Criza noastra cea de toate zilele...
Desi multi se avanta sa cante prohodul crizei economice mondiale, urmarile acesteia ne bantuie inca.
Problema nu consta doar in colapsul bancar si in prabusirea colosilor financiari de peste ocean sau din Europa civizilata, ci in efectele pe care omul de rand le resimte zilnic.
De la lucruri indispensabile precum masina, pana la cele simple - cosmeticele, de exemplu - reconfigurand cosul zilnic prin reducerea drastica a elementelor sale, criza financiara se face simtita pe toate palierele vietii.
Nimeni nu este scutit. Fara a fi misogini, incepem cu domnii, care nu pot digera ieftinirea neasteptata a combustibililor, din simplul motiv ca nu-si mai permit masini. Dacia va produce cu 50.000 de unitati mai putin decat era preconizat la inceputul anului.
Un numar record de companii va intra in faliment anul viitor, la nivel mondial cu 200.000 de insolvente estimate doar pentru Europa de Vest si o "explozie" de afaceri esuate in SUA, potrivit unui raport al Euler Hermes, parte a grupului german Allianz, citat de Financial Times. Europa de Vest va fi cel mai grav afectata, numarul companiilor mici aflate in imposibilitate de plata urmand sa creasca in 2009 cu o treime, la 197.000, de la nivelul de 149.000 anul trecut, se arata in raportul societatii de asigurari.
In SUA, 62.000 de companii vor da faliment anul viitor, comparativ cu 42.000 in acest an si 28.000 de societati anul trecut. Grill preconizeaza ca cele mai multe falimente vor fi inregistrate in randul companiilor din industria auto, de retail logistica si al producatorilor de textile.
Statul cu cel mai mare numar de companii in situatie de insolvabilitate va fi Franta, unde sunt estimate 63.000 de falimente. Insa Spania, Irlanda si Marea Britanie ar putea inregistra cea mai acuta rata de crestere.
Astfel, numarul falimentelor va fi in Spania de patru ori mai mare fata de nivelul din 2007, si se va dubla in Irlanda si Marea Britanie, cu 640 de afaceri esuate, respectiv 38.000.
Japonia, singurul stat asiatic inclus in raport, se va confrunta de asemenea cu un val de falimente, numarul acestora fiind estimat sa urce de la 14.000 anul trecut la 17.000 în 2009
Nemtii de la BMW au dat piept cu un deficit de 63%. Dupa Renault si Daimler, nici americanii de la General Motors n-au scapat de probleme, fiind prinsi in iuresul crizei. Numai luna trecuta vanzarile au scazut la jumatate. Record sumbru, care nu a mai fost inregistrat de la al Doilea Razboi Mondial incoace. Ca si cum nu ar fi fost de ajuns, si actiunile companiei au inceput sa scada vertiginos la bursa de la New York.
In tot acest haos, dealerii romani par a fi printre putinii capabili sa scoata profit: cumpara autoturisme din tari grav afectate de recesiune la preturi de nimic, iar apoi le revand la 75% din valoarea lor de piata.
Si industria cosmetica a avut de suferit. Din SUA si pana in Europa, doamnele cochete incep sa limiteze bugetul alocat intretinerii obrazului subtire. Fie ca renunta la a merge la salon si incep sa se aranjeze acasa, fie ca reduc numarul rujurilor, reprezentantele sexului frumos invata sa reziste tentatiilor. Pe de alta parte, in lupta pentru supravietuire pe piata, firmele de cosmetice incep sa mareasca preturile. Se preconizeaza insa ca efectele se vor face cu adevarat simtite abia peste doua luni, cand producatorii isi vor fi inchis daja o parte din fabrici.
Iar daca la masina si la ruj se mai poate renunta, in privinta meniului zilnic lucrurile sunt mai serioase decat par. Vegetarieni...nu ne mai putem permite sa fim: ploua cu mariri de preturi, incepand cu fructele si legumele si terminand cu lactatele. Producatorii se apara, sustinand ca scumpirile se datoreaza tarifelor marite la gaz si curent. Cum analistii preconieaza ca euro va urca pana la 3,7 lei, este de asteptat ca si produsele de import sa fie cu 20% mai scumpe.
Cu frigiderul gol si fara masina, urmatorul pas e previzibil: sa stam cu lumina stinsa! Si asta pentru ca energia va deveni un lux, analistii prevazand deja, pentru 2009, o stagnare a consumului. Transelectrica, de exemplu, a fost lovita in plin de criza financiara, Standard and Poor’s micsorand ratingul companiei de la “stabil” la “la negativ”. Grav este ca pana si proiectele de energie verde ar putea fi abandonate.
Motivul pentru care romanii nu-si vor mai permite nimic din cele enumerate mai sus este unul extrem de simplu: veniturile lor vor fi serios zdruncinate. Ne place sau nu, traim o perioada in care colapsul financiar general duce la disponibilizari masive in perioade scurte de timp. Mii de oameni se trezesc fara loc de munca de pe o zi pe alta. Numai in Prahova, 1000 de angajati au fost disponibilizati in ultimele zile, consecinta a pierderilor inregistrate de angajatori.
Nici macar “colacul salvator” in asemenea momente, bancile, nu mai reprezeinta o garantie pentru clienti. Pe de o parte cei care au luat déjà credite se vad in imposibilitatea de a le returna, iar pe de alta, cei care intentionau sa obtina un imprumut se tem acum de insolvabilitate.
Profitand de deruta generala, unele banci au umflat artificial comisioanele si dobanzile, adancind criza. Numai in Capitala s-au strans 2000 de reclamatii cu privire la rate sau comisioane majorate sau...inventate. Nereusind sa se adapteze la noile norme BNR si la cresterea sustinuta a dobanzilor, bancile pornesc o noua ofensiva a ofertelor de credite. Daca acum cateva luni clientii stateau la coada pentru un credit, de aceasta data bancile se vad nevoite sa-i atraga asaltandu-i cu mailuri sau telefoane. Economistii fac, insa, apel la moderatie: apele crizei mondiale sunt departe de a se fi linistit.
Sursa: Daniela Petrescu
Etichete: euro, criza, economie, criza financiara,
Dată publicare:
04-11-2008 00:00