"Taxa de centru", modificată din nou. Ce maşini ar putea fi interzise în Capitală
Proiectul municipalităţii privind circulația mașinilor poluante în Bucureşti ar putea fi modificat din nou. Oficialii spun că vor ţine cont şi de propunerile venite din partea mai multor organizaţii de mediu pentru varianta finală.
Activiştii au cerut printre altele ca maşinile euro 3 să fie şi ele interzise în centru, iar cele diesel, care poluează mai mult, să fie taxate diferit. Vinieta care trebuia plătită de cei cu maşini înmatriculate în alte judeţe pentru accesul în Capitală a fost deja eliminată.
Una dintre propuneri este ca maşinile euro 3 să intre şi ele în categoria celor poluante, din care acum fac parte doar cele non euro, euro 1 şi 2, conform proiectului, şi care vor fi interzise în centrul Capitalei. Iar maşinile euro 4 să aibă acces pe baza unei taxe, care în varianta de acum este de 900 de lei pe an.
Alegeri 2024
22:40
Ce a răspuns Nicolae Ciucă la întrebarea dacă a scris versurile manelei ce i-a fost dedicată de Dani Mocanu
22:10
„Cine poate să-l oprească pe Simion”. CTP: „În acest tur 1, fiecare candidat va fi pe barba lui, mai puțin dna Lasconi”
19:35
Peste un milion de tineri vor vota pentru prima dată la alegerile prezidențiale. „Este arma noastră”
15:04
Traian Băsescu: ”Susțin Forța Dreptei în folosul doamnei Lasconi. Pe Geoană, dacă îl zdruncin puțin, își pierde busola!”
Costel Popa, Asociația Ecopolis: „Parcul auto euro 4, raportat la nivelul de poluare pe care îl produce, acoperă aproape 55% din poluare, ceea ce nu poate fi ignorat. Dacă ne uităm la felia euro 3 nu este suficient.”
Reprezentanţii "Greenpeace" au cerut ca proiectul să diferenţieze maşinile şi în funcţie de carburant.
Alin Tănase, Greenpeace: „Considerăm că dieselul ar trebui taxat mai mult sau spre exemplu dacă pentru benzină doar euro 3 are voie, pentru diesel ar trebui de la euro 5 în sus. Motorul cu diesel este mult mai poluant decât cel pe benzină. Spre exemplu în Berlin nu au voie diesel decât euro 5 şi euro 6.''
O diferenţă ar trebui făcută şi între autoturisme, scutere şi motociclete, spun mai mulţi activişti de mediu, pentru că cele din urmă poluează mai puţin.
Răzvan Pavel, Asociaţia AutoDNA: „Dacă se introduc şi ele ca taxare, cei care au maşina şi motocicleta evident că nu o să plătească doua taxe, o să aleagă să plătească pentru maşină şi atunci inevitabil o să ducem oamenii înapoi de la scutere şi motociclete către maşină, ceea ce va aglomera şi mai mult oraşul şi va avea un efect advers faţă de ce a intenţionat primăria.”
Iar unii au propus şi măsuri suplimentare.
Irina Zamfirescu, Active Watch: „Este nevoie urgentă de aplicarea celorlalte măsuri care ar fi fost mult mai la îndemână, ca de exemplu banda pentru transport public, infrastructura pentru biciclete.”
Sorin Chiriţă, City Manager: „Toate propunerile pertinente care se încadrează în prevederile legale vor fi luate în considerare şi vor fi cuprinse în proiectul de hotărâre. Sunt câteva propuneri, de exemplu includerea autoturismelor euro 3. Analizăm şi ceea ce înseamnă transportul pe două roţi.”
Primăria a renunţat deja la vinieta anunţată iniţial pentru maşinile înmatriculate în alte judeţe decât Bucureşti şi Ilfov. În centru sunt în continuare interzise cele poluante, iar în restul oraşului trebuie să plătească o taxă. În plus, cei care locuiesc în centru şi au maşini poluante ar urma să primească vouchere pentru a-şi cumpăra altele noi.