Trieste, exemplu pentru portul Constanța. Vechiul port din Italia se transformă într-un pol turistic modern
Vechiul port din Trieste, Italia, abandonat de stat de zeci de ani, se transformă spectaculos într-un pol turistic modern, cu hoteluri, parcuri și cheiuri pentru ambarcațiuni. Autorul este un primar curajos, care s-a bazat și pe fonduri europene.
Urmăriți un nou episod din campania Știrilor PRO TV, ”E.U. YES la vot."
Cu gândire antreprenorială, edilul din Trieste a redus cu o treime numărul de directori din primărie, iar economiile le-a folosit pentru investiții care aduc bani orașului. A completat cu fonduri europene și acum construiește o nouă stațiune turistică la doi pași de centrul orașului.
Situat la granița Italiei cu Slovenia, Trieste este un oraș cu atmosfera cosmopolită și clădiri impozante. Are piață cu cea mai larga deschidere spre mare din Europa și găzduiește anual una dintre cele mai impresionante regate de pe continent. Trieste atrage anual peste 600.000 de turiști. De trei ori cât numărul de locuitori.
Roberto Dipiazza este primar în Trieste, din 2001, cu o pauza de 5 ani. Are 71 de ani și conduce orașul cu o gândire antreprenorială.
Roberto Dipiazza, primarul orașului Trieste: "Mentalitatea antreprenorială este ceea ce le lipsește politicienilor. Aveam 84 de directori, acum am 27, asta înseamnă să ai mentalitate antreprenorială. "
Trieste are două porturi. Unul modern, pentru transportul de mărfuri, și unul vechi, abandonat de ani de zile din cauza infrastructurii învechite. Sunt 66 de hectare lașate în paragina zeci de ani, o zona închisă, inclusiv locuitorilor. Are cinci dane și 35 de clădiri mari, hangare și depozite
Roberto Dipiazza, primarul orașului Trieste: "A devenit ideea de a crea un pol turistic, cu hoteluri, o parte din universitate, clădirile regionale."
Noul proiect de reamenajare și regenerare urbană a fostului port se numește Porto Vivo. Investiția se ridica la 400 de milioane de euro, din care jumătate fonduri europene.
Proiectul este gestionat de un consorțiu public, format din reprezentați ai Primăriei și Autorității Portuare.
Roberto Dipiazza, primarul orașului Trieste: "Primele 50 de milioane le-am obținut de la stat, apoi am utilizat Fondul PNR, după aceea au fost alocate fonduri de la municipalitate și ulterior am folosit fonduri regionale. "
Camelia Donțu: ”Cel mai mare avantaj al acestei zone este că ne aflăm la cinci minute de centrul orașului, și în imediata apropiere a locului de unde turiștii privesc în mod tradițional apusul."
Clădirile vor fi transformate în hoteluri, dar și în birouri sau apartamente. Faleza va deveni o zonă verde, cu restaurante, magazine și spații de joacă. Conform planului de urbanism, spațiile cu destinații comerciale vor fi vândute prin licitație publica, dar arhitectura și structura vor fi păstrate intacte. Când este vorba de piscine sau investiții sportive, clădirile și terenurile se vor concesiona.
Roberto Dipiazza, primarul orașului Trieste: ”Ne-am asumat responsabilitatea de a aduce apă, electricitate, gaz, infrastructura care lipsea, deoarece zona a fost nefolosită timp de 120 de ani și nu era nimic, absolut nimic. "
Pentru a evita aglomerarea zonei, Trieste va construi o telecabină cu 62 de milioane de euro, finanțare europeană. Vor fi două linii cu o lungime totală de 5.000 de metri și 100 de cabine.
Telegondola va ajunge din partea de sus a orașului în portul Trieste în 16 minute. Va avea și patru stații și vă transporta, pe oră, 1400 de pasageri, pe ambele sensuri.
Linia telecabinei va trece de-a lungul traseului Pădurii Urbane, o nouă amenajare ce va include o pistă pentru biciclete și pietoni, dar și trasee pentru plimbări și alergat. Deja a început amenajarea unui Muzeu al Mării, unde, în final, vor fi mutate toate expozițiile din oraș.
Giulio Bernetti, manager proiect: "În acești ani am avut aproximativ 70-80 de mari antreprenori interesați, care au prezentat oferta. Cred că în doi sau trei ani vor fi deja finalizate primele lucrări realizate de privat."
Pentru dezvoltarea turistică, orașul se bazează și pe experiența Prosecco, o regiune viticolă aflată la 20 de kilometri de Trieste, renumită pentru producția de vinuri spumante, cu același nume. În provincie sunt sute de viticultori, dar și producători de prosciutto sau salamuri, care oferă experiențe autentic italiene.
De noua regenerare urbană se vor bucura și cei 4.000 de români care trăiesc în Trieste, unde se află și Consulatul României, cel care se ocupă de diaspora din întreaga zonă, adică alți 150.000 de români.
Porto Vivo ar putea fi un model de revitalizare pentru portul Constanța, dar și o sursă de inspirație pentru București, unde autoritățile se chinuie de ani de zile să lege Capitala de Dunăre.