24 de ani de haos in al doilea port ca marime din Europa. Ce se intampla de fapt la Constanta, duminica, 18:00, la "Romania, te iubesc"

×
Codul embed a fost copiat

Portul Constanta, principala poarta comerciala a Romaniei si al doilea port ca marime din Europa, dupa Rotterdam, nu isi atinge nici jumatate din capacitatea de operare de 120 de milioane de tone de marfuri pe an.

Un oras cat o industrie, intins pe mii de hectare la maluil marii, se dezvolta de peste 20 de ani haotic, la umbra unei retele de interese: portul Constanta. Potential neexploatat, jocuri si lupte intre puternicii zilei, o afacere extrem de complexa si ravnita.

Potentialul portului Constanta este formidabil, ca marime este al doilea port din Europa, dupa Rotterdam, dar ca activitate este mult in urma altor porturi europene. Capacitatea de operare de 120 de milioane de tone de marfuri pe an, nu este atinsa acum nici la jumatate.

Peste 13 mii de nave au facut escala in porturile maritime romanesti in 2013. Portul Constanta este o resursa nationala , un port extrem de complex, deservit de 156 de dane, si un un loc propice de desfasurare pentru investitorii romani sau straini. La malul marii, mizele sunt de miliarde de lei.

Gabriel Comanescu, CEO Grup Servicii Petroliere: "Aceasta caracatita din portul Constanta este mai puternica decat orice si reuseste sa stranga tentaculele atat de bine incat nimeni nu poate sa faca nimic."

Citește și
RTI Cosmin santier
Portul Constanta, "un haos total". Marile companii se gandesc sa se mute la bulgari
Momentul în care judecătoarea Ancuţa Popoviciu îl strigă pe Sebastian, ucis la 2 Mai de Vlad Pascu: „A decedat o victimă? Vă rog să nu vorbiți” | AUDIO

Radu Mazare, primar Constanta: "Portul in sine este o resursa formidabila. Este o resursa care daca este bine exploatata poate sa ridice o zona, si chiar o tara. Am constatat ca in 24 de ani de la Revolutie, el merge mai prost decat pe vremea lui Ceausescu. Noi am ridicat statiunea Mamaia si in conditiile astea spunem ca putem ridica si portul."

Razboiul pentru controlul portului are o singura motivatie : banii. Administratia portului colecteaza bani de la operatorii portuari, dar si mai important, ii cheltuieste apoi in contracte generoase cu firmele de casa ale Constantei.

Viorel Panait, presedintele Asociatiei Operatorilor Portuari: "Porturile nu sunt o jucarie pentru politicieni. Este rau sub aspectul relatiilor sociale, este rau sub aspectul bancabilitatii, este rau sub aspectul taxelor, este rau sub aspectul traficului adus in port."

Portul Constanta are performante mediocre, din cauza unei administratii politizate si ineficiente. Principala poarta comerciala a Romaniei este oglinda economica a societatii - divizata, organizata haotic si dupa interese marunte, care ne vaduvesc de inca o resursa nationala.

Duminica, la "Romania te iubesc" , intram in dedesupturile afacerilor din port si va prezentam personajele care joaca un rol important la malul marii.
 

Articol recomandat de sport.ro
Fostul star al fotbalului englez, de nerecunoscut | FOTO
Fostul star al fotbalului englez, de nerecunoscut | FOTO
Citește și...
Constanta, portul cu 2.500 de ani de istorie, dar fara niciun viitor
Constanta, portul cu 2.500 de ani de istorie, dar fara niciun viitor

Ape tulburi in portul Constanta. Partea III. In inima portului Constanta se inalta unul dintre cele mai mari santiere navale din Europa. Acesta e insa privat, stat in stat, fiind controlat din 2002 de omul de afaceri Gheorghe Bosanceanu.

Portul Constanta,
Portul Constanta, "un haos total". Marile companii se gandesc sa se mute la bulgari

Ape tulburi in portul Constanta. Partea II. Desi avem cel mai modern port la Marea Neagra, companiile care ar trebui sa se bucure de conditiile de aici nu mai stiu cum sa fuga de Romania.

"Caracatita din Portul Constanta". Cum a ajuns inima comertului romanesc jucarie pentru politicieni

Ape tulburi in portul Constanta. Partea I. Portul Constanta - un loc care se dezvaluie cu greu, unde tacerea e legea de aur. Dar si principala poarta comerciala a tarii, unde granele se intalnesc cu Daciile care merg la export si cu jucariile chinezesti.

Recomandări
Economia Rusiei este „atât de afectată de războiul din Ucraina, încât nu-și poate permite nici să câștige și nici să piardă”
Economia Rusiei este „atât de afectată de războiul din Ucraina, încât nu-și poate permite nici să câștige și nici să piardă”

Economia Rusiei nu își poate permite să câștige sau să piardă războiul din Ucraina, spune un specialist în domeniu. Asta pentru că Rusia nu poate să suporte costurile de reconstrucție și securizare a Ucrainei.

Gabriel Liiceanu: Politicienii au furat sume “înspăimântătoare” - cât 400 de spitale, 600 de școli și 1.700 km de autostradă
Gabriel Liiceanu: Politicienii au furat sume “înspăimântătoare” - cât 400 de spitale, 600 de școli și 1.700 km de autostradă

Clasa politică din România, „care ne-a adus pe primul loc în clasamentele de corupție ale Europei”, a furat în ultimii 34 de ani sume “înspăimântătoare”, cu care am fi putut construi 400 de spitale de top, 600 de școli și 1700 km de autostradă.

România, evitată de transportul de arme americane către Ucraina. Traseul-surpriză ales în detaliu de SUA prin Europa
România, evitată de transportul de arme americane către Ucraina. Traseul-surpriză ales în detaliu de SUA prin Europa

Pentagonul pregătește mult timp livrările de muniție către Ucraina, iar armele americane au un traseu bine stabilit prin Europa pentru a ajunge în posesia trupelor ucrainene.