Mostenirea lui Brancusi, partea I. Datorita sculptorului, Romania a dat definitia "artei moderne" in legislatia internationala

Ultimul update: Vineri 15 Decembrie 2017 14:15
Data publicarii: Duminica 19 Mai 2013 16:09
Categorie: Sezonul 1

De mai bine de un an, in Romania se discuta la cel mai inalt nivel despre repatrierea osemintelor lui Constantin Brancusi, cel mai mare artist pe care tara noastra l-a oferit lumii.

Romanul care a inventat sculptura moderna si ale carui opere sunt expuse in cele mai mari muzee ale lumii.

Guvernul, Patriarhia si Academia Romana considera ca osemintele marelui sculptor ar trebui dezgropate din cimitirul Montparnasse si aduse in Romania.

Constantin Brancusi este cel mai cunoscut artist roman din lume. Putem spune ca este omul care a semnat certificatul de nastere al sculpturii moderne. Gasim lucrarile sculptorului roman in zeci de tari, pe patru continente, in muzeele din Paris, Londra, New York, Washigton, Bilbao, Stockholm sau Canberra, unde sunt la fel de apreciate ca Monalisa lui Da Vinci sau Guernica lui Picasso.

Radu Varia, singurul specialist roman in Brancusi recunoscut international, spune ca unicitatea artistului vine din faptul ca a propus un nou fel de a gandi arta.

Niciun alt sculptor inaintea lui Brancusi nu a avut talentul, imaginatia si curajul acestuia: "Trebuie respectata unicitatea unui om de o asemenea forta creatoare, care a rasturnat sculptura mondiala dupa atatea mii de ani (...) El vizeaza esenta lucrurilor cum spunea - permanenta - nu aspecte exterioare (...) de asta, Brancusi este creatorul sau parintele sculpturii moderne", spune Radu Varia.

Este un sentiment placut sa stii ca cei mai bogati oameni din lume platesc fara sa clipeasca 20, 30 chiar 40 de milioane de dolari pentru o sculptura semnata de Constantin Brancusi.

Romanul nostru era cu mult inaintea timpurilor in care traia. Datorita lui, arta are o definitie in legislatia internationala.

In 1927, Brancusi a trimis in Statele Unite sculptura "Pasarea in spatiu". O lucrare care ajunge acum la 20-30 de milioane de dolari. Vamesii americani n-au crezut ca au de a face cu arta, ci cu o bucata de fier si au cerut taxe vamale pentru import de metal. Jignit, Brancusi a dat statul american in judecata si dupa 2 ani de procese, a castigat. In felul acesta, a aparut definitia artei moderne.

"S-a spus ca acea pasare in spatiu era import ilegal de metal. Ei, aceasta stupiditate nu s-a mai intamplat din ziua aia, tot datorita lui. A fost un pionier si in planul acesta, al acreditarii ideii de arta moderna", spune singurul specialist in Brancusi, recunoscut international, Radu Varia.

Cum a ajuns "Poarta sarutului" doar un loc in care isi fac mirii pozele de nunta

Targu Jiu, 1937. Zeci de muncitori lucreaza zi si noapte sub atenta supraveghere a lui Constantin Brancusi. Inalta "Coloana Fara Sfarsit". Probabil cea mai importanta, cu siguranta, cea mai valoroasa opera de arta din Romania.

"Masa Tacerii", "Aleea Scaunelor", "Poarta Sarutului" si "Coloana Infinitului" sunt apogeul carierei lui Brancusi, cel mai bine vandut sculptor modern al tuturor timpurilor. Sunt natii care nici in 1.000 de ani nu reusesc sa dea lumii un talent atat de mare.

In Romania, ansamblul de la Targu Jiu este mai cunoscut pentru nunti si pozele facute de indragosti la Poarta Sarutului, decat pentru calitatile sale artistice.

Delia Matache s-a casatorit la Poarta Sarutului, iar CRBL a facut o poza cu Coloana Infinitului pentru care a trebuit ulterior sa isi ceara scuze.

In jurul imaginii unei personalitati ca Brancusi, altii stiu sa creeze industrii intregi, atrag turisti, castiga zeci de milioane de euro. In Malaga, locul de nastere a lui Picasso, turistii stau la coada sa intre in muzeul dedicat mareului pictor. Obiectivul atrage anual peste 350.000 de vizitatori interesati strict de turismul cultural.

In Hobita, nu ai nici unde sa te cazezi, daca te nimeresti prin zona. Poate doar cu cortul, asa cum sugereaza localnicii. Un suc poti sa bei doar la magazinul modest, care nu are terasa.

Multe din cladirile lasate in urma de comunisti sunt astazi parasite. Vestea buna este ca acolo exista un centru turistic. Vestea proasta este ca arata foarte rau. Primarul Hobitei este, momentan, suspendat din functie - e cercetat pentru abuz in serviciu si luare de mita. Cea mai apropiata pensiune se afla la cativa kilometri, in satul vecin.

Primarul Florin Pavel isi aduce aminte cu nostalgie de vremurile cand popasul functiona: "Era mai bine aprovizionat (n.r. inainte de 1990). Si gaseai o bere. Mai bine aprovizionat decat restul magazinelor cooperativei. Gaseai si bere aici, gaseai si un pachet de tigari. (...) sa stiti ca era frumos".

Dupa Revolutie, locul a fost cativa ani club de striptease, iar apoi a fost lasat in paragina. Starea jalnica a cladirii nu este nicidecum o oglinda a satului: curat, ingrijit, pitoresc si cu localnici primitori. Arata doar ca, paradoxal, comunistii au inteles potentialul turistic al lui Brancusi, in timp ce capitalistii care i-au urmat nu mai sunt in stare sa faca bani din imaginea sculptorului.

La nici 100 de metri de locul unde s-a nascut Constantin Brancusi, zac parasite zeci de sculpturi. Sunt aici de pe vremea comunistilor, cand se organiza o tabara de creatie in memoria mareului nostru sculptor. In orice alta tara, un asemenea loc minunat ar fi fost cu siguranta un punct de atractie. Din pacate, la noi, aceasta poienita este un punct de atractie doar pentru oile iesite la pascut. Dupa marea retrocedare a terenurilor, sculpturile au fost lasate de izbeliste: uitate de timp si macinate de vreme.

Dumitru Brancusi este unul dintre stranepotii indepartati ai marelui sculptor: "Nimic, Niciodata. Uitati ce se intampla cu ele! Acolo a fost o scena, vedeti?!!... Era prevazuta sa se tina spectacole (...) Pe asta, de exemplu, stiu ca o cheama Ana, pe statuia asta. Aia de acolo se cheama "Mireasa Plaiului". Asta se cheama 'Pamant' si asta se cheama "Ana" (..) dau foc la cauciucuri , maracini si gunoaie. Multe au fost inspre nord si le-a luat apa".

"Casa muzeu Constantin Brancusi" este singurul obiectiv turistic amenjat de statul roman in satul unde s-a nascut sculptorul. In curte, pe un pietroi, scrie in romana. Si doar in romana, de parca, pentru straini, informatia este clasificata. "Aici s-a nascut Constantin Brancusi".

Pentru politia romana, opera lui Brancusi e pe acelasi postament ca un CD piratat. Cum poate fi deosebit un fals de o capodopera autentica
Pentru politia romana, opera lui Brancusi e pe acelasi postament ca un CD piratat. Cum poate fi deosebit un fals de o capodopera autentica
FULLSCREEN
Mostenirea lui Brancusi, partea I. Datorita sculptorului, Romania a dat definitia "artei moderne" in legislatia internationala
  • /

Sursa: Pro TV

VIDEO PROTVPLUS.RO
Hackeri - 4
Reportaj in Ramnicu Valcea, acest Hackerville romanesc. Pentru prima data, TinKode, cel mai vestit hacker roman de pe planeta, isi dezvaluie identitatea
Vacanta in Romania 3. Bai de namol fara namol si turisti cazati in mijlocul santierului. Cum s-a ales praful de turismul balnear
Vacanta in Romania 2. Cum a incalcat Mazare legile pentru a transforma Mamaia in "Ibiza Romaniei", singura statiune profitabila pe litoral
Vacanta in Romania, partea I. Turismul de pe litoral, compromis de rivalitatile dintre investitori
Vaccinul, mit sau adevar, partea 3. "Cand e vorba de copilul tau, 1 la un 1 milion nu mai e atat de rar". Tragediile traite de parintii unor "exceptii"
Vaccinul, mit sau adevar, partea 2. Care este legatura intre vaccinare si autism, o afectiune "epidemica" in SUA
vaccin, Romania
Vaccinul, mit si adevar, partea 1. Cat de mari sunt riscurile vaccinurilor pe care medicii romani le fac pe banda rulanta
Comoara pierduta a Romaniei, partea 3. Cum a ajuns toata productia in apartamentul “Doamnei de cupru” din Voluntari
Comoara pierduta a Romaniei, partea 2. Moldomin, al doilea zacamant de cupru din tara, a ajuns santier de fier vechi. "Cand vad ce e acum, imi vine sa plang"
Comoara pierduta a Romaniei, partea 1. Politicienii romani, complici la tunurile date din rezervele tarii. "Am semnat eu un asemenea contract?"
3 hectare / ora – viteza cu care au disparut padurile de la Revolutie incoace
Mostenirea lui Brancusi, partea III. "V-am lasat saraci si prosti, va gasesc si mai saraci si mai prosti"