Aeroportul Brașov-Ghimbav a devenit funcțional. De ce sunt curse doar ziua
Primul avion cu pasageri, monitorizat și controlat dintr-un turn virtual, a aterizat fără incidente, dimineață, pe noul aeroport internațional Brașov-Ghimbav.
La bord se aflau mai mulți oficiali încântați de investiția de 150 de milioane de euro, realizată din fonduri locale. Activitatea comercială a aeroportului debutează însă cu unele probleme. ROMATSA nu poate asigura servicii de navigație aeriană, decât 12 ore pe zi, din lipsă de personal.
Din sala de dirijare a traficului aerian din Arad, controlorii de trafic au dat indicații piloților care se pregăteau să aterizeze pe noul aeroport din Brașov, de parcă ar fi fost acolo. Erau însă la 400 de kilometri depărtare.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Un ecran uriaș, de înaltă rezoluție, conectat la camere care filmează în toate direcțiile, la 360 de grade, le permite controlorilor să vadă pista aproape ca prin sticlă.
Aterizarea aeronavei, ghidată de la distanță, a fost salutată cu tunuri de apă.
Primul avion care a aterizat la Brașov a venit din București. Un zbor TAROM simbolic, scurt, de 30 de minute. La manșă s-a aflat Cătălin Prunariu, fost director al companiei de stat și fiul cosmonautului român Dumitru Prunariu.
Pilotul spune că n-a avut niciun moment senzația că este dirijat de departe.
Cătălin Prunariu, pilot: „Ei au tot controlul zonei vizual, radar, ne-au văzut de când am intrat în zona Brașovului, comunicațiile radio au funcționat impecabil.”
În avion au fost oficiali, jurnaliști și oficiali ai statului. Printre ei, şi Adrian Ioan Veștea, care a renunțat la postul de președinte al Consiliului Județean Brașov ca să fie ministru al Dezvoltării în noul Guvern. Puternic emoționat, abia și-a reținut lacrimile la inaugurarea aeroportului.
Adrian Ioan Veștea, ex-președinte CJ Brașov: „Vreau să mulțumesc brașovenilor, care mi-au dat încredere și m-au adus în această situație.”
Primul zbor comercial de pe aeroportul din Brașov a fost spre Stuttgart.
„Direcția Brașov, Predeal, Moieciu de Sus, întoarcere la Piatra Craiului” au auzit piloții din turnul de control virtual
În zilele următoare vor fi curse spre Germania, Spania, Belgia și Marea Britanie. De aici ar urma să decoleze și avioane charter spre Grecia și Turcia.
Aeroportul din Brașov va funcționa doar ziua. Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian ROMATSA a anunțat că poate asigura servicii de trafic aerian doar 12 ore pe zi, pentru că nu are personalul necesar unui program mai lung.
Alexandru Anghel, director Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav: „După ora 19:00, așa cum este programul publicat, nu sunt asigurate serviciile navigație aeriană.”
Adrian Cojoc, director general Romatsa: „În prezent se școlarizează un număr de controlori pentru a flexibiliza acest program.”
Singura companie aeriană care operează acum pe aeroportul din Brașov susține că are nevoie de două curse pe zi pentru a deveni rentabilă, dar orarul de 12 ore nu îi permite efectuarea zborurilor:
„Multe dintre zborurile operate de DAN AIR sunt afectate comercial de aceste restricții impuse în ultimul moment de către autorități și, ca atare, ne vedem obligați să comasăm unele zboruri iar acest lucru va genera anticiparea orei de decolare”.
A hotărât să comaseze cursele de aici cu cele din Capitală, astfel că noul aeroport va fi un soi de haltă pe rutele cu plecare și sosire la București.
Pauza pentru îmbarcarea ori debarcarea celor din Brașov se numește stop comercial și durează 30 de minute.
În aeroport nu se poate cumpăra deocamdată nimic
Peste 300 de persoane au zburat, joi, de la sau către Brașov, în prima zi de funcționare a aeroportului. Deocamdată, pasagerii nu au la dispoziție niciun fel de serviciu, cum ar fi restaurante, magazine, bancomate, automate de cafea sau închirieri auto.
Licitația pentru atribuirea spațiilor comerciale abia a avut loc. Călătorii au la dispoziție curse regulate de autobuz către oraș, iar autoritățile au anunțat că, în viitor, aeroportul va fi racordat și la rețeaua feroviară. Biletele puse în vânzare în această perioadă, având ca destinație orașe din Germania sau Belgia, sunt la un preț promoțional de circa 60 de euro.
Autoritățile locale spun că în câțiva ani, Brașovul va ajunge în topul primelor 5 aeroporturi din țară. Asta pentru că este a treia destinație turistică din România, după București și Constanța.
Potrivit Institutului Național de Statistică, anul trecut am avut peste 100.000 de turiști străini, majoritatea din Israel, Germania şi Statele Unite ale Americii.