Generațiile pe grupe de vârstă. De la X, Y, Z la Baby Boomers și Millennials
Generațiile sunt grupuri de oameni care au aproximativ aceeași vârstă și care au în comun valori, preferințe și alte caracteristici pe care le păstrează toată viața.
Desigur, există excepții, adică persoane complet diferite de atributele generației din care fac parte, dar cele mai multe au destule elemente în comun, astfel încât ne este mai ușor să le înțelegem dacă le analizăm din această perspectivă.
Caracteristicile comune apar pentru că oamenii dintr-o anumită generație au trecut prin provocări similare, iar educația lor a fost marcată de anumite situații în care alții nu se regăsesc. Spre exemplu, cei născuți după anul 2000 nu pot concepe viața și distracția fără existența unui telefon mobil, în timp ce generațiile trecute nu au beneficiat nici măcar de prezența unui televizor color.
Iată care sunt generațiile existente în prezent și prin ce se caracterizează fiecare, potrivit The Center for Generational Kinetics.
Care sunt generațiile?
În prezent, societatea este formată din cinci generații, fiecare dintre acestea având un rol important pe piața forței de muncă și în comunitate. În funcție de anul nașterii, potrivit Beresford Research, generațiile actuale sunt:
● Generația tăcută - formată din persoanele născute în 1945 sau înainte de acest an,
● Generația Baby Boomer - cuprinde persoanele născute între anii 1946-1964,
● Generația X - alcătuită din cei născuți în perioada 1965-1976,
● Generația Y (sau Millennials) - include persoanele care s-au născut între anii 1977-1995,
● Generația Z (sau iGen) - formată din cei născuți între anii 1996-2015.
Acestora li se adaugă Generația Alpha, cea mai tânără, alcătuită din copiii născuți după 2013/2015. Desigur, ne putem referi deja și la Generația Beta, adică la persoanele care se vor naște în viitor, într-o societate care va cunoaște alte provocări, inclusiv un rol tot mai important al Inteligenței Artificiale.
Generația tăcută
Persoanele care fac parte din această generație sunt considerate „tradiționaliste”, conservatoare și mai reticente la schimbare. Este ușor de înțeles această înclinație, pentru că ne referim la cei născuți și crescuți într-o perioadă foarte grea, la scurt timp după Al Doilea Război Mondial, când întreaga lumea se confrunta cu o criză economică severă.
Poate de aceea, cei din „Generația tăcută” pun un preț foarte mare pe stabilitate și pe siguranța financiară, sunt muncitori și învățați cu greul. Ei sunt cei care au reușit să treacă peste această perioadă extrem de complicată, urmată de una de prosperitate, dar și de revolte sociale menite să schimbe mentalități și să reformeze sisteme, mai ales după anii 1960.
Baby Boomers
Copiii „tradiționaliștilor” care au depășit greutățile perioadei postbelice se numesc Baby Boomers, pentru că s-au născut într-o perioadă de creștere a natalității și de relativă prosperitate la nivel mondial. Această generație s-a bucurat de progresul tehnologic, de impactul tot mai mare al presei asupra societății și de un echilibru între viața de familie și cea profesională.
Cu toate acestea, deși au cunoscut avantajele noilor tehnologii, Baby Boomers nu au devenit dependenți de telefoanele mobile sau de televizor, cum se va întâmplă cu generațiile care vor veni după ei. Sunt însă consumatori înrăiți și printre cei care pun un mare preț pe deținerea unei mașini personale și a unei locuințe.
Generația X
O generație care a reconstruit lumea după ravagiile făcute de Al Doilea Război Mondial, Generația X s-a confruntat în special cu șomajul, de aceea a transformat munca într-o adevărată filozofie de viață.
Cei care fac parte din această generație sunt oameni foarte pragmatici, muncitori, bine pregătiți profesional și deloc idealiști. Principalele lor valori sunt ambiția, individualismul și dependența de muncă, mulți dintre ei fiind chiar workaholici.
Generația Y
Generația Y sau generația „Millennials” este caracterizată de impactul uriaș al tehnologiei digitale în viața de zi cu zi. Deși nu s-au născut într-o lume dominată de smartphone, acești oameni au adoptat imediat gadgeturile și au trecut fără probleme de la analog la digital, astfel încât acum nu ar mai putea concepe viața fără noile tehnologii.
Foarte competivi prin fire, pentru că trebuie să fie bine pregătiți dacă vor să obțină un loc de muncă bine plătit, cei din Generația Y sunt însă și idealiști, pentru că vor să schimbe lumea, nu doar să se adapteze la cerințele ei. Acest lucru îi deosebește de părinții lor, care nu îndrăzneau să-și stabilească obiective prea ambițioase.
Generația Z
Aceasta este deja generația celor „născuți cu un smartphone în mână”, a tinerilor care au crescut mai curând cu internetul decât cu televizorul. Rețele sociale, comunicarea online și relațiile la distanță fac deja parte din ADN-ul lor, de aceea își doresc să lucreze remote, de oriunde doresc, pun mare preț pe independență și pe libertatea de mișcare, se implică în diferite cauze sociale și nu au răbdare, sperând să obțină pe loc tot ce-și doresc.
Complet cufundați în lumea digitală, acestor tineri le este greu să formeze relații interpersonale de durată, pentru că nu știu să comunice prea bine fără ajutorul unui gadget. Sunt multi-tasking, ușor de influențat prin ceea ce văd online, dar nu prea au putere de concentrare. Cu toate acestea, sunt persoane foarte independente, consumatori pretențioși și vor avea joburi care încă nu există, dar care vor fi create special pentru ei.
Generația Alpha
Deocamdată este dificil să analizăm Generația Alpha, pentru că aceasta este în continuă formare, iar copiii care vor face parte din ea nu au încă personalitatea definită. Părinții lor sunt cei din Generația Millennials, permanent activi pe rețelele sociale, astfel încât cei mici sunt prezenți online, prin fotografii și filme difuzate pe Internet, încă din primele lor zile de viață sau chiar dinainte de a se naște.
Acești copii sunt primii care au avut cursuri online la școală, din cauza pandemiei de COVID-19, și sunt obișnuiți să folosească gadgeturi avansate de la cele mai fragede vârste. Tot ei vor crește alături de diferite manifestări ale Inteligenței Artificiale, precum ChatGPT, Siri sau Alexa, care vor face parte din viața lor, influențându-le semnificativ comportamentul.
Generația Beta
La intersecție cu Generația Alpha, începe generația Beta, a copiilor născuți după anul 2020 și care se vor naște de acum înainte, într-o societate în care Inteligența Artificială va fi ceva obișnuit și accesibil celor mai mulți. Educația, interacțiunile sociale și locurile de muncă vor fi definite de IA, care le a ușura semnificativ viața și sarcinile pe care le vor avea de îndeplinit și vor facilita accesul la o cunoaștere mai largă și imersivă, prin realitate virtuală și realitate augmentată.
Pentru ei, probabil va exista și un revers al medaliei, dar este încă prea devreme să realizăm cum anume va fi viața pentru cei care vor avea prieteni virtuali, vor citi cărți scrie de un software precum ChatGPT, iar asistenții vocali le vor răspunde imediat la orice întrebare.