Romania la fier vechi - partea II. Afaceri aparent legale, dar bazate pe tranzactii fictive
Evaziune fiscala de sute de milioane de euro anual si business-uri aparent legale dar bazate pe tranzactii fictive. Rares Nastase a urmarit drumul fierului, care incepe cu furturile din ruine si se termina la export.
Urmareste emisunea "Romania, te iubesc!" integral pe Voyo.ro
Traseul fizic al feroaselor e completat de traseul financiar. La punctul de colectare, fierul e cumparat cu 90 de bani kilogramul, de la depozit pleaca la 1 leu si 20 de bani, iar peste hotare se poate vinde si cu 1 leu si 80 de bani, o afacere care depaseste 1,4 miliarde de euro pe an.
Bolintin Vale, Giurgiu. Aici se lucreaza nonstop si zgomotos
Daca intrebi de provenienta fierului, e silentio stampa. Fierul e pregatit pentru portul Constanta.
Sunt opt depozite mari intr-o singura comuna. Cinci dintre ele sunt controlate de membrii aceleiasi familii.
Se exporta orice: de la grinzi din cladiri ori sine de cale ferata, la utilaje, strunguri, masini, unelte, de la aragaze si frigidere vechi la autovehicule dezmembrate, capace de canalizare si calorifere. Totul se taie si se duce la fier vechi.
Judetul Brasov este fruntas la capitolul fier vechi. In localitatile Codlea, Christian si Rasnov sunt colonii in care oamenii traiesc exclusiv din colectarea fierului scos din platformele industriale.
Liviu Ungureanu a lucrat o viata la fosta fabrica de caramida de la Cristian si povesteste cum unitatea aproape „s-a evaporat" in ultimii trei ani.
"Si locomotiva au taiat-o bucati si au vandut-o la fier vechi si strungurile la fel, la fier vechi. Statea cate un tigan colo, punea pe unul la poarta si pandeau, iar cand venea politia ii suna pe cei cu telefonul si astia fugeau".
Pe timp de criza comertul cu fier vechi se dezvolta pe toate meridianele lumii. Si in Romania cererea a crescut brusc incepand cu 2009, iar exporturile au fost majorate cu pana la 50%. Tot cu atat a crescut si numarul depozitelor de colectare. La mijloc este o piata in care hotii de fier scapa rapid si sigur de tot ce strang.
Asa arata dezastrul lasat in urma de hotii de fier. Au lucrat mai ceva decat termitele. Se distruge o cladire intreaga, de la temelie.
Tot fierul adunat e dus cu caruta la doua centre de fier din Rasnov. Pe patroni nu-i intereseaza de unde provin deseurile.
Cand autoritatile vin in control la centrele vizate, nimeni nu recunoaste ca preia fier furat.
Inspectorii pleaca multumiti de control, la poarta centrului carutele apar una cate una.
Am incercat cu camera ascunsa sa vindem fier furat la mai multe depozite din jurul Capitalei. Nimic mai simplu. Iar daca e fara acte, plusam la alt depozit cu o schela metalica, folosita la reabilitatea termica a blocurilor din Bucuresti.
La al treilea depozit, angajatii au o oferta tentanta pentru orice hot: vin ei cu masina sa ridice schela demontata.
Fierul furat pleaca in cel mult 3 zile si din centrul de colectare. De la Rasnov, ajunge la Brasov, la un depozit gigant, care cumpara zeci de camioane de fier zilnic.
Iar odata ce ajunge intr-un astfel de loc, fierul isi pierde urma. Dumnezeu mai stie ce si cum s-a furat. Nu poti sa-ti dai seama daca o bara a fost taiata autorizat sau a fost furata la ceas de seara.
In acest depozit ajunge fierul din patru judete.Fierul insa este abia la jumatatea drumului. De aici este incarcat in garniturile de tren, iar acestea mai departe, ajung in Constanta. Din Constanta, dupa ce sunt incarcate pe vapor si ajung in Turcia sau alte tari din Occident"
90 la suta din exportul de fier se deruleaza pe la Constanta. Principalii importatori de fier vechi de la noi sunt Turcia, Italia, Grecia, Germania si Bulgaria. Pana la destinatia portuara, fierul incarcat in marfare mai are un hop de trecut: hotii de traseu.
Sursa: Pro TV
Etichete: Rares Nastase, Romania te iubesc, fier vechi,
Dată publicare:
07-10-2012 17:21