Cat de uman e sa zbori cu avionul cand pasagerii se bat din cauza spatiului tot mai mic. Analiza celor mai populare companii
O problema intalnita pana acum printre pasagerii tramvaielor si microbuzelor a inceput sa-i afecteze pe cei care zboara cu avionul: imbulzeala.
In ultimele zece zile, nu mai putin de trei avioane ale unor linii americane au fost nevoite sa aterizeze din cauza unor conflicte intre pasageri cauzate de inghesuiala din aeronava. Cele trei incidente petrecute intr-un interval atat de scurt de timp au atras atentia asupra unei situatii care afecteaza intreaga industrie aeriana: in goana dupa profit, companiile incearca sa inghesuie cat mai multi pasageri in avioane.
Scaune mai mici, pasageri mai mari
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Problema este ca la un moment dat confortul pasagerilor scade sub un prag critic, incepand de la care apar problemele. Iar acest prag se pare ca a inceput sa fie atins din ce in ce mai des in ultimii ani, si asta din doua cauze: spatiul dintre scaune s-a micsorat iar pasagerii s-au ingrasat. O spun chiar statisticile oficiale, care indica faptul ca din anii ’70 si pana acum latimea scaunelor a scazut in medie cu 5 centimetri. Pasagerii, in schimb, au crescut. De exemplu, in normativele Administratiei Federale a Aviatiei din SUA in 1994 greutatea medie a celor care calatoreau cu avionul (incluzand bagajul de mana( era de 81.6 kg; intre timp, a crescut cu aproape 2 kilograme, la 83.5.
Citeste si: Cum ar putea schimba aviatia tragedia zborului MH17
Iar cresterea in greutate – cel putin in Statele Unite – s-a inregistrat in randul pasagerelor: acestea au trecut in ultimele doua decenii de la 70 de kilograme la peste 81. In Europa cifrele sunt un pic mai mici, dar si aici pasagerii s-au ingrasat. La ora actuala, ei cantaresc in medie 83 kg, cu tot cu bagaj de mana: 92 barbatii, 72 femeile, conform unei statistici realizata de Agentia Europeana pentru Siguranta Aviatiei.
Cati pasageri poti inghesui intr-un avion?
In loc sa se adapteze la cresterea in dimensiuni a pasagerilor, companiile aeriene au facut exact opusul: au micsorat locurile. Aici intra in joc doi parametri: latimea scaunului si pitch-ul scaunului, adica distanta de la orice punct al acestuia pana la exact acelasi punct de pe scaunul din fata sau din spate. In anii ’70, latimea medie era de 45.7 cm iar pitch-ul, de 91.5 cm. La ora actuala, insa, putine mai sunt companiile care ofera atat de mult pasagerilor.
E vorba, desigur, de pasagerii obisnuiti, de la clasa “Economic”, fiindca la “Business” lucrurile stau cu tot altfel – insa putini sunt cei care isi permit bilete la clasa superioara. Trebuie tinut cont si de faptul ca fiecare linie aeriana isi alege cum vrea sa fie asezate scaunele in avioanele pe care le comanda, astfel ca pe acelasi model de aeronava pot fi mai multe sau mai putine locuri, in functie de compania care opereaza avionul. De pilda, intr-un Airbus A320 intra 180 de pasageri la Wizzair, dar numai 146 la Air Canada. Iar intr-un Boeing 737-300 incap 148 de calatori la Blue Air si doar 124 la Lufthansa.
Citeste si: Cat poate castiga un controlor de trafic aerian in Romania
Cele mai incomode si cele mai comode avioane
Potrivit site-ului SeatGuru, care ofera date despre locurile din avion pentru majoritatea liniilor aeriene importante, cel mai putin loc il au pasagerii aeronavelor din Asia. Japonezii de la All Nippon Airways sunt campioni la cele mai inguste scaune iar China Southern, la distanta dintre scaune. In ceea ce priveste cursele obisnuite, companiile low-cost nu au neaparat cele mai inghesuite avioane. La Turkish Airlines, scaunele din ultimul rand al Boeing-urilor 737-800 au latimea-record de 40 de centimetri, fata de peste 43, cat au in general locurile din avioane. Prin comparatie, dintre companiile low-cost care zboara la noi Ryanair (foto jos) ofera scaune late de 43 cm, Germanwings, de 44.5 cm iar easyJet si Wizz Air, de 46 cm.
Pentru majoritatea pasagerilor, insa, pitch-ul e ceea ce conteaza: distanta fata de scaunul din fata, care devine o problema atunci cand pasagerul de pe el se lasa pe spate. Din aceasta cauza, in Statele Unite au devenit extrem de populare “opritoarele de scaune”, care il impiedica pe pasagerul din fata sa isi mai rabateze scaunul. Un astfel de dispozitiv a dus de altfel la unul din incidentele mentionate la inceput: o aeronava United Airlines a aterizat fortat dupa ce un pasager a montat un opritor, refuzandu-i vecinei din fata dreptul de a se lasa pe spate si generand astfel o altercatie.
Low-costurile din Romania, model de confort
Cu toate acestea, United nu are cele mai inghesuite scaune: cu un pitch de 76 de centimetri, linia aeriana se incadreaza in medie. Comparativ, easyJet si Germanwings ofera o distanta fata de scaunul din fata de 74 cm, Ryanair, de 76 cm iar la Wizz exista chiar locuri cu 81 de centimetri intre ele (foto jos).
Inghesuiala din avioane produce din ce in ce mai multe incidente: 1 la 1.300 de zboruri, potrivit Asociatiei Internationale a Transportatorilor Aeriene. Pare putin, dar e o gaura reala in bugetul liniilor aeriene, dat fiind ca o aterizare neprevazuta costa in jur de 5.000 de euro pe ora, fara a pune la socoteala si taxele de aeroport.
Scaunul de tortura pentru pasageri
Asa incat companiile cauta solutii si apeleaza atat la constructorii de avioane, cat si la cei de scaune. Airbus a avut recent o tentativa de a impune un standard de latime de 46 de centimetri, care se pare ca e cel mai confortabil pentru somn, insa producatorul s-a lovit de opozitia liniilor aeriene, dar si a rivalilor de la Boeing.
Iar in materie de scaune, producatorul german Recaro incearca sa le produca pe cele mai subtiri din lume, insa pasagerii americani, care le-au testat deja pe spinarea lor, se plang ca sunt incomfortabile. Se poate insa si mai rau: compania italiana Aviointeriors a creat recent un scaun tip sa de calarie cu un pitch de 58.5 cm, botezat sugestiv SkyRider (foto jos). In caz ca va intrebati daca nu cumva un asemenea instrument de tortura contravine reglementarilor in materie de aviatie, raspunsul e nu. Marea Britanie e singura tara care reglementeaza strict distanta dintre scaune si impune un pitch minim de 66 de centimetri.
Pentru romani, vestea buna e ca totusi nu sunt cei mai chinuiti pasageri ai aeronavelor: din acest punct de vedere, americanii sunt cei mai vitregiti, companiile low-cost de peste ocean fiind mult mai zgarcite cu spatiul din avion decat cele europene iar pasagerii – semnificativ mai corpolenti. Ca un sfat general, cautati sa zburati cu aeronave Airbus mai degraba decat cu Boeing-uri, fiindca producatorul european pune mai mult accent pe spatiul dedicat pasagerilor. Atat specialistii, cat si calatorii, spun ca un centimetru in plus conteaza enorm chiar si la un zbor scurt.
Radu Pirca
Sursa: Pro TV
Etichete: bilete, avion, aeronava, locuri, scaun, aviatie, inghesuiala, low-cost,
Dată publicare:
03-09-2014 17:36