Scoala, locul in care copiii sunt pedepsiti sistematic. Societatea inca accepta profesorul dur
Vezi pe www.voyo.ro, in format HD, emisiunea "Romania, te iubesc!". Suntem tentati sa credem ca problemele noastre sunt mai importante decat cele ale copiilor.
Dar cum credeti ca este sa stai sase ore pe zi intr-un loc in care sistematic, zi de zi, esti criticat, esti pedepsit, umilit, ba chiar batut?
Psihologii spun ca depresia la copii si ADHD-ul au mare legatura cu scoala. Si ca o simpla palma dascaleasca pe care, intre noi fie vorba, societatea romaneasca o cam accepta, poate lasa urme adanci in psihicul copilului.
Noua lege a invatamantului aduce totusi o schimbare: un masterat obligatoriu in practica pedagogica, platit cu salariu de profesor debutant.
Va trebui sa asteptam prima promotie din 2014, daca vor fi candidati. Tot in ideea de a curata cancelariile, concursurile de directori vor fi organizate de consiliul de administratie al scolii, format din autoritati locale, profesori si parinti, in partide egale.
La fel vor fi angajati sau concediati si profesorii. Dar, deocamdata, ei sunt stapani la clasa.
Problema este ca societatea romaneasca accepta, ba unii chiar apreciaza profesorul dur. Agresivitatea dascaleasca nu e o noutate; multi am fost crescuti asa si am ajuns sa ni se para normal. Copilul e privit de sus, iar de multe ori nici parintii nu-l trateaza cu respectul de care se bucura adultul.
Culmea este ca un profesor de matematica agresiv nu a fost imediat dat afara. Se fac cercetari, comitete si comisii, ca doar mai are cateva luni pana la pensie. Culmea culmilor, colega directoare chiar ii gaseste scuze. Parintii copilului agresat nu au nici o putere.
Principala calitate a unui geniu e gandirea libera. Britanicii au facut un studiu, care a dovedit ca la gradinita, aceasta gandire libera, divergenta o au 98% dintre copiii. Un copil de 4 ani, intrebat ce ar face cu o agrafa de hartie are si 200 de idei! Acelasi copil, dupa cativa ani de scoala isi pierde simtitor imaginatia, iar la liceu, banala agrafa nu il mai inspira deloc!
Si vinovat e … invatamantul.
In Occident chiar exista un curent inovator in educatie. In Finlanda, de exemplu, copiii au dreptul sa iasa din clasa profesorului care i-a plictisit, chiar in timpul orei. De ce trebuie inregimentati pe varste si nu pe aptitudini, inca de mici, de ce se face scoala dimineata chiar si cu copiii care sunt mai activi seara si, in fine, de ce trebuie copilul sa performeze la data si la ora la care a fost stabilit examenul printr-o directiva de la minister si nu atunci cand se simte el in stare?
Cum ar fi, daca profesorul sau ministrul educatiei ar fi obligat sa-si ia salariul la o data exacta, fix la ora stabilita, altfel l-ar pierde? Nedrept, nu-i asa?
Noile teorii spun ca celebrul ADHD s-a extins odata cu standardizarea testelor.
Elevii sunt bombardati cu informatie din toate partile si foarte multe dulciuri, toate energizante. Si toate astea le distrag atentia de la ce? De la statul cu ochii pe tabla. Iar parintii, in loc sa ceara ei diagnosticarea si mutarea profesorilor "hipoactivi" in institutii specializate, pedaleaza pe aceeasi banda rulanta a lectiilor bagate pe gat cu palnia, cu meditatii, cu teme cat mai multe.