Bacșișul trecut pe nota de plată și impozitat de stat a dublat veniturile angajaților din restaurante
Bacșișul trecut pe nota de plată și impozitat de stat cu 10% a mărit consistent, în ultimele trei luni, veniturile angajaților din restaurante, susțin cei din industrie.
În unele cazuri chiar le-au dublat, mai ales în localuri de lux, cu clienți generoși.
Totuși, legea bacșișului are și lipsuri, spun reprezentanții industriei ospitalității, nemulțumiți, spre exemplu, că nu pot primi pentru servicii mai mult de 15 la sută din valoarea consumației. Autoritățile au estimat că banii lăsați de clienți ar trebui să aducă în buget, tot anul, peste 22 de milioane de euro.
În prima parte a anului, cei care gătesc și servesc în restaurante, cafenele și baruri, au câștigat, în medie, 30 la sută în plus. Vorbim de bacșișul dat de clienți, fiscalizat și întors în buzunarul angajaților. Procentul este, desigur, mai mare, în mediul urban, iar bucătarii și ospătarii restaurantelor de lux au cele mai mari creșteri de venit.
Ion Biriș, președintele HORA: „Veniturile din bacșiș depășesc cuantumurile salariilor nete, deci practic ospătarii care lucrează în acel restaurant și-au dublat veniturile.”
Asta pentru că la sumele catalogate ”bacșiș”, angajații nu plătesc contribuții sociale.
Dan Manolescu, reprezentantul Camerei Consultanților Fiscali: „Știm că avem 25% pensie, 10% sănătate. Impozitul e doar 10%. E un mare avantaj din punctul de vedere al beneficiarilor, că asta e discuția.”
Pe de altă parte, deși la ANAF au ajuns, din ianuarie până acum, în jur de 2 milioane de euro, există patroni care încalcă legea, spun inspectorii. Ori n-au pus bacșișul pe bon, ori l-au integrat în notă, deși este opțional. Cei prinși au luat amenzi între 2000 și 4000 de lei.
Marian Morcoașă, reprezentantul ANAF: „Sute de operatori verificați.”
Reporter: Sancționați, câți?
Marian Morcoașă, reprezentantul ANAF: „De ordinul zecilor.”
Așa ar trebui să arate un bon - variante de procent pentru bacșiș. Inclusiv... zero! Datale arată că, în medie, românii lasă bacșis aproximativ 12% din notă, cu mult peste media europeană.
Unii clienți s-ar putea simți agresați, primind frust întrebarea "cât lăsați bacșiș?" Dar iată o soluție care permite punerea în practică discretă a acestei decizii. Un latte, vă rog!
Comanda e achitată, fără ca ospătarul să fie nevoit să deschidă subiectul.
Răzvan Crișan, membru HORA: „Clienții noștri au fost foarte încântați de faptul că pot alege repede pe tabletă tipsul.”
Bacșișul e integrat, mai nou, în aplicații care ajută clientul să nu mai stea cu mâna pe sus.
Tot din aplicație oaspetele achită și poate părăsi localul.