Adevărul despre impactul plafonării prețurilor la alimente: Retailerii au scumpit produsele neplafonate să nu aibă pierderi
Unii comercianți au scumpit produsele neplafonate pentru a reduce din pierderile plafonării prețurilor la alimentele de bază, remarcă Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței. Totuși, nu e ilegal, spune el.
Unii retaileri au crescut prețurile la alte produse pentru a compensa limitarea adaosului comercial la alimentele de bază, introdusă de Guvernul Ciolacu. Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a făcut aceste precizări întrebat fiind de jurnaliști dacă a observat creșteri de prețuri la alte produse, poate non-alimentare, în această perioadă în care Guvernul a limitat adaosul comercial la anumite alimente de bază, arată Hotnews.
„Da, am văzut într-adevăr că în perioada în care scad prețurile la produsele de bază, se văd creșteri la alte produse. Undeva marja comercială, câștigurile retailerilor se conservă. Câștigă mai puțin pe produse de bază și ceva mai mult pe alte produse. Oamenii care cumpăra produse de bază sunt cumva avantajați și cei care cumpără alte tipuri de produse, mai scumpe, plătesc ceva mai mult”, a declarat Chirițoiu.
Cu privire la produsele unde a ramarcat creșteri de prețuri, Chirițoiu a spus că autoritatea s-a uitat „la tot ce vând marii comercianți, deci și la non-food, non-alimentare”: „Ne-am uitat pe ansamblul pachetului, cum au evoluat marjele. În economie se spune waterbed effect. Dacă te așezi pe salteaua de apă ea se lasă într-o parte și crește în altă parte. Ce vedem este o conservare a marjei, adică retailerii câștigă per ansamblu cât câștigau și înainte. Câștigă ceva mai puțin la produsele mai ieftine și mai mult la celelalte. Pe ansamblu sunt tot pe la 2% marjă netă.”
Iar pracica este legală, mai spune președintele autorității anticoncurență: „Este un comportament de adaptare la legislație. Nu vedem acest comportament ca pe o încălcare a legii concurenței, ci ca pe o adaptare la condițiile legislației”.