Drumul lent al "vagoanelor" de bani pentru CFR Marfa pana in buzunarul statului. Scandal pentru CSAT

×
Codul embed a fost copiat

Contractul de privatizare a companiei CFR Marfa a fost aprobat de Guvern, in sedinta de miercuri.

UPDATE 21:30  Guvernul asteapta o decizie in prima sedinta a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii legat de CFR Marfa, purtatorul de cuvant al Presedintiei neavand dreptul legal sa exprime pozitii in numele CSAT din a carui componenta nu face parte, afirma purtatorul de cuvant al Guvernului, Andrei Zaharescu.

UPDATE 19:00 Purtatorul de cuvant al sefului statului, Bogdan Oprea, a declarat, miercuri, pentru MEDIAFAX, ca CSAT nu poate aviza contracte de privatizare, iar premierul Victor Ponta nu cunoaste obiectul de activitate al Consiliului si incearca sa fuga de responsabilitate in privinta privatizarii CFR Marfa.

Analiza Stirile ProTV: ce inseamna aceasta amanare

Anuntul de privatizare s-a facut pe 5 aprilie, iar procesul de atribuire a durat 2 luni si jumatate. Acum statul ar putea fi obligat sa astepte de 3 ori pe atat, pentru a incasa toate cele 200 de milioane de euro promise de cumparatorul - Grup Feroviar Roman. Contractul trebuie semnat pana in septembrie, iar GFR are 150 de zile sa plateasca banii.

Citește și
cfr marfa
Ponta il avertizeaza pe seful CFR Marfa: "Ii trimit DNA-ul pe cap, daca i s-a urat cu binele"
De ce „urăște” Donald Trump Ucraina. În 2019 i-a spui lui Zelenski: „Ucraina știe multe despre asta”

"Este un model de privatizare la care am mai asistat, fie ca a fost vorba despre Cuprumin sau de Oltchim, avem de-a face cu aceeasi nebunie si aceeasi lipsa de orizont si de hotarare", crede Iulian Anghel de la Ziarul Financiar.

Prin hotararea de guvern adoptata astazi termenul de finalizarea a tranzactiei este legat si de acordul Consiliului Concurentei.

Potrivit legii avizul Consiliului trebuie dat in 6 luni din momentul notificarii, care nu a fost facuta nici pana acum.

Contractul de vanzare a companiei CFR Marfa va fi semnat doar dupa sedinta Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT), probabil in luna septembrie, iar procedura de privatizare va fi finalizata in termen de 60 zile, a declarat premierul Victor Ponta.
Contractul de privatizare a companiei CFR Marfa a fost aprobat de Guvern, in sedinta de miercuri.

Hotararea de Guvern se refera la aprobarea elementelor principale ale contractului care urmeaza sa fie incheiat intre Ministerul Transporturilor si Grup Feroviar Roman (GFR) pentru transferul a 51% din capitalul CFR Marfa.

Victor Ponta confirmase anterior ca Guvernul va aproba contractul de privatizare a CFR Marfa si a precizat ca documentul va fi transmis insa si Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, astfel incat Traian Basescu sa nu lase Guvernul "sa greseasca".

"Aprobam astazi hotararea cu CFR Marfa, ca vad ca nu poate sa doarma adversarul nostru politic. Sigur ca imi asum raspunderea, nu am fugit niciodata de raspundere, aprobam hotararea de guvern, o trimitem la CSAT spre aviz, ca daca presedintele stie ceva ce noi nu stim, nu trebuie sa ne lase sa gresim, trebuie sa spuna. Vad insa ca orice om de afaceri roman care nu se inscrie in Miscarea Populara primeste un dosar penal din 2004, 2006. Procedura de privatizare a fost urmarita tot timpul de partenerii nostri internationali, eu sper sa se finalizeze cu bine, dar evident, asa cum a fost si la momentul aprobarii inceperii demersului, mergem la CSAT, informam, unde presedintele stie ceea ce noi nu stim, daca s-a uitat prin conturile firmei si alte lucruri care se pricepe foarte bine...cred ca in CSAT, intr-un cadru legal, ne poate spune si, sigur, mergem mai departe, bine, sau, daca e ceva rau de care noi nu stim, sunt convins ca nu ne va lasa sa perseveram in greseala", a spus Ponta.

Reprezentantii Ministerului Transporturilor au precizat ca lipseste avizul Ministerului Justitiei, dar premierul a precizat ca avizul respectiv a fost emis pe o "copie".

Surse guvernamentale au declarat anterior agentiei Mediafax ca proiectul de hotarare de guvern privind aprobarea contractului cu GFR pentru pachetul majoritar de actiuni al CFR Marfa a fost inclus pe agenda sedintei de Guvern de miercuri. Hotararea de Guvern se refera la aprobarea elementelor principale ale contractului care urmeaza sa fie incheiat intre Ministerul Transporturilor si Grup Feroviar Roman (GFR) pentru transferul a 51% din capitalul CFR Marfa.

GFR, parte a grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat la 20 iunie castigator in procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din actiuni si asumandu-si investitii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investitii de mediu.

Stoica a declarat marti pentru Mediafax ca Grup Feroviar Roman discuta cu institutii financiare din top 5 mondial finantarea tranzactiei privind preluarea CFR Marfa si este sigur ca va putea face platile in conditiile stabilite, fiind o companie bancabila, solida si fara datorii.

Presedintele Traian Basescu a declarat luni ca firma care a castigat licitatia pentru a cumpara CFR Marfa nu are banii necesari pentru a plati suma convenita si cauta bani "pe la banci", desi nu sunt prea multe institutii de credit dispuse sa finanteze o astfel de suma, si s-a intrebat de unde va mai avea compania bani de investitii pentru modernizarea CFR Marfa.

Totodata, Basescu sustine ca premierul Victor Ponta trebuie sa isi asume, in calitate de ministru interimar la Transporturi, responsabilitatea politica pentru privatizarea CFR Marfa, avand in vedere aprecierile pozitive facute de acesta la modul cum s-a derulat privatizarea.

El a motivat si legat de acest argument optiunea sa de a decide abia pe 23 august cu privire la desemnarea lui Ovidiu Silaghi pentru portofoliul Transporturilor. Presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, a declarat marti, pentru Mediafax, ca GFR nu a notificat deocamdata tranzactia privind CFR Marfa, acest tip de documente fiind trimise de obicei dupa semnarea contractului, iar decizia privind concentrarea economica va fi luata de institutie sau de o structura a CE.

Potrivit estimarilor presedintelui Consiliului Concurentei, cu datele din prezent referitoare la piata de transport feroviar de marfa CFR Marfa are o cota de peste 40%, iar GFR detine mai mult de 30%.

 

Articol recomandat de sport.ro
O tânără gimnastă murit la doar 17 ani. "A luat-o de lângă noi în doar 24 de ore"
O tânără gimnastă murit la doar 17 ani. "A luat-o de lângă noi în doar 24 de ore"
Citește și...
Antonescu: Basescu il lasa pe Ponta interimar la Transporturi ca sa-si asume privatizarea CFR Marfa
Antonescu: Basescu il lasa pe Ponta interimar la Transporturi ca sa-si asume privatizarea CFR Marfa

Liderul PNL Crin Antonescu a declarat, sambata seara, ca presedintele Traian Basescu i-a spus ca il lasa pe premierul Victor Ponta interimar 45 de zile la Ministerul Transporturilor, pentru a finaliza privatizarea CFR Marfa.

Ponta il avertizeaza pe seful CFR Marfa:
Ponta il avertizeaza pe seful CFR Marfa: "Ii trimit DNA-ul pe cap, daca i s-a urat cu binele"

Premierul Victor Ponta l-a avertizat pe directorul general al CFR Marfa ca ii va trimite "DNA-ul pe cap daca i s-a urat cu binele" si vinde lucruri din companie inainte ca statul sa semneze contractul de privatizare.

Fenechiu: Privatizarea CFR Marfa,
Fenechiu: Privatizarea CFR Marfa, "cu pistolul la tampla"; sper sa aiba un viitor precum Petrom

Relu Fenechiu a declarat ca privatizarea CFR Marfa a avut loc "cu pistolul la tampla", insa au fost respectate toate prevederile legale si spera ca viitorul companiei sa-l urmeze pe cel al Petrom, chiar daca sunt transferate datorii de 100 mil. euro.

Recomandări
Israelul a atacat Iranul. Presa iraniană anunță că „nu au fost raportate daune sau explozii la scară largă”
Israelul a atacat Iranul. Presa iraniană anunță că „nu au fost raportate daune sau explozii la scară largă”

Israelul a lansat joi noapte un atac asupra Iranului, după acțiunea din weekend asupra teritoriului său. Explozii puternice s-au auzit în centrul țării, în orașul Isfahan, în apropierea unei baze militare.

Nicolae Ciucă, despre introducerea serviciului militar obligatoriu: Nu avem pregătită infrastructura necesară
Nicolae Ciucă, despre introducerea serviciului militar obligatoriu: Nu avem pregătită infrastructura necesară

Nicolae Ciucă, a declarat, joi, că România nu are pregătită infrastructura necesară pentru introducerea serviciului militar obligatoriu în următorii doi ani, el menţionând şi că "s-au dus vremurile" în care oamenii să fie aduşi cu arcanul la armată.

Cristian Pîrvulescu: A fost un atac ”farmaceutic”al Israelului, Iranul se va preface că nu a existat nimic
Cristian Pîrvulescu: A fost un atac ”farmaceutic”al Israelului, Iranul se va preface că nu a existat nimic

Israelul a lansat vineri dimineață un atac asupra Iranului, după atacurile iraniene asupra teritoriului său de la sfârşitul săptămânii trecute.