Reguli fara cap pentru avioanele fara pilot. Dronele nu pot filma in Romania fara un certificat care nu exista

Drone la CES 2014

Pentru ca nu prea ne descurcam sa gasim avioanele cu pilot, dupa cum s-a vazut la accidentul din Apuseni, poate macar la avioanele fara pilot sa fim mai priceputi. Ministerul Transporturilor vrea sa faca ordine macar aici.

Pe 20 ianuarie, printr-un ordin al Ministrului Transporturilor, dronele – adica avioanele fara pilot – au primit interdictia de a zbura liber daca au peste 1 kg. Pentru a se ridica in aer, “aeronavele fara pilot la bord”, cum se numesc oficial, au nevoie de certificat de inmatriculare si autorizatie de zbor iar daca au peste 150 de kg nu pot zbura decat in zone aprobate de autoritati cu o luna si jumatate inainte. Majoritatea proprietarilor de drone din Romania sunt insa afectati de o alta prevedere din ordinul ministrului: aceea care spune ca au nevoie de autorizare si dronele sub 1 kilogram care au montata pe ele aparatura de inregistrare.

Aceasta prevedere, aparent nevinovata, a starnit revolta pe net in ultimele zile printre proprietarii de astfel de aparate. “Revolutie sau emigrare” spune unul dintre ei, dupa ce a citit legea. „O solutie stil securist!” „Este doar o fitza a statului” „Nu se dau amenzi ca trece pietonul pe rosu, ca aruncam gunoaie pe strada si o sa dea amenda ca zboara oamenii avioane de peste 1 KG pe un camp”, scriu pe forumuri proprietarii de drone.

E nevoie sau nu de reguli pentru drone?
Este reglementarea dronelor chiar atat de aberanta? Ne lamureste Razvan Baciu, prorietar de drona si producator video, detinatorul site-ului „Te-am dronat”, care reuneste cateva cele mai bune filmari cu drone facute la noi. „Reglementarea e buna, si eu ma speriam cand vedeam o drona cu 6 elice deasupra multimii”, spune Razvan Baciu pentru www.stirileprotv.ro. “La dronele sub un kilogram, care se vand cel mai bine in Romania, pericolul este mic, asa si o bicicleta prost sprijinita poate sa cada pe tine si sa te loveasca si nu cerem certificate pentru biciclete din cauza asta”.

Citește și
Amazon Prime Air
Amazon testeaza livrarea aeriana, in fata usii, cu drone care sa livreze produse in 30 de minute
Prima reacție de la Moscova, după ce Joe Biden le-a dat voie ucrainenilor să atace Rusia cu rachete americane cu rază lungă de acțiune

Dar, desi mai toti proprietarii de drone, chiar si cei indignati de ordinul ministrului, sunt de acord ca regulile sunt necesare, ei spun ca acestea sunt prea dure. Actul normativ cere ca dronele sub 1 kg sa nu fie folosite decat in “zone deschise, fara constructii cu destinatia de locuinta”, la cel mult 150 m distanta pe orizonatala si 100 m inaltime data de operatorul dronei si fara sa aiba montata pe ele “aparatura pentru filmare sau transmisie de date”.

De ce nu ai voie sa filmezi cu drona?
Ce inseamna asta? In opinia lui Razvan Baciu, a carui postare pe acest subiect a strans peste 2000 de LIKE-uri „adio filmari din drona facute de amatori. Fie drona cat de mica tot iti trebuie ceva aprobari si vom putea filma doar in zone nepopulate… pe camp. Si sa te plimbi cu drona fara camera nu e fun deloc. Nu e avion sau elicopter ca sa necesite indemanare si sa ai satisfactii dintr-un zbor de agrement. E un obiect care zboara si stie sa stea intr-un relativ punct fix in aer.”

Care este justificarea ordinului? In cazul dronelor de dimensiuni mari e limpede pentru toata lumea ca e vorba de un potential pericol. Agentia Europeana de Siguranta a Aviatiei impune statelor UE sa adopte reglementari mai severe in acest domeniu unde, asa cum se arata si in ordinul Ministrului Transporturilor, „pe plan international nu au fost stabilite inca standarde comune de certificare si operare a aeronavelor civile fara pilot la bord”. Insa in cazul dronelor sub 1 kilogram lucrurile sunt diferite. Iar faptul ca trebuie autorizatie pentru a filma cu drona e considerat cel putin discutabil.

Scenarii si ipoteze
O posibila justificare ar putea fi legata de protectia vietii private. Drona i-ar putea permite posesorului ei sa filmeze acolo unde paparazzi nu ajung, de pilda la etajele superioare ale unui bloc. Razvan Baciu a explicat insa pentru www.stirileprotv.ro ca nu exista un asemenea risc: „Drona face mult zgomot, aproape ca un elicopter. Daca ajunge langa geamul tau nu ai cum sa nu-ti dai seama. Nu e stealth”. El relateaza ca l-au sunat agentii de detectivi particulari care voiau sa foloseasca drone pentru a filma persoane urmarite si le-a explicat ca tehnic nu se poate.

Nici scenariul conform caruia regulile pentru drone ar fi fost introduse dupa o filmare pe santierul unei autostrazi cara arata ca lucrarile stagneaza nu sta in picioare, spun cei din domeniu. In schimb, o varianta mai plauzibila ar fi aceea ca dronele faceau concurenta aviatiei civile in materie de fotografie aeriana.

Mihai Dragu, specialist in fotografii si filmari cu drone, spune ca miza este fotogrammetria aeriana. Imaginile realizate de aeronavele fara pilot sunt mai bune calitativ decat cele surprinse de avioanele obisnuite, deoarece acestea nu pot zbura atat de jos si nu sunt la fel manevrabile. In plus, dronele filmeaza si fotografiaza mult mai ieftin. De aceea, concurenta dronelor risca sa scoata aviatia civila de pe piata imaginilor aeriene. La fel crede si Razvan Baciu, care spune ca e vorba de considerente strict comerciale: o filmare din avion sau elicopter costa cam 5.000 euro/ora, una cu drone, cateva sute de euro.

Vezi cum iti poti construi singur o drona

Ministerul Transporturilor nu prea e prieten cu progresul
Dronele au insa si alte avantaje. „Nu e vorba doar de o evolutie tehnologica”, spune Razvan Baciu, „filmarile din drone te ajuta sa iti promovezi si tara forarte bine, fiindca sunt extrem de spectaculoase. De ce iti trebuie certificat ca sa filmezi castelul Bran, de pilda?” „Ma bucura ca n-am avut guvernul asta pe vremea lui Aurel Vlaicu sau a lui Traian Vuia, ca sigur n-am fi avut aviatie”, conchide Mihai Dragu, care crede ca Ministerul Transporturilor se opune practic progresului.

Regulile in privinta dronelor sunt insa stricte si in restul lumii. In Statele Unite dronele de mari dimensiuni au nevoie de aprobare pentru fiecare utilizare si nu pot fi folosite in orase si doar in anumite scopuri (prevenirea si oprirea dezastrelor, operatiuni politienesti sau militare). Dronele mici pot fi utilizate pana la altitudini de 122 de metri, dar numai in scopuri necomerciale si la o anumita distanta de aeroporturi. De asemenea, peste 25 de state americane se gandesc sa interzica complet utilizarea dronelor pe teritoriul lor.

Cele mai noi drone, filmate de George Buhnici la CES 2014:

In Canada, tot ce zboara si are peste 35 de kilograme e considerat aeronava si are nevoie de autorizatii speciale, aproape la fel de complicate precum cele pentru un avion. Dronele cu masa mai mica de 35 de kilograme au nevoie de mai putine autorizatii, dar daca au montata pe ele si o camera, intra tot in categoria aeronave. In fine, in Marea Britanie, sunt considerate drone doar cele sub 20 de kilograme dar nici acestea nu au voie sa zboare peste tot iar pentru a lua imagini e nevoie de inca un permis, destul de dificil de obtinut .

Discutia ramane deschisa pana cand vor aparea normele de aplicare a ordinului. Momentan, proprietarii de drone nu pot obtine certificatele, deoarece inca nu exista formularul care trebuie elaborat de Autoritatea Aeronautica Civila Romana in termen de 30 de zile de la intrarea in viagoare a ordinului. Cat despre regulile pentru drone in spatiul aerian romanesc, acestea trebuie elaborate pana la 30 iunie 2015. Deci, momentan, e cam devreme ca proprietarii de drone sa se sperie.

Articol recomandat de sport.ro
NEWS ALERT Cererea FRF a fost respinsă de UEFA! "Am primit precizarea că nu"
NEWS ALERT Cererea FRF a fost respinsă de UEFA! "Am primit precizarea că nu"
Citește și...
Un liceu din Belgia foloseste drone pentru a-i prinde pe elevii trisori la examene. VIDEO
Un liceu din Belgia foloseste drone pentru a-i prinde pe elevii trisori la examene. VIDEO

Un liceu din Belgia testeaza un model de drona pentru a-i prinde pe elevii care copiaza la examene.

Amazon testeaza livrarea aeriana, in fata usii, cu drone care sa livreze produse in 30 de minute
Amazon testeaza livrarea aeriana, in fata usii, cu drone care sa livreze produse in 30 de minute

Jeff Bezos, fondatorul gigantului Amazon, a anuntat in cadrul emisiunii "60 Minutes", de la postul CBS, ca retailerul dezvolta un sistem de livrare aerian, cu ajutorul dronelor, numit Prime Air.

Planul UE pentru o Armata a Europei. Drone militare si primul serviciu european de spionaj
Planul UE pentru o Armata a Europei. Drone militare si primul serviciu european de spionaj

Securitatea militara europeana, aceasta este noua tema de pe agenda UE, scrie ziarul britanic The Telegraph, mai ales dupa ce scandalul PRISM a scos in fata informatii despre supravegherea cetatenilor europeni si americani de catre NSA.

Recomandări
Ce averi au candidații la alegerile prezidențiale. De la terenuri și case până la lingouri de aur, bijuterii și tablouri
Ce averi au candidații la alegerile prezidențiale. De la terenuri și case până la lingouri de aur, bijuterii și tablouri

Proprietăţi în ţară şi străinătate, pensii şi salarii consistente, bijuterii, tablouri, lingouri de aur, conturi la bănci din România sau din afară se regăsesc în declaraţiile de avere depuse de candidaţii la alegerile prezidenţiale.

România se pregătește să intre pe piața microcipurilor, dominată de Asia. Cine le va produce în țară
România se pregătește să intre pe piața microcipurilor, dominată de Asia. Cine le va produce în țară

Într-o criză continuă de semiconductori, mai multe universități și companii din România vor să se afirme pe această piață dominată de Asia.

După SUA, alte două puteri occidentale dau voie Ucrainei să atace teritoriul rus: „Rachetele vor vorbi de la sine”
După SUA, alte două puteri occidentale dau voie Ucrainei să atace teritoriul rus: „Rachetele vor vorbi de la sine”

Aproape de finalul mandatului, Joe Biden dă o veste bună Ucrainei, dar întârziată. A permis Kievului să folosească rachetele americane cu rază lungă de acțiune pentru a ataca baze din interiorul Rusiei.