Documentul secret ce arata marea schimbare din lumea digitala. Ce mai inseamna pe internet 160 de ani si 112 premii Pulitzer
Ziarele pe hartie se transforma in anexe ale unor site-uri de succes. Pana si cel mai prestigios ziar american a decis, dupa 112 premii Pulitzer, ca e mai bine sa se concentreze pe online decat pe versiunea tiparita.
Este vorba despre New York Times, supranumit in SUA “batrana doamna in gri” datorita trecutului sau glorios: apare de peste 160 de ani si a castigat de-a lungul timpului 112 premii Pulitzer pentru jurnalism. Unul dintre editorialistii ziarului, Paul Krugman, a fost chiar laureat al Nobel-ul pentru economie. Cu toate acestea, New York Times e depasit, spun chiar jurnalistii publicatiei intr-un document intern care a fost publicat in ultimele zile de mai multe site-uri. Gasiti documentul atasat la sfarsitul acestui articol.
Articolele sunt minunate, dar nu ajung la cititori
“In urmatorii ani, New York Times trebuie sa isi accelereze tranzitia de la un ziar care produce un continut digital bogat si impresionant spre o publicatie digitala care produce, de asemenea, si un ziar excelent”. Aceasta e concluzia la care s-a ajuns in redactia New York Times dupa o perioada mai dificila, in care redactorul-sef Jill Abrams a fost concediata. Raportul intern intitulat “Innovation” (“Inovatie”) atrage atentia asupra faptului ca majoritatea cititorilor New York Times sunt online, insa redactia ziarului continua sa isi concentreze resursele si eforturile pe editia tiparita.
Lucrurile sunt cu atat mai grave cu cat, spune raportul, mai multi jurnalisti online ai publicatiei au plecat in ultima perioada, simtind ca New York Times nu le ofera un viitor, si au preferat publicatii mai putin prestigioase, dar cu o strategie digitala mai clara. “Ramanem in urma in privinta unei zone critice: cum sa facem articolele noastra sa ajunga la cititori. Aceasta a fost pana acum una din preocuparile noastre, insa in epoca digitala nu am facut destul pentru a gasi formula succesului”, se arata in raport, care atrage atentia asupra riscului ca presa traditionala sa fie invinsa in fata competitiei agregatoarelor de stiri ca Huffington Post sau BuzzFeed.
Concluzia raportului: “redactia noastra este in continuare condusa de traditiile si limitarile inerente unui ziar tiparit. Trebuie sa incepem sa cream mai ales continut digital si apoi sa folosim cea mai buna parte din acest continut pentru a scoate si o editie tiparita”. Iar raportul are mari sanse sa fie pus in practica, dat fiind ca printre semnatari este si A. G. Sulzberger, fiul presedintelui companiei care publica ziarul.
Cel mai vechi ziar din lume a devenit un site
New York Times nu e insa decat ultimul nume dintr-o lunga lista de publicatii prestigioase care si-au reorientat in ultima vreme strategia spre online, punand versiunea tiparita pe planul doi. De pilda, cotidianul francez Le Monde, care la 70 de ani de la fondarea sa a inceput sa se mute masiv spre editia pe net. Cel mai recent plan de restructurare presupune ca peste 50 de redactori sa treaca de la print la online – lucru nu tocmai uluitor, dat fiinca Le Monde a fost cumparat acum cativa ani de Xavier Niel, un magnat francez al Internetului.
Aceeasi soarta – mutarea pe net – ar putea sa o aiba si Washington Post, si el cumparat recent de un magnat online, Jeff Bezos, fondatorul si seful Amazon. Iar in septembrie 2013, cel mai vechi ziar din lume, Lloyd’s List, a renuntat la editia tiparita dupa aproape 280 de ani. Pe de alta parte, revista Newsweek a revenit in martie anul acesta la editia pe hartie dupa un an si jumatate in care a existat doar in format digital.
Online-ul castiga pe toate fronturile
Tendinta generala e insa aceea de mutare a focusului pe editia online. Cateva exemple: Seattle Post-Intelligencer, fondat in 1863 si care in 2009 a reuntat complet la varianta tiparita, La Gaceta din Spania, care si-a inchis print-ul in decembrie 2013, sau PC World care, paradoxal, abia anul trecut a trecut complet in format digital. Pana si faimoasa Encyclopaedia Britannica a renuntat, dupa aproape un sfert de mileniu, la varianta pe hartie, care era si mai putin rentabila si mai ineficienta.
Chiar si in Italia, una dintre tarile unde presa scrisa a rezistat pana acum atacului digital, se pare ca ziarele vor fi obligate curand sa mai taie din editiile tiparite. Asta dupa ce noul guvern Renzi a anuntat ca anunturile de licitatii publice si concursuri pentru posturi in administratie nu vor mai fi publicate in editiile pe hartie, ci doar online, rezultand o economie de aproximativ 100 de milioane de euro, dat fiind ca anunturile pe net sunt mult mai ieftine. Veste care i-a suparat pe multi sefi de ziare, abonati la astfel de anunturi care sustineau o mare parte din costurile editiei tiparite.
In fond, cea mai buna dovada ca jurnalismul se muta rapid in online e aceea ca un site – Buzz Feed – si nu un ziar, a fost primul care a pus mana pe raportul intern de la New York Times. Cand stirile vin aproape instantaneu pe mail sau pe Facebook, ce sanse mai are versiunea pe hartie, care are nevoie de ore pentru a fi tiparita si distribuita? In viitor, nu ziarele nu vor site-uri, ci site-urile vor avea ziare.
Radu Pirca
Sursa: Pro TV
Etichete: online, digital, presa, print, The New York Times,
Dată publicare:
19-05-2014 17:55