Afaceri "otravite" in port, partea a II-a. Vasul Flaminia, secretomania din jurul miilor de tone de deseuri langa care romanii isi duc viata
Autoritatile nu actioneaza transparent. Si lasa impresia ca habar nu au ce anume se afla pe nava Flaminia. Secretomania din port amplifica toate suspiciunile, cata vreme in jurul vasului apare la tot pasul cuvantul interzis.
Prima evaluare facuta incarcaturii de pe nava Flaminia a fost o surpriza neplacuta.
La bord au fost descoperite cateva mii de tone de deseuri in plus fata de cele declarate de armatorul german. Mai grav e ca nimeni nu stie ce substante chimice sunt in containerele care nu apar in documente.
Afaceri otravite in portul din Constanta
La cateva sute de metri de nava sunt zonele locuite ale orasului si de jur imprejur se intinde litoralul romanesc. Aici au considerat indicat politicienii sa aduca nava Flaminia.
Flaminia nu este un subiect pe placul autoritatilor, iar asta o aflam atunci de cum intram pentru filmari in incita portului. Intampinam probleme si intrebari la tot pasul: "Dati-mi o hartie ca aveti voie sa filmati"
Fierul este descarcat sub ochii nostri si plimbat mai bine de un kilometru. De fapt, doar acolo se iau masuri de decontaminare.
Prefectul judetului Constanta isi musca mustata atunci cand pomeneste de Flaminia.
"Nu exista niciun pericol pentru populatia orasului Constanta, nu exista niciun pericol pentru ca noi credem ca am luat toate masurile care se impun sa nu avem niciun fel de incidente", explica Eugen Bola, prefect Constanta.
Si probabil tot pentru a proteja populatia, seful celulei de criza a instituit un embargo in jurul navei Flaminia. PoIticienii nostri pot sa dea lectii in ascunsul gunoiului sub pres.
In ciuda faptului ca strazile din port sunt spatiu public, la tot pasul apar reprezentantii zelosi ai firmelor de securitate pentru a ne impiedica sa filmam Flaminia.
In Ministerul Transporturilor, cel care a preluat activitatile maritime este subsecretarul de stat, liberalul Constantin Matei. Acesta are raspunsuri la fel de neconvingatoare ca si fostul sau coleg de partid.
"A existat o corespondenta cu autoritatile navale din alte state. Autoritatile navale din Marsilia sau Anvers nu pot da decat avize din punct de vedere al sigurantei navei si al portului. Din punct de vedere al incarcaturii de marfa, autoritatile navale nu pot spune acest lucru, ci autoritatile de mediu", spune Constantin Matei.
Pana la venirea navei Flaminia intre Autoritatea de mediu din Germania si Agentia romana de mediu a existat o corespondenta in urma careia Romania a acceptat nava cu deseuri.
400.000 de romani traiesc acum cu nava Flaminia langa ei
Armatorul german a notificat o cantitate de 9000 de tone de deseuri la bord: 8000 de tone de deseuri metalice si 1000 de tone de slam, un reziduu malos care a rezultat din resturile a zeci de substante chimice aflate in containare cu apa de mare folosita la stingerea incendiului si cu agentii de stingere.
Dar, surpriza! In momentul in care s-au facut calculele in portul Constanta s-au descoperit 14.000 de tone de deseuri in plus.
Armatorul a "gresit" socotelile atunci cand a declarat incarcatura navei si Romania a fost pusa in fata faptului implinit, trezindu-se cu o cantitate impresionanta de deseuri.
"Noi am facut aceasta evaluare cand am avut accesul oficial la nava. S-a constatat o diferenta in jur de 14.000 de tone in plus fata de notificare, si din declaratiile pe care le-am gasit pe nava si niste deseuri care nu pot fi valorificate, trebuie elimiate. Ori legislatia este clara in Romania, pentru diferenta am demarat procedura de transfer ilegal de deseuri", spune domnul Faca.
"Daca aceste reziduri sunt periculoase pentru sanatatea omului, pentru mediu, nu pot sa va spun. Slamul nu inseamna neaparat marfa periculoasa. Nu stiu ce sa va spun. Din punct de vedere al sigurantei portului, nu prezinta un pericol", incearca sa explice subsecretarul de stat al Ministerului Transporturilor.
In timp ce in Germania masurile de siguranta au fost exceptionale, in Romania nava este adusa in al doilea cel mai populat oras al tarii si noua ni se vorbeste despre siguranta portului - 400.000 de romani traiesc acum cu nava Flaminia langa ei.
Problema celor 14. 000 de tone de deseuri in plus nu este de neglijat.
Conform legislatiei europene si nationale, importul deseurilor in scopul eliminarii este interzis! Singurul lucru care se permite este valorificarea acestora, adica folosirea lor ca materie prima sau combustibil pentru producerea unor alte bunuri.