Riscurile la care sunt expuși copiii în perioada epidemiei de coronavirus. Ce spun specialiștii
Tot mai mulți copii fac din nou școala online, și, dincolo de materiile ce le vor fi predate, vor resimți distanțarea de colegi.
În lipsa socializării, dezvoltarea lor personală este întârziată, iar procesul de recuperare a acestor abilități va fi unul lung, avertizează specialiștii. În plus, orele multe petrecute în fața ecranelor le pot afecta vederea, ori postura.
Când nu fac ore online, copiii sunt duși de părinți în aer liber. Însă nu au voie să se apropie unul de celălalt, să se joace așa cum erau obișnuiți.
Andrei: „O zi am apucat să mă joc.”
Reporter: „După aceea ai întrerupt?”
Andrei: „Da.”
Reporter: „Cât de dor ți-e de colegi?”
Andrei: „Foarte dor. Când o să mă văd cu ei o să fiu fericit.”
Reporter: „Și până atunci cum îi vezi?”
Andrei: „Păi, îi văd mici, online.”
La patru ani, Flavia a învățat deja cum stă treaba cu dorul. De o săptămână, lungă pentru ea cât un an de zile, nu și-a mai văzut colegii.
Reporter: „Tu de când nu te mai duci la grădiniță?”
Flavia: „De săptămâna asta.”
Reporter: „De ce ți-e dor ție?”
Flavia: „De colega mea, Ana. Jucam în caiete, mai ieșeam afară și mâncam.”
Reporter: „Îți lipsesc toate lucrurile astea?”
Flavia: „Da.”
Reporter: „Când crezi că va reveni totul la normal?”
Flavia: „Peste iarnă."
Părinte: „Din păcate, școala asta online îi afectează foarte tare. În primul rând le lipsește timpul. Au de suferit. Ei și așa sunt din ce în ce mai sedentari. Dacă nu am eu grijă și nu ne mișcăm mai mult și nu ieșim cu bicicleta, facem drumeții, ce putem face în aer liber."
Schimbarea îi afectează pe copii în primul rând psihic. Se poate naște sentimentul de teamă.
Daniela Mogoș, consilier de dezvoltare personală: „Copiii își schimbă un pic jocurile și poate că se joacă de-a doctorul, poate că își construiesc un refugiu, își fac tot felul de corturi și alte așezăminte în care să se simtă în siguranță, dar dacă îi observăm jocul, cu siguranță vom ști și cum să îl ajutăm pe copil să depășească aceste momente."
Oana Moraru, expert în politici educaționale: „E foarte important, dincolo de câtă anxietate resimțim noi, să le aducem aminte că puterea vine din interior, din corpul fiecăruia, din echilibrul sufletesc al fiecăruia. Dacă nu le amintim copiilor că există această putere interioară, psihicul lor se va forma, din păcate, pe sentimentul că tot ce ne este în exterior poate deveni un atacator, un pericol."
Sedentarismul la o vârstă fragedă poate cauza și probleme fizice.
Cristina Ivașcu, medic pediatru: „În decurs de mai multe zile, să poată să fie afectată vederea, capacitatea de concentrare, și ,din punct de vedere fizic, statica coloanei vertebrale."
Un lucru e cert: mișcarea în aer liber rămâne în această perioadă cea mai bună variantă pentru copiii care petrec în fața calculatoarelor până la 6-7 ore pe zi. Deschise rămân însă și cluburile de tenis. Acolo, copiii pot face în continuare antrenamente cu respectarea măsurilor de siguranță. Rămân însă valabile și unele școli de balet, dar și școlile de dans.
O soluție poate fi și înotul.
La un bazin din Capitală, de exemplu, copiii pot intra câte doi sau trei în piscină, în timp ce instructorii poartă permanent masca de protecție. Apa este tratată constant, iar obiectele atinse de copii sunt dezinfectate.
Manager club de înot: „Fiecare copil trebuie să aducă în funcție de vârsta la care începe această activitate avizul epidemiologic valabil pentru toți copiii, iar pentru cei mai mici sumar de urină și sumar coproparazitologic. Testăm inclusiv instructorii noștri și mebrii din echipă la fiecare 14 zile cu testul IGG anti-Covid."
Copiii se vor întoarce la școală doar când rata de infectare va scădea sub sub trei la mia de locuitori.