Ancheta in cazul avionului de mici dimensiuni prabusit in Maramures. Cele doua ipoteze lansate de specialisti
Ancheta se anunta dificila in cazul avionului prabusit sambata seara langa Baia Mare. Aparatul nu avea cutie neagra, iar investigatorii se bazeaza pe declaratiile martorilor. Ei cred ca avionul a avut o defectiune ori a ramas fara combustibil in aer.
Pilotul, Iuliu Fazekas, avea 63 de ani. Pasionat de zbor, toata viata i-a invatat pe altii sa piloteze avioane. Sambata seara, a plecat impreuna cu un elev de pe aerodrumul din Copalnic Manastur, aflat la 25 de kilometri de Baia Mare. Dintr-odata, aparatul a disparut de pe cer, iar localnicii au auzit bubuitura.
La impactul cu solul, pilotul a murit, iar copilotul a fost ranit.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
"Cand l-am scos de sub avion, el atat a reusit sa spuna, ca instructorul pierde din inaltime. Si nu mai stiu nimic altceva", povesteste mama elevului.
Tanarul, in varsta de 33 de ani, urma cursuri de pilotaj de un an si isi dorea sa obtina brevetul. Tocmai pentru ca era pasionat de zbor si-a cumparat propriul avion, cel cu care s-a si prabusit. O prima ipoteza ar fi ca aparatul ar fi ramas fara combustibil, in aer.
"Nu mai avea niciun gram. Nu s-a dat peste cap. Niciun gram nu mai este, in niciun rezervor, niciun deget", sustine un pilot.
La locul producerii tragediei, specialistii de la Centrul de Investigare pentru Securitatea Aviatiei Civile au cautat indicii care i-ar putea ajuta sa elucideze misterul prabusirii avionului.
"Aceasta aeronava n-are registrator de bord, astfel incat va trebui sa presupunem ce s-a intamplat. Este o ancheta dificila, deoarece trebuie sa ne bazam pe declaratiile martorilor", spune Eugen Suciu, investigator CIAS.
Anchetatorii iau in calcul toate variantele: defectiune tehnica, eroare de pilotaj, lipsa combustibilului, dar si conditiile meteo.
Este greu de imaginat, totusi, ca un pilot cu experienta s-ar fi urcat la mansa fara sa se asigure ca avionul este alimentat.
Cel mai bun prieten al pilotului Iuliu Fazekas, si el instructor de zbor, nu intelege cum un om cu mii de ore de antrenament si peste 40 de ani de experienta a putut sa sfarseasca astfel. "Cum putea sa se intampla asa ceva? Cu atata experienta, mii de ore de zbor, nu, nu, nu gasesc cuvintele. A avut un preinfarct, i s-a facut rau, nu stiu", spune Zoltan Csapo instructor de zbor.
Avionul, un model Ikarus C42, era, spun specialistii, usor de pilotat chiar si in cazul in care apareau defectiuni. "Imposibil, un avion ultrausor cum era Ikarus asta era foarte usor de pilotat si fara motor. Nu era problema ca motorul era defect sau nu era benzina, se planeaza si nicio problema nu este. Tot timpul stau si cuget ce dracu putea sa se intample", a mai afirmat Zoltan Csapo instructor de zbor.
"Cred ca si-a pierdut altitudinea si balansul. N-a avut putere sa-l scoata din picaj si a cazut", considera Achim Barbos, pilot.
Medicii spun ca viata copilotului nu este in pericol, insa il tin sub stricta supraveghere medicala, avand in vedere ca tanarul a trecut acum ceva timp si printr-o operatie de transplant de rinichi. Barbatul are o fractura la coloana si o alta la femur.