Misterul vapoarelor-fantoma romanesti. Nave disparute in anii '90 au fost fotografiate in 2012 sub pavilion coreean
ROMANIA, TE IUBESC!: PESTELE, ARMAMENTUL SI SPIONII. Portul turcesc Aliaga, cel mai mare cimitir de ambarcatiuni din Europa, este locul unde si-au gasit sfarsitul multe dintre navele romanesti, in urma unor inginerii financiare.
Nava Ciucas, de pilda, a fost fotografiata in 2009 si in 2012 sub pavilion coreean, desi a disparut inca din anii '90 din patrimoniul IPO Tulcea. Abia in 2012 a ajuns la Aliaga pentru a fi taiata, sub numele „Sakalas”.
Alte vapoare sunt in cimitirul cu epave de la Noadibu, cel mai mare port din sudul Mauritaniei. Nava Slanic a fost fotografiata in 1992 intr-un port din Olanda, navigand sub alt nume si sub pavilion olandez. In 1995 avea pavilion belgian in portul din Antwerpen, pentru ca in 2013 sa fie vanduta la fier vechi intr-un port britanic. Fotografiile sunt dovezi clare ca navele au functionat multi ani dupa ce in Romania au fost "casate" in acte si vandute pe nimic.
Intreprinderea de Pescuit Oceanic (IPO) Tulcea avea nave Super Atlantic, cele mai mari si mai performante pescadoare la acea vreme. Erau cumparate din fosta RDG si Polonia, dar si produse in tara, la Braila, in anii '80. In tara ajungeau lunar cel putin o mie de tone de peste congelat. Pestele era livrat in toata tara, dar il cumparau si tarile africane sau chiar Spania sau Marea Britanie, care aveau vapoare mai mici si deseori nu faceau fata cererii.
Pentru fiecare din cele 47 de pescadoare, castigul era de 2 milioane de dolari pe luna. In acele vremuri a aparut in Romania sintagma "Nicio masa fara peste!"
Cititi mai multe despre implicarea fostei Securitati in distrugerea flotei de pescuit a Romaniei pe romaniateiubesc.stirileprotv.ro.