Guvernul Ponta 3 va fi de fapt Ponta 2.1. Premierul copiaza de la Tariceanu
Ruperea USL in timp ce era la guvernare nu aduce nimic nou in politica romaneasca. Si alte aliante au avut aceeasi soarta. Doar ca acum solutia de schimb se pare ca a fost gasita mai repede decat inainte.
Povestea e veche, chiar daca actorii sunt practic aceiasi: social-democratii, liberalii, UDMR si partidul presedintelui Basescu. Ce s-ar putea intampla cu Guvernul Ponta 3? Va depinde soarta lui de Traian Basescu sau de Parlament? Povestea Aliantei D.A. si a Parteneriatului pentru Romania ne ajuta sa anticipam ce solutie va alege Victor Ponta pentru a se asigura ca un guvern USD+UDMR va trece.
Partenerii din D.A. si-au spus N.U.
La inceputul lunii aprilie 2007, o alta alianta, D.A. (Dreptate si Adevar) se rupea in urma unui conflict intre liderii ei. Formata in 2003 din PNL si PD, Alianta D.A. a castigat anul urmator alegerile parlamentare si prezidentiale, insa a devenit victima propriului succes. Conflictele dintre presedintele Basescu, sustinand PD, si premierul liberal Tariceanu, au explodat dupa aproape doi ani si jumatate de guvernare. Ministrii PD au fost scosi din executiv iar Tariceanu a decis sa formeze un guvern minoritar impreuna cu UDMR, avand sustinerea parlamentara a PSD, dar fara a semna un protocol cu partidul condus pe atunci de Mircea Geoana.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Alianta D.A. nu a fost lipsita de probleme legale inca de la infiintare. Iar de desfiintat, se pare ca nu s-a desfiintat niciodata din punct de vedere juridic. In schimb, guvernul Aliantei, care de fapt includea si membri UDMR si PUR, a fost schimbat fara probleme. Varianta folosita a fost cea a restructurarii guvernamentale, fiind modificata complet structura executivului. Ceea ce a insemnat ca acesta a trebuit sa mearga in Parlament, unde a trecut numai cu ajutorul voturilor PSD.
Guvernul minoritar a rezistat pana la alegerile de la sfarsitul lui 2008, in conditii nu tocmai ideale. Tariceanu a fost nevoit sa faca compromisuri pentru a pastra sustinerea social-democratilor in Parlament. In 2007, o parte din aliatii sai din PSD au incercat chiar sa il dea jos printr-o motiune de cenzura, care a nu a avut insa succes.
Istoria ruperii USL. De ce a tinut doar 3 ani alianta gandita pentru un deceniu
Parteneriat pentru putere
Parteneriatul pentru Romania, format dupa alegerile din noiembrie 2008 din PDL si alianta PSD+PC, a ajuns si el in aceeasi situatie. Spre deosebire de USL si de Alianta D.A., Parteneriatul s-a format insa dupa alegeri, fiind strict o alianta de guvernare si nu una electorala. Motivul pentru care a fost creat: nici PDL, nici PSD+PC nu aveau majoritatea in Parlament, asa incat au format aceasta alianta. Sau mai bine zis coalitie, deoarece o alianta exista deja in interiorul ei, cea intre social-democrati si conservatori. Conducerea Guvernului a fost luata de Emil Boc (PD-L), secondat de Dan Nica de la PSD ca vice prim-ministru.
Parteneriatul pentru Romania a rezistat mai putin de un an, rupandu-se practic pe 1 octombrie 2009, cand ministrii aliantei PSD+PC au demisionat din Guvern. Ca urmare, s-a format un guvern “de buzunar”, cu cei 10 ministri PD-L ramasi, 8 dintre ei fiind si interimari la alt minister. Doua saptamani mai tarziu acesta a cazut in urma unei motiuni de cenzura.
Presedintele a incercat apoi gasirea unor alte formule de guvernare, in conditiile in care nici PSD, nici PNL nu mai voiau sa colaboreze cu el. L-a desemnat premier pe independentul Lucian Croitoru, dar acesta nu a trecut de Parlament. Atunci presedintele a incercat sa il desemneze pe Liviu Negoita de la PD-L, insa guvernul acestuia a depasit termenul legal pentru investitura. Parlamentarii pur si simplu nu s-au prezentat la sedintele Birourilor Permanente ca sa voteze pentru sau impotriva guvernului Negoita. In cele din urma, in decembrie s-a obtinut o majoritate parlamentara cu UDMR si UNPR, un partid format din parlamentari plecati din alte formatiuni politice.
Scopul final: evitarea lui Basescu
PSD se pare ca a invatat deja o lectie importanta din esecurile aliantelor precedente – si anume, sa aiba o varianta de rezerva in cazul destramarii coalitiei de guvernare, in acest caz USD+UDMR. Momentan Victor Ponta are insa doar o posibila coalitie, nu si un Guvern.
Practic, pentru o schimbare in Guvern, dar fara a schimba efectiv Guvernul. Exista doua variante:
1. sa inlocuiasca persoana dintr-o functie din Guvern, fara ca functia sa se schimbe in vreun fel . In acest caz procedura nu presupune trecerea prin plenul Parlamentului. Pur si simplu premierul trimite demisia – sau revocarea – ministrului la presedinte, acesta ia act de ea, dupa care premierul propune o alta persoana in functai respectiva iar presedintele o numeste oficial.
2. sa schimbe toata structura Guvernului, caz in care e nevoie de un vot in plenul Parlamentului. In acest din urma caz, sarcina presedintelui e doar sa primeeasca juramantul membrilor Guvernului.
La ora actuala, daca USD se aliaza cu UDMR va controla confortabil Parlamentul, ceea ce inseamna ca premierul nu are niciun motiv sa evite restructurarea. In schimb, Victor Ponta are motive intemeiate sa evite orice varianta care implica un rol mai amplu al presedintelui. La fel a procedat si Tariceanu in 2007. Si asta pentru ca Traian Basescu ar putea face probleme noii coalitii guvernamentale USD-UDMR, asa cum le-a facut si aliantelor de pana acum.
Potrivit Constitutiei, „Presedintele Romaniei desemneaza un candidat pentru functia de prim-ministru, in urma consultarii partidului care are majoritatea absoluta in Parlament ori, daca nu exista o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate in Parlament”. Cum niciun partid nu are majoritatea in clipa de fata, daca s-ar ajunge la presedinte acesta s-ar putea prevala de faptul ca majoritatea nu o are niciun partid. Majoritatea apartine acun unei aliante – USD+UDMR - care nu a fost insa adusa la putere de alegeri, ci s-a format ulterior, astfel ca nu se poate legitima prin votul poporului.
Varianta optima pentru Victor Ponta, in clipa de fata, este cea adoptata de Tariceanu in 2007: restructurarea Guvernului, chiar daca de fapt acesta e format din alte formatiuni politice decat initial. In loc sa fie Ponta 3, noul Guvern va fi Ponta 2.1 Numai astfel coalitia USD+UDMR ar putea depinde doar de votul Parlamentului si ar evita momentul delicat al intalnirii cu Traian Basescu.