ANAT: Tragedia cu japoneza putea fi evitata daca taximetristii nu ar fi lasati sa asalteze turistii
Conducerea Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism considera ca tragedia cu turista japoneza putea fi evitata daca ar fi existat un control riguros in aeroport si o monitorizare permanenta a ceea ce se intampla.
Zi de zi, in sala de sosiri internationale a Aeroportului "Henri Coanda" din Bucuresti, zeci de taximetristi "pirati" asalteaza pasagerii care ajung in aeroport, unii dintre ei fiind foarte insistenti in propunerea de oferte "bune" pentru transferul pasagerilor.
Chiar daca sunt refuzati, taximetristii "pirati", cei mai multi de origine roma, cu oferte dubioase, continua cu asaltul si nimeni de la aeroport nu intervine.
Teama pe care o simt pasagerii asaltati s-a si materializat.
"Am aterizat din Cipru pe Aeroportul "Henri Coanda" dupa miezul noptii. Dupa ce am trecut de toate controalele si am ajuns la sosiri, mai multi taximetristi m-au asaltat inca din aeroport, fara sa fac o solicitare la vreun taxi. Unii cereau pentru o cursa de la aeroport in Rahova 100 de lei, cat factura la lumina pe o luna, in conditiile in care cu un tarif normal pretul nu depaseste 30 de lei. Desi eram practic hartuita de acestia, nimeni de la aeroport nu a intervenit. Am gasit cu greu zona de unde puteam lua autobuzul special", spune Mihaela P, un pasager al aeroportului.
Cu o astfel de abordare, prin care promitea ca va gasi un taxi la aeroport, a reusit un tanar sa o asalteze din incinta Aeroportului "Henri Coanda" pe turista japoneza, pe 15 august, al carei cadavru era descoperit de politie doua zile mai tarziu.
"In seara zilei de 15 august, in jurul orelor 20.30, Vlad Nicolae, inculpatul, a abordat victima (cetatean japonez) in incinta Aeroportului "Henri Coanda", oferindu-si ajutorul pentru a-i gasi un taxi. In acest context, inculpatul a urcat, impreuna cu victima, in taxi, insa au coborat dupa parcurgerea unei distante scurte, intr-o zona in care drumul este marginit, de ambele parti, de padure. (...) Doua zile mai tarziu, in acelasi loc, a fost descoperit cadavrul victimei", asta scrie intr-un raport publicat de Biroul de informare publica din cadrul Parchetului de langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, care se ocupa acum de caz.
ZF a transmis o solicitare catre Aeroportul "Henri Coanda" prin care intreba daca exista vreo politica de siguranta pentru turistii care ajung in aeroport si daca taximetristii de la aeroport sunt verificati si autorizati.
De asemenea, ZF a solicitat date cu privire la firmele cu care aeroportul are contracte pentru protectia pasagerilor.
Valentin Iordache, purtatorul de cuvant al Companiei Nationale de Aeroporturi Bucuresti, ce are in administrare aeroporturile "Henri Coanda" si "Aurel Vlaicu", a mai transmis ca activitatile de ordine publica in aeroport sunt asigurate, conform legislatiei, de politie.
"Aeroportul trebuia sa ia masuri sa dispara toata tigania cu taximetristii de la Otopeni, sa nu mai calce taximetristi burtosi si smecheriti sa prosteasca turistii. Toti care vor sa fie taximetristi la aeroport sa poarte camasi albe, sa fie tunsi, adica sa arate intr-un fel ca sa nu ne faca de ras in fata turistilor straini", este de parere Alin Burcea, proprietarul agentiei de turism Paralela 45, una dintre cele mai mari companii de pe piata de profil. In Aeroportul "Henri Coanda" stau foarte multi "combinatori", persoane al caror rol este sa ia clientul si sa il duca la un taxi, unde se stabileste in avans un pret pentru cursa, spune Radu Viorel, presedintele Asociatiei pentru Drepturile Taximetristilor Independenti.
"Sunt taximetristii neautorizati, care fac bani cu pasagerii care aterizeaza pe aeroportul din Otopeni. Desi am facut mai multe sesizari anul trecut la aeroport si la Ministerul Transporturilor, nimeni nu s-a sesizat. Daca s-ar fi facut ceva cu acesti pirati, care pot fi violatori si ucigasi, japoneza nu ar fi murit", a spus Radu Viorel.
Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti este condusa de Cornel Poterasu, director general al Aeroportului "Henri Coanda" fiind Tudor Jidav.
Aceasta companie care administreaza Aeroportul "Henri Coanda" este in subordinea Ministerului Transporturilor. Nici sefii acestui minister nu s-au sesizat cu privire la aceasta problema.
Nici Radu Berceanu, care a fost ministru pana in 2010, nici Anca Boagiu, care a condus Ministerul Transporturilor din 2010 pana la inceputul lui 2012, urmata fiind de Alexandru Nazare si in prezent de Ovidiu Silaghi, nu au luat masuri pentru a scapa de "piratii" de la Otopeni.
Nici reprezentantii Ministerului Turismului, Elena Udrea, care a ocupat functia de ministru pana anul acesta, si nici Eduard Hellvig nu au venit cu masuri pentru ca turistii straini sa nu fie intampinati de acesti pirati.
Radu Viorel mai spune ca, din datele pe care le are, in Bucuresti aproape 4.000 de taximetristi circula fara autorizatii care nu au mai fost prelungite de Primaria Bucuresti.
"Acestia lucreza si sunt pe strazile orasului arondati chiar la dispeceratele firmelor de taxi. O parte din ei ajung si la aeroportul din Otopeni. Trebuie facut ceva ca acestia sa nu mai poata activa ca taximetristi. Sunt niste pirati care acosteaza clienti, iar printre ei, pot fi violatori si criminali. Fenomenul pirateriei trebuie oprit. Cineva trebuie sa ia atitudine, sunt oameni care nu cunosc situatia aceasta si care risca sa fie pusi in pericol", spune Radu Viorel.
Potrivit lui, din aproape 10.600 de autorizatii de taximetristi, 1.400 au fost retrase, iar alte 4.000 nu au mai fost prelungite din cauza faptului ca nu au fost achitate datoriile. Oficialii Primariei Bucuresti nu au transmis niciun raspuns cu privire la numarul autorizatiilor retrase.
"Nu este normal ce se intampla, conducerea aeroportului nu ar trebui sa tolereze asaltarea pasagerilor care ajung in aeroport. Si eu m-am confruntat cu aceasta situatie pe aeroportul Otopeni, cand mai multi taximetristi m-au asaltat si pot confirma ca nimeni nu a intevenit in acele situatii", a declarat Corina Martin, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT).
Ea spune ca mai multi turisti au facut sesizari cu privire la taximetristii din aeroport: "Aceasta situatie nu este una noua, cred ca pur si simplu cineva tolereaza acest lucru din diferite motive. S-ar fi putut categoric evita situatia cu turista japoneza daca ar fi existat un control riguros in aeroport si o monitorizare permanenta a ceea ce se intampla".
Corina Martin mai atrage atentia ca acest asalt al taximetristilor care are loc in icinta aeroportului este o pata neagra pentru imaginea Romaniei.
"E o problema ce trebuie verificata de Ministerul Transporturilor, dar si de Ministerul Turismului. In alte aeroporturi din lume nu se intampla acest asalt, totul este bine organizat, statia de taxiuri este semnalizata, daca vrei un taxi te duci tu in statie, nu te asalteaza nimeni din aeroport", spune ea.
O companie aeriana a avut in atentie evitarea problema cu transferul turistilor: "Pentru siguranta pasagerilor, am incheiat un contract cu o firma autorizata de taxi, la rezervarea biletului de avion pasagerul poate opta si pentru serviciul de transfer cu taxiul pe care il rezerva, de asemenea. Astfel ca in aeroport taximetristul va intampina clientul cu un panou cu numele. Ar trebui sa existe si in aeroport un control al taximetristilor", a declarat Adrian Ionascu, directorul general adjunct al companiei aeriene Blue Air, care opereaza de pe Aeroportul Otopeni.
Sursa: Mediafax
Etichete: crime, taximetrist, aeroport henri coanda,
Dată publicare:
24-08-2012 10:20