În ce situație sunt acum podurile care nu au mai fost întreținute din comunism, aflăm duminică la „România, te iubesc”
Atenție, cad poduri! Asta ar trebui să stea scris pe sutele de poduri din România aflate în pericol de prăbușire. Duminică, la „România, te iubesc!” aflăm în ce situație sunt aceste construcții care n-au fost întreținute de pe vremea comunismului.
Tot atunci vorbim despre podul de la Luțca, din Neamț, care a căzut la nouă luni de la inaugurare.
România se prăbușește la propriu. Sute de poduri sunt în pericol în timp ce autoritățile privesc impasibile fără să fie în stare să enunțe o strategie prin care să ne protejeze.
În tara noastră sunt peste 6.000 de poduri pentru autoturisme și peste 18 mii pentru trenuri. 700 de dintre ele sunt încadrate la gradele 4 și 5 de risc. Prin PNDL au fost alocate sume pentru realitatea a 600 de obiective. Autoritățile locale n-au fost în stare sa atragă decât 60 la sută din sume mai grav e ca au început lucrări pe care le-au abandonat.
Cele mai multe poduri și-au atins durata de viată, iar azi încep sa cedeze. Mai grav e când cad cele noi, reabilitate cu milioane de euro.
Duminică, vedem cum au fost câștigate licitațiile pentru fondurile alocate prin PNDL și cum ajung sume importante la firme de casă apropiate de baronul local, Ionel Arsene, președintele Consiliului Județean Neamț. O rețetă descrisă chiar de procurorii care l-au trimis în judecată, iar magistrații l-au condamnat în primă instanță la 8 ani și patru luni de închisoare după ce a fost denunțat de fostul primar la orașului Piatra Neamț, Gheorghe Ștefan zis Pinalti. La el ar fi trebuit să ajungă bani din sumele alocate pentru refacerea unei școli prin PNDL. De când s-a prăbușit podul de la Lutca n-a dat nicio declarație.
Ce a avut de spus Ionel Arsene, vedem duminică. Tot atunci discutăm cu specialiști posibile cauze ale prăbușirii, dar ajungem și în Vrancea unde un alt pod a cedat în timpul lucrărilor de reabilitare.
Zeci de milioane de euro au fost alocate pentru refacerea infrastructurii de poduri din fonduri guvernamentale, dar în ce s-au transformat aceste investiții n-a interesat pe nimeni.
Despre risipă, incompetență, corupție și alte ingrediente care ne pun viața în pericol când traversăm podurile României vorbim la „România, te iubesc!”.