Autoritatile au inaugurat autostrada Sibiu - Orastie, desi ar fi stiut ca se putea prabusi. Ce spunea Ponta in noiembrie 2014
Autostrada Sibiu - Orastie, demolata saptamana trecuta dupa ce fusese data in folosinta, se putea prabusi in orice moment, iar autoritatile stiau asta, sustin specialistii in infrastructura.
Pe de alta parte, seful PSD a declarat luni ca ar fi fost vorba despre o eroare de proiectare. Il contrazic insa mai multe rapoarte ale constructorului, care arata ca au existat presiuni din partea companiei de drumuri ca soseaua sa fie inaugurata in noiembrie anul trecut, in campania electorala.
Pe 14 noiembrie, cu doua zile inaintea turului al doilea al alegerilor prezidentiale, Victor Ponta inaugura Autostrada Sibiu-Orastie.
"Din fericire, compania care a lucrat aici s-a tinut de cuvant. Si noi ne tinem de cuvant in sensul ca am pus la dispozitie toti banii si acum, intre Sibiu si Deva nu mai trebuie sa mergi pe autostrada. Te dai jos pe drum, iarasi te urci pe autostrada. Se merge direct asa cum este in Occident", spunea Victor Ponta pe 14 noiembrie.
Luni, autostrada este inchisa din cauza alunecarilor de teren, dupa ce s-a descoperit ca fusese construita pe o perna de apa.
Constructorul a demolat deja tronsonul cu probleme intins pe 200 de metri, insa specialistii in infrastructura sustin ca atat Compania de Drumuri, care a deschis autostrada pentru circulatie, cat si constructorul, care predase lucrarea, stiau ca se va prabusi.
Mihai Alexandru Craciun, specialist in infrastructura: "Inca din 2012-2013 noi faceam filmari aeriene si vedeam foarte bine cum se dezvolta alunecari si cum solutiile sunt mai mult empirice decat atent proiectate. S-a ignorat calitatea proasta a terenului si faptul ca trebuiau consolidari cu coloane de beton. Practic, se construia o autostrada pe nisip cum se vede acum."
Mai multe rapoarte interne si note trimise de constructor catre Compania de Drumuri vorbesc de presiuni "persistente si puternice care ar fi fost facute de CNADNR ca autostrada sa fie deschisa la inceputul lunii noiembrie". Atunci, constructorul era deja in intarziere cu cateva luni.
Mihai Alexandru Craciun, specialist in infrastructura: "Si constructorul si CNADNR au gresit. Normal ca acum cand problema a devenit publica fiecare incearca sa ascunda propriile greseli si sa o mute in curtea celuilalt. Da, au fost presati sa deschida pe 14 noiembrie, dar aceste presiuni au venit abia in 2014."
In timp ce ministrul Transporturilor i-a convocat luni pe proiectanti, constructor si sefii CNADNR ca sa gaseasca o solutie, presedintele PSD, Liviu Dragnea sustine ca autoritatile au fost luate prin surprindere de surparea autostrazii.
Liviu Dragnea, presedintele PSD: "Am avut o discutie cu domnul Iulian Matache. Mi-a spus ca acolo ar fi o greseala de proiectare. Nu e bine, ca sa nu spun altceva."
Daca nu se incheie toate lucrarile pana la 31 decembrie 2015, Romania trebuie, potrivit contractului cu finantare europeana, sa inapoieze toti bani primiti de la Comisia Europeana pentru toata autostrada Sibiu Nadlac. Adica peste 500 de milioane de euro.