival: ”Cred că experiența gustului, unele dintre ele sunt florale, altele sunt gusturi mai ciocolatoase, în zona aceasta de nuci, pentru vizitatori experiența gustului este în primul rând”.
Rămâne ridicat, totuși, și numărul celor își cumpără cafeaua din benzinării sau de la tonomate, care este mai ieftină.
În România, industria cafelei se ridică la aproape 600 de milioane de euro, asta dacă excludem cafeaua pregătită acasă. O treime din această sumă este generată chiar aici, în București, unde în ultimii ani numărul cafenelelor s-a înmulțit simțitor. Oamenii plătesc în medie în jur de 10 lei și 50 de bani pentru o cafea.
În restul țării, prețul mediu al unei cafele băute în oraș este de 9 lei.