Romania ramane fara "regii asfaltului"? Normele internationale ii alunga
Specializati in licitatii pe care le castigau la preturi de dumping pentru ca ulterior sa aduca lucrarile la adevarata lor valoare, regii asfaltului din Romania nu s-au prezentat la licitatii pentru patru tronsoane de autostrada de pe Coridorul IV.
Romania Libera: Putinii care au depus totusi oferte pentru cele doua tronsoane dintre Nadlac si Arad si pentru alte doua portiuni intre Timisoara si Lugoj au avut valori peste cele ale constructorilor straini. Dezinteresul regilor asfaltului fata de aceste licitatii si faptul ca putinele oferte depuse de acestia sunt piperate in comparatie cu concurenta se explica prin faptul ca poturile nu vor putea fi umflate cu mai mult de 10% din valoarea contractului initial. Eventualele majorari vor fi acordate doar in cazuri neprevazute si recunoscute de Federatia Internationala a Inginerilor Consultanti (FIDIC), cum licitatiile urmeaza regulile acestei organizatii, si nu pe cele nationale. Principala lege nationala in domeniu, OUG 34/2006, permite majorari ale contractelor de pana la 50%, pe motive mai mult sau mai putin obscure. Mai multe contracte importante, precum autostrada Moara Vlasiei-Ploiesti, DN 72 Targoviste-Gaesti sau Centura Bucuresti, au fost castigate de catre regii asfaltului ca urmare a preturilor mici cerute de acestia, dupa care contractele au fost umflate chiar si peste 50%, prin semnarea unor acte aditionale sau a altor intelegeri suplimentare.
Gandul: Intalnire decisiva pentru Dacia „made in Romania”: amenintarea Marocului Producatorul de automobile Dacia Renault, unul dintre cei mari mari exportatori ai Romaniei, ar putea lua in calcul, de anul viitor, sistarea angajarilor si disponibilizari de personal, precum si mutarea, din 2013, a productiei unor modele de la Mioveni in Tanger (Maroc), unde va functiona o noua fabrica Dacia. Aceasta este una dintre principalele concluzii ale intalnirii care a avut loc saptamana trecuta intre reprezentantii conducerii Dacia Renault si oficialitati ale judetului Arges, intre care prefectul de Arges si primarii oraselor Pitesti si Mioveni. Totul depinde de rezultatul negocierilor care au loc in prezent intre conducerea companiei si sindicatul din Dacia privind contractul colectiv de munca. Pe scurt, conducerea companiei ar fi nemultumita de pretentiile "prea exagerate" privind salariile sindicatului, potrivit primarului orasului Mioveni, Ion Georgescu, unul dintre participantii la intalnirea amintita.
Adevarul: Codul Muncii in Europa. Unde merge Romania In forma care a ajuns la Parlamentul Romaniei, noul Cod al Muncii creste perioadele de preaviz si de proba, permite firmelor sa scape de lucratorii incompetenti si pedepseste aspru angajatorii care folosesc munca „la negru". Perioada de proba este majorata la 90 de zile, perioada de preaviz creste la 20 de zile, durata contractului de munca pe perioada determinata creste de la 24 la 36 de luni. Cum stau insa lucrurile in alte tari?
Germania - negocierI dure
Perioada de proba poate fi de trei, sase sau chiar noua luni. In general, angajatorii prefera perioada de sase luni. Femeile nu pot fi concediate pe perioada sarcinii si nici timp de patru luni dupa revenirea la munca din concediul postnatal. Salariile compensatorii nu sunt incluse in legislatia muncii din Germania. Se pot obtine in cazul disponibilizarilor colective sau la inchiderea unei fabrici ori la relocarea ei. De asemenea, muncitorii care sunt concediati si mai au putin pana la pensionare pot primi salarii compensatorii. Companiile care nu au patru ani de activitate nu sunt obligate sa acorde salarii compensatorii.
Jurnalul National: Guvernul lasa „Lia Manoliu“ cu un picior in Liga In luna mai a acestui an, Stadionul Lia Manoliu trebuie finalizat. Bugetul initial al primariei Capitalei prevedea un ultim efort financiar de 380 de milioane de lei. Consilierii PDL, care si-au trecut bugetul fara prea multe negocieri, au lasat stadionul cu 140 de milioane de lei. In aceste conditii, Guvernul este cel care se va stradui sa taie panglica pe "Lia Manoliu". Desi in mai bine de trei ani, platile Executivului au ajuns undeva la 25% din valoarea totala a lucrarilor, in conditiile in care ar fi trebuit sa acopere 80%, Guvernul a trecut, in apropiere de an electoral, investitia de la "Lia Manoliu" pe primul loc. Proiectul noului stadion a fost licitat si atribuit in 2007, in perioada mandatului lui Adriean Videanu. La scurt timp insa, fostul primar si ai sai consilieri si-au dat seama ca isi doresc altceva de la viitorul stadion european. Astfel ca, au aprobat schimbarea la fata printr-o hotarare de consiliu! Practic, initial, stadionul ar fi trebui sa aiba acoperis numai peste gradene. La cateva luni dupa atribuirea contractului, consilierii au aprobat construirea unui acoperis retractabil care sa acopere si gazonul. In acest sens, s-a dat si un ordin de incepere al lucrarilor. Schimbarea din condei de la acea vreme avea sa aduca alte costuri suplimentare de 84 de milioane de euro. Desi exista un ordin de incepere a lucrarilor din 14 septembrie 2007, Adiean Videanu a plecat din primarie fara sa incheie si actul aditional la contractul de lucrari.
Evenimentul Zilei: Cat te costa minivacanta de Paste anul acesta Se apropie Sarbatorile de Paste, iar agentiile de turism din Romania au oferte atat pentru cei care isi doresc un pelerinaj, cat si pentru cei care vor doar sa petreaca trei-patru zile departe de freamatul oraselor mari. Cei care doresc un circuit cu autocarul in Grecia pot vizita manastirile de la Meteora sau pot face excursii la Delfi, Atena, Salonic si Cap Sunion, la un pret de 245 de euro/persoana. Plecarea are loc pe 22 aprilie, iar intoarcerea pe 27 aprilie. Pretul include transport cu autocarul si cazare cu mic dejun pentru cinci nopti.
Ziarul Financiar: Se pot esalona datoriile la buget. Beneficiarii scapa de executarea silita, dar nu si de penalitati Finantele vor sa esaloneze la plata, pentru o perioada de pana la 5 ani, obligatiile fiscale ale firmelor cu probleme financiare, conditionat de constituirea unor garantii si achitarea datoriilor curente, a ratelor esalonate si a dobanzilor datorate pe perioada esalonarii la plata, potrivit unui proiect de ordonanta de urgenta. "Vom avea probabil un act normativ aplicabil unui «club exclusivist» de contribuabili, fara prea mare impact la nivelul economiei, fiind mai degraba un «exercitiu de imagine» al Guvernului. Pot beneficia de ordonanta doar cei care se afla in dificultate economico-financiara conform criteriilor ce vor fi stabilite prin normele metodologice. Criterii pe care acum nu le stim si care pot reprezenta in fapt cheia problemei. Este posibil ca acele criterii sa fie atat de dure incat sa nu le indeplineasca aproape nimeni. Sau sa le indeplineasca doar «cei alesi», lucru care nu ar face decat sa creasca gradul de inechitate", comenteaza Gabriel Sincu, partener Mazars.