Campaniile electorale, o investitie profitabila?
In 2008, campaniile electorale au ajuns sa coste de doua sau chiar de trei ori mai mult decat la inceputul noului mileniu. Nici macar criza financiara nu a oprit marile coporatii din SUA sa cotizeze.
Recent incheiatele alegeri de peste Ocean i-au costat pe cei doi candidati aproape 2,5 miliarde de dolari, cea mai mare parte a banilor venind de la multinationale precum Goldman Sachs, JP Morgan Chase, Citigroup sau Merrill Lynch.
Lovite in plin de criza financiara pornita tocmai din Statele Unite, corporatiile par a vedea aceste donatii de ordinul sutelor de milioane de dolari ca pe niste investitii sigure in redresarea economiei americane in primul rand si apoi a celor mondiale. Nu acelasi lucru se poate spune despre americanul de rand, care a cam scrasnit din dinti la vederea unei asemenea risipe in conditii de recesiune.
Astfel, staful de campanie al lui Barack Obama, noul presedinte ales al Americii, a reusit sa stranga circa 650 de milioane de dolari in recent incheiata campanie electorala, reprezentand dublul sumelor de care au beneficiat in anul 2004 candidatii de atunci la Casa Alba, George W. Bush si John Kerry. Mai mult, Obama s-a bucurat si de sprijinul Hollywood-ului. Numai la o receptie organizata de Barbra Streisand s-au adunat aproximativ 9 milioane de dolari.
In total, 400.000 de dolari au mers in fiecare zi pe reclame, in special pe spoturile difuzate la televizor. In afara de bani insa, au existat si alte tipuri de eforturi facute in aceasta campanie, cum ar fi: activitatea voluntarilor sau obiectele, echipamentele de lucru si spatiile gratuite oferite de diferite organizatii.
Si Romania se apropie cu pasi repezi de alegeri, insa la noi cu greu se pot cuantifica sumele vehiculate de politicieni, care sunt adesea cu mult mai mici decat cele reale. Cert este insa ca si pe plaiurile mioritice tendintele sunt cam aceleasi.
Daca in 2004 o campanie decenta avea costuri formate dintr-o singura cifra reprezentand milioanele de euro, in 2008 acestea se indreapta vertiginos catre doua. Majoritatea banilor sunt folositi pentru sondaje, reclame outdoor si printuri. Nici aparitiile televizate nu sunt lasate netaxate, dar macar aici unii dintre candidati mai au cate o pila si nu sunt nevoiti sa plateasca atat de scump.
Sursa: Mihaela Martin
Etichete: SUA, romania, campanie electorala, alegeri, costuri, barack obama,
Dată publicare:
05-11-2008 00:00