Cine este singurul om care poate autentifica sculpturi ale lui Brancusi. Semnatura sa e lege pentru casele mari de licitatii
In drumul spre certificatul de autentificare, bronzul Pogany traverseaza Europa. Cu trenul, sustine proprietarul. La intrarea in tara, vamesii romani au scris "Pogany" in declaratia oficiala ce insotea sculptura.
Mentiunea nu inseamna insa nimic pentru colectionarii dispusi sa plateasca zeci de milioane de euro pentru un Brancusi proaspat aparut pe piata mondiala.
Este nevoie de un certificat, iar in momentul de fata un singur om din lume poate semna o astfel de hartie pentru un Brancusi. Lucrarea trece, bineinteles, si prin mainile sale.
Asadar, Mohanad Al Kailani sustine ca a intrat in august 2002 cu o Domnisoara Pogany semnata Constantin Brancusi.
Colectionarul este in cautarea unui expert, care sa ii dea in scris ca lucrarea este originala. Fara documente de autentificare, o opera de arta este practic imposibil de scos la licitatie.
"In Romania, din pacate, nu exista niciun specialist in materie de Constantin Brancusi, care este autorizat", declara Al Kailani.
Margareta Arsenescu este comisar sef in Politia Romana, conduce divizia de investigatii criminale in domeniul artei: "Daca ne uitam bine pe lista expertilor acreditati de Ministerul Culturii nu exista nimeni care sa aiba inclusa sintagma "expert in Brancusi".
Radu Boroianu este secretarul de stat in Ministerul Culturii, responsabil pentru patrimoniu. Este totodata si fondatorul celei mai mari case de licitatii de arta din Romania, un om cu multa experienta in domeniu:
"Nu poti sa fii expert in arta secolului XX sau arta secolului XIX in tarile balcanice, nu exista nicaieri in lumea asa ceva".
Pentru ca in Romania n-a gasit un expert care sa-i autentifice sculptura, Mohanad Al Kailani porneste din nou la drum. Acum 11 ani si-a luat statuia si a plecat la Viena.
Decembrie 2002. Mohanad Al Kailani si Pogany-ul sau ajung in gara din Viena. Colectionarul spune ca si-a adus comoara din Romania si pana in Austria cu trenul. Aici spera sa obtina documentele necesare, care sa dovedeasca faptul ca sculptura sa este originala, asa cum sustine.
Pana sa ajunga la Viena, lucrarea trece din nou prin vama romaneasca. Colectionarul spune ca o scoate fara probleme, prezentand documentul de intrare, desi nimeni n-are cum sa verifice daca sculptura pe care o scoate din tara este aceeasi cu cea care a intrat.
Este o portita sau o scapare legislativa, prin care din tara noastra usor pot pleca obiecte de arta. O persoana rau intentionata ar putea sa introduca in tara un fals, sa il declare la vama, iar cu documentul in mana sa iasa mai apoi cu o sculptura originala.
De-a lungul anilor, prin diverse metode, au fost scoase din Romania nenumarate tablouri, sculpturi, artefacte si chiar bratari dacice, considerate bunuri de tezaur.
In momentul de fata in Romania sunt repertoriate 395 de opere de arta disparute sau scoase din tara ilegal.
Ne intoarcem insa in Austria anului 2002 si vedem cat de complex este procesul de autentificare a unei sculpturi de Constantin Brancusi.
Mohanad Al Kailani se deplaseaza in Austria pentru a lua legatura cu un profesor doctor de la Universitatea din Viena. Este vorba de Friedrich Teja Bach. Este singurul om din lume care poate autentifica sculpturi ale lui Constantin Brancusi. Asa ca, in materie de Brancusi, cuvantul sau este lege pentru case de licitatie precum Sothebys sau Christie's. Iar semnatura sa, din acest motiv, poate valora si zeci de milioane de euro.
In lumea artei cand spui Friedrich Teja Bach spui Brancusi.
Neamtul si-a dedicat zeci de ani din viata operei lui Brancusi. A publicat mai multe carti despre sculptorul roman, printre care si cel mai cuprinzator catalog Raisonne. Adica un volum cu toate sculpturile lui Brancusi si istoria lor.
Cartea a devenit o piatra de hotar pentru casele de licitatii. Cand vand ceva de Brancusi, automat consulta catalogul lui Teja Bach, iar apoi il suna ca sa-i ceara parerea.
Teja Bach nu da interviuri, nu apare la televizor, iar pe internet nu apar decat 2 poze cu el, facute cu multi ani in urma.
Cu toate acestea, Mohanad Al Kailani ne prezinta mai multe poze, pe care sustine ca le-a facut in timpul intalnirilor pe care le-ar fi avut cu Teja Bach la Viena.
Mii de euro spune Al Kailani ca l-ar fi costat intalnirile cu Teja Bach pentru expertiza. Arata un schimb de mailuri, pe care sustine ca l-ar fi avut cu expertul vienez.
Colectionarul spune ca, in urma cu 11 ani, odata ajuns in Viena, Pogany-ul sau a fost depozitat in seiful unei banci private.
Mohanad Al Kailani sustine ca Teja Bach a cerut ca Pogany-ul sa fie fotografiat de un profesionist in Viena, ca sa poata compara pozele cu cele ale altor Pogany-uri, despre care se stia ca sunt originiale.
Fotografiile nu sunt suficiente. Expertul nu poate da un verdict. Mohanad Al Kailani ne arata alt e-mail, in care sustine ca Teja Bach ii cere sa mearga impreuna cu sculptura la Paris, in Atelierul lui Brancusi, pentru a o compara la fata locului cu un original.
Februarie 2003. Mohanad Al Kailani povesteste ca impreuna cu Friedrich Teja Bach si Madmoiselle Pogany se duc de la Viena la Paris.
Aici, ca si la Viena, Mohanad Al Kailani face poze peste tot pe unde se duce. In poze apare si Doina Lemny, o romanca angajata a statului francez, care raspunde de Atelierul lui Brancusi de la Paris si ea o experta in Brancusi, recunoscuta international. Doina Lemny confirma intalnirea de acum 10 ani.
Mohanad Al Kailani povesteste ca, la cateva saptamani dupa vizita la Paris, in primavara lui 2003 este chemat de Friedrich Teja Bach la Viena pentru a afla rezultatul final.
"Doctore, lucrarea este buna, dar acum vreau sa castig si eu bani. Ca sa iti dau un certificat de autentificare vreau un milion de euro. Cand mi-a cerut un milion, am zis multumesc, nu mai vreau. Am adus-o in Romania si din Romania am plecat cu ea in Siria. De atunci o tin la mine acasa, in fiecare zi ma uita la ea, sunt fericit si e foarte bine", spune Mohanad.
Friedrich Teja Bach neaga aceste acuzatii si sustine ca a spus inca de atunci ca lucrarea NU este originala. Si, ca o fantoma, Pogany-ul dispare din Europa timp de 10 ani.