Un an de la naufragiul Costa Concordia. Familiile victimelor au aruncat flori in mare langa epava


Ultimul update: Miercuri 16 Ianuarie 2013 07:14
Sursa: Wikipedia
Data publicarii: Duminica 13 Ianuarie 2013 12:36
Categorie: Special

Pe 13 ianuarie se implineste un an de la naufragiul vaporului Costa Concordia. Istoria transportului maritim a fost mereu presarata cu asemenea tragedii. In unele cazuri a existat un singur supravietuitor, alteori numarul victimelor a fost covarsitor.

Familiile victimelor naufragiului navei Costa Concordia au aruncat flori in mare in apropierea epavei pachebotului, duminica, pe insula Giglio, unde mai multe ceremonii incarcate de emotie vor comemora, pe durata intregii zile, un an de la tragedia din 13 ianuarie 2012, relateaza AFP.

"Sunt aici pentru a-i aduce un omagiu surorii mele. Este foarte dificil pentru noi. Ceva ce ne va urmari toata viata", marturiseste pentru AFP Madelein Soria, o peruana in varsta de 25 de ani, a carei sora, care era chelnerita pe vapor, a murit in aceasta tragedie.

In jurul orei 09.30 (10.30 ora Romaniei), un feribot a dus familiile victimelor la locul unde nava s-a lovit de o stanca. Ele au putut sa se reculeaga si sa arunce buchete de flori in mare.

Costa Concordia,
una din cele mai mari si luxoase nave de croaziera ale companiei Costa Crociere (parte a Carnival Corporation), a naufragiat pe 13 ianuarie 2012, in apropiere de Insula Giglio, la 100 de km de Roma.

Vaporul, condus de controversatul capitan Francesco Schettino, s-a apropiat prea mult de tarm si a lovit o stanca din apa.

Desi regulamentul prevede ca pasagerii sa fie evacuati in cel mult 30 de minute de la accident, in acest caz operatiunea de evacuare a durat 6 ore si nu toti pasagerii au fost salvati.

30 de cadavre au fost gasite ulterior, iar alti doi calatori au fost dati disparuti, fiind considerati de asemenea morti. Cauza accidentului a fost stabilita a fi o greseala a capitanului, care a si parasit nava, desi la bord se mai aflau inca pasageri care aveau nevoie de ajutor.

In decursul timpului, multe vapoare au fost implicate in asemenea accidente maritime, numarul victimelor fiind mult mai mare.

O scurta lisa a celor mai cunoscute tragedii maritime:

RMS Titanic este cu siguranta cel mai cunoscut caz. Vaporul de pasageri s-a scufundat in Oceanul Atlantic pe 15 aprilie 1912, dupa ce a lovit in aisberg.

Nava se afla in voiajul inaugural, din portul britanic Southampton spre New York. Au murit 1.502 persoane, mare parte din tragedie fiind provocata de numarul insuficient al barcilor de salvare si de dezorganizarea echipajului, care a permis plecarea unor barci incomplet incarcate. 705 persoane au fost salvate din apele inghetate de catre echipajul navei RMS Carpathia.

Coliziunea dintre ferribotul MV Doña Paz si MT Vector este considerata insa cel mai mare dezastru maritim pe timp de pace.

Pe 20 decembrie 1987, nava filipineza Dona Paz se indrepta spre Manila, cand s-a ciocnit cu MT Vector, numarul mortilor ajungand la 4.357 persoane.

Numai 26 de persoane au fost salvate din apa, dintre care 24 erau pasageri si 2 membri ai echipajului de pe Vector. Supravietuitorii au suferit rani cumplite dupa ce au cazut in apa care fusese cuprinsa de flacari, in urma scurgerii combustibilului.

Naufragiul vaporului MV Wilhelm Gustloff este cu siguranta cea mai mare tragedie maritima, daca tinem cont de numarul victimelor. In acest caz, povestea este mai complicata, pentru ca accidentul a avut loc in timpul razboiului.

Vaporul german a fost scufundat pe 30 ianuarie 1945, dupa ce un submarin sovietic a tras in el 3 torpile. Incidentul a avut loc in Marea Baltica, iar nava transporta refugiati germani si personal militar, care incercau sa scape de Armata Rosie. Traseul pornea din portul polonez Gydnia spre orasul german Kiel.

Potrivit unor studii recente, la bordul vaporului se aflau 10.582 de persoane, desi lista oficiala includea numai 6.050 de persoane.
Aproximativ 9.400 de oameni au murit, printre care multe femei si copii, aceasta fiind ce mai mare pierdere de vieti omenesti intr-un singur naufragiu.

Vaporul s-a scufundat dupa numai 40 de minute de la atac. Submarinul sovietic care a tras asupra lui era condus de capitanul Alexander Marinesko, un ucrainean de origine romana.

SS Kiangya, un vapor de pasageri chinezesc s-a scufundat in Raul Huangpu, langa Shanghai, pe 4 decembrie 1948. Accidentula fost provocat de lovirea unei mine plasata probabil in timpul razboiului de catre marina japoneza.

Vaporul transporta refugiati ai Razboiului Civil din China, care fugeau de armata comunista. Nu se cunoaste numarul exact al victimelor, insa acesta variaza intre 2.750 si 3.920, pentru ca multi pasageri nu fusesera inregistrati la bord. Aproximativ 1.000 de oameni au fost salvati.

Desi nuimarul victimelor nu este la fel de mare, trebuie mentionate si naufragiile a doua nave romanesti, in timpul celui de-al doilea razboi mondial.

In ambele cazuri este vorba de nave pe care fusesera imbarcati evrei, in drum spre Palestina, in incercarea de a scapa de ororile Holocaustului.

Struma a parasit portul Constanta pe 12 decembrie 1941, cu 790 de pasageri la bord, care cautau refugiu in Palestina.

Dupa refuzul autoritatilor britanice si turcesti de a primi refugiatii, Struma (aflat intr-o stare tehnica foarte proasta) a fost pus in carantina la Istanbul, apoi remorcat inapoi in Marea Neagra, unde a fost torpilat si scufundat de catre un submarin sovietic, pe 24 februarie 1942.

A existat un singur supravietuitor, un tanar de 18 ani, David Stoliar din Bucuresti, care a reusit sa inoate pana la tarmul turcesc. 768 de barbati, femei si copii au murit.

Pe 5 august 1944, vaporul Mefkura a avut o soarta similara, desi naviga sub pavilionul Turciei si al Crucii Rosii. Au scapat cu viata numai 5 pasageri si 6 membri ai echipajului, 305 oameni pierzandu-si viata.

VIDEO PROTVPLUS.RO