BOR strânge bani pentru pictarea Catedralei Mântuirii Neamului, după ce Guvernul a tăiat fondurile
''Împreună, pictăm Catedrala Națională''. Este îndemnul Bisericii Ortodoxe Române, care a lansat site-ul: pictamcatedrala.ro.
Prin intermediul acestuia, cei care doresc, pot face donații pentru continuarea lucrărilor, la lăcașul de cult. Patriarhul Daniel speră ca proiectul să fie gata în 2025, însă, asta înseamnă, printre altele, 25.000 de metri pătrați de pereți îmbrăcați în mozaic și foiță de aur. În prezent, Guvernul a redus cu aproape 90% sumele destinate bisericilor din România.
Cu migală, piesă cu piesă, în total 30 de milioane de bucățele au îmbrăcat în mozaic 3.000 de metri pătrați din Catedrala Națională. O suprafață care poate fi comparată cu ușurință cu o biserică de mari dimensiuni și ne referim doar la zona altarului și iconostasul finalizat în 2018 la sfințitrea Catedralei.
De atunci, lucrările au fost incetinite de pandemie, dar acum se lucrează la foc continuu. Zece oameni asamblează cu penseta piesă cu piesă. Se lucrează în Catedrală clipă de clipă:
''Părintele patriarh Daniel dorește ca în 2025, când se împlinesc 100 de ani de la autocefalia a BOR, acest proiect să fie finalizat, astfel încât să avem un bilanț pozitiv a 100 de ani de Patriarhie să fie o încununare a efortului pentru construcția identității noastre''.
Roxana Hulpe, reporter Pro TV: ''Peste 60 de specialiști în artă mozaicului au la dispoziție patru ani și jumătate pentru a asambla cele 250 de milioane de piese pe o suprafață de 2500 de mp, atât măsoară pereții Catedralei Mântuirii Neamului. Procesul se va face pe etape, însă pentru a fi finalizat e nevoie de sprijin financiar. Așa că oamenii pot ajuta prin donații pe site-ul pictamcatedrala.ro. Acolo pot afla toate variantele prin care pot ajuta, fie prin trasnfer bancar, SMS cu cuvântul 'Pictură' la 8822 sau prin donații la parohia de care aparțin''.
Daniel Codrescu, pictor de biserici: ''Intenția noastră nu e doar de a solicita ajutor financiar de la oameni, ci și de a motiva oamenii să susțină moral acest proiect. Credem în valoarea lui și vrem să comunicăm valoarea lui din punct de vedere artistic cultural și turistic''.
Pe site-ul pictamcatedrala.ro, lansat duminică, apar și toate informațiile despre realizarea Catedralei, fonduri, materiale folosite și oamenii care lucrează la proiect.
Cel care coordonează întreaga lucreare este Daniel Codrescu, pictor de biserici cu studii în Florența. El gândește totul, de la zero, în atelier, alături de tatăl lui.
Fiecare încăpere are rolul ei.
Daniel Codrescu, pictor de biserici: ''Aici se fac proiectele de pictură în mozaic, le scalăm la dimensiuni reale, ca să putem cuprinde imaginea. Acum lucrăm la desenul pentru scena Învierea Domnului, care va fi în în nord. În spate e scena pentru Nașterea Domnului copcasida de sud''.
Lucrarea este în stil bizantin, însă până să ajungă în București aceste piese, sticla de mozaic este produsă în Veneția de producători importanți, care au livrat materia primă inclusiv pentru Sagrada Familia și oferă garanția rezistenței în timp și să nu se decoloreze.
În atelierul lor se topește sticla la temperaturi extrem de ridicate, tot ei oferă și culorile sticlei, până la 3.500 de nuanțe.
Daniel Codrescu, pictor de biserici: ''Acolo sunt realizate pietricelele în sine. Sunt din lavă de sticlă, se topesc efectiv și avem la dispoziție peste 2.500 de nuanțe diferite de culori, ca și cum un pictor își cumpără tuburile de culaore de la cel mai bun furnizor. Așa si noi. Cumpărăm aceste pietricele de mozaic care vin în saci.E foarte improtant să avem la dispoziție sticlă colorată, care să facă trecerea fină de la o nuanță la alta, pentru că noi nu putem amesteca culorile cum face un pictor pe paletă. Noi putem doar alege culorile''.
Iar strălucirea e dată de foița de aur din interiorul sticlei, produsă tot în Italia.
Daniel Codrescu, pictor de biserici: ''E o foiță aur foarte, foarte subțire. Conțin foarte puțin aur, dar nu atât de mult. Au un efect foarte improtant și un mod de a face lumina să reflecte și e specific icoanelor ortodoxe. În acest sandwich de sticlă e o foiță transparentă aproape de aur, se subțiază foarte mult. Foița de aur e prinsă într-un sandwich de sticlă cartelină și se lipește foiță această patrățica și se toarnă lavă inandescentă astfel încât foiță de aur rămâne prinsă între cele două srtarturi de sticlă".
"Ca și comparație, avem Catedrala din Belgrad pictată recent prin tehnica mozaic și are o suprafață cu ce avem noi".