Drumul lent al "vagoanelor" de bani pentru CFR Marfa pana in buzunarul statului. Scandal pentru CSAT
Contractul de privatizare a companiei CFR Marfa a fost aprobat de Guvern, in sedinta de miercuri.
UPDATE 21:30 Guvernul asteapta o decizie in prima sedinta a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii legat de CFR Marfa, purtatorul de cuvant al Presedintiei neavand dreptul legal sa exprime pozitii in numele CSAT din a carui componenta nu face parte, afirma purtatorul de cuvant al Guvernului, Andrei Zaharescu.
UPDATE 19:00 Purtatorul de cuvant al sefului statului, Bogdan Oprea, a declarat, miercuri, pentru MEDIAFAX, ca CSAT nu poate aviza contracte de privatizare, iar premierul Victor Ponta nu cunoaste obiectul de activitate al Consiliului si incearca sa fuga de responsabilitate in privinta privatizarii CFR Marfa.
Alegeri 2024
12:53
Candidații la alegerile prezidențiale 2024. În ce ordine apar pe buletinele de vot de duminică, 24 noiembrie
12:16
Cine intră în turul 2 al alegerilor prezidențiale. Cotele pe care le au candidații la casele de pariuri
12:08
Cine intră în turul 2. Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr
12:07
Cine intră în turul 2. Ce arată cel mai recent sondaj, publicat cu două zile înaintea alegerilor
Analiza Stirile ProTV: ce inseamna aceasta amanare
Anuntul de privatizare s-a facut pe 5 aprilie, iar procesul de atribuire a durat 2 luni si jumatate. Acum statul ar putea fi obligat sa astepte de 3 ori pe atat, pentru a incasa toate cele 200 de milioane de euro promise de cumparatorul - Grup Feroviar Roman. Contractul trebuie semnat pana in septembrie, iar GFR are 150 de zile sa plateasca banii.
"Este un model de privatizare la care am mai asistat, fie ca a fost vorba despre Cuprumin sau de Oltchim, avem de-a face cu aceeasi nebunie si aceeasi lipsa de orizont si de hotarare", crede Iulian Anghel de la Ziarul Financiar.
Prin hotararea de guvern adoptata astazi termenul de finalizarea a tranzactiei este legat si de acordul Consiliului Concurentei.
Potrivit legii avizul Consiliului trebuie dat in 6 luni din momentul notificarii, care nu a fost facuta nici pana acum.
Contractul de vanzare a companiei CFR Marfa va fi semnat doar dupa sedinta Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT), probabil in luna septembrie, iar procedura de privatizare va fi finalizata in termen de 60 zile, a declarat premierul Victor Ponta.
Contractul de privatizare a companiei CFR Marfa a fost aprobat de Guvern, in sedinta de miercuri.
Hotararea de Guvern se refera la aprobarea elementelor principale ale contractului care urmeaza sa fie incheiat intre Ministerul Transporturilor si Grup Feroviar Roman (GFR) pentru transferul a 51% din capitalul CFR Marfa.
Victor Ponta confirmase anterior ca Guvernul va aproba contractul de privatizare a CFR Marfa si a precizat ca documentul va fi transmis insa si Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, astfel incat Traian Basescu sa nu lase Guvernul "sa greseasca".
"Aprobam astazi hotararea cu CFR Marfa, ca vad ca nu poate sa doarma adversarul nostru politic. Sigur ca imi asum raspunderea, nu am fugit niciodata de raspundere, aprobam hotararea de guvern, o trimitem la CSAT spre aviz, ca daca presedintele stie ceva ce noi nu stim, nu trebuie sa ne lase sa gresim, trebuie sa spuna. Vad insa ca orice om de afaceri roman care nu se inscrie in Miscarea Populara primeste un dosar penal din 2004, 2006. Procedura de privatizare a fost urmarita tot timpul de partenerii nostri internationali, eu sper sa se finalizeze cu bine, dar evident, asa cum a fost si la momentul aprobarii inceperii demersului, mergem la CSAT, informam, unde presedintele stie ceea ce noi nu stim, daca s-a uitat prin conturile firmei si alte lucruri care se pricepe foarte bine...cred ca in CSAT, intr-un cadru legal, ne poate spune si, sigur, mergem mai departe, bine, sau, daca e ceva rau de care noi nu stim, sunt convins ca nu ne va lasa sa perseveram in greseala", a spus Ponta.
Reprezentantii Ministerului Transporturilor au precizat ca lipseste avizul Ministerului Justitiei, dar premierul a precizat ca avizul respectiv a fost emis pe o "copie".
Surse guvernamentale au declarat anterior agentiei Mediafax ca proiectul de hotarare de guvern privind aprobarea contractului cu GFR pentru pachetul majoritar de actiuni al CFR Marfa a fost inclus pe agenda sedintei de Guvern de miercuri. Hotararea de Guvern se refera la aprobarea elementelor principale ale contractului care urmeaza sa fie incheiat intre Ministerul Transporturilor si Grup Feroviar Roman (GFR) pentru transferul a 51% din capitalul CFR Marfa.
GFR, parte a grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat la 20 iunie castigator in procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din actiuni si asumandu-si investitii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investitii de mediu.
Stoica a declarat marti pentru Mediafax ca Grup Feroviar Roman discuta cu institutii financiare din top 5 mondial finantarea tranzactiei privind preluarea CFR Marfa si este sigur ca va putea face platile in conditiile stabilite, fiind o companie bancabila, solida si fara datorii.
Presedintele Traian Basescu a declarat luni ca firma care a castigat licitatia pentru a cumpara CFR Marfa nu are banii necesari pentru a plati suma convenita si cauta bani "pe la banci", desi nu sunt prea multe institutii de credit dispuse sa finanteze o astfel de suma, si s-a intrebat de unde va mai avea compania bani de investitii pentru modernizarea CFR Marfa.
Totodata, Basescu sustine ca premierul Victor Ponta trebuie sa isi asume, in calitate de ministru interimar la Transporturi, responsabilitatea politica pentru privatizarea CFR Marfa, avand in vedere aprecierile pozitive facute de acesta la modul cum s-a derulat privatizarea.
El a motivat si legat de acest argument optiunea sa de a decide abia pe 23 august cu privire la desemnarea lui Ovidiu Silaghi pentru portofoliul Transporturilor. Presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a declarat marti, pentru Mediafax, ca GFR nu a notificat deocamdata tranzactia privind CFR Marfa, acest tip de documente fiind trimise de obicei dupa semnarea contractului, iar decizia privind concentrarea economica va fi luata de institutie sau de o structura a CE.
Potrivit estimarilor presedintelui Consiliului Concurentei, cu datele din prezent referitoare la piata de transport feroviar de marfa CFR Marfa are o cota de peste 40%, iar GFR detine mai mult de 30%.