Jumătate dintre elevii de școală generală sunt analfabeți funcțional
Viitorul se arată sumbru. Din cei aproape 50 de mii de elevi de școală generală care au participat la un studiu jumătate sunt analfabeți funcțional.
Pe românește, nu înțeleg sensul unor cuvinte sau dacă citesc un text nu se aleg cu informațiile esențiale. Unii dintre profesori admit că una dintre cauze o reprezintă sistemul de educație învechit. Însă, nici părinții nu fac mari eforturi să lucreze cu ei și îi lasă să își ia singuri informațiile de pe Internet, în loc să le dea un exemplu și să citească.
Profesoară de matematică: „Știți care sunt proprietățile unui triunghi dreptunghic? Dar înainte să le vedem, hai să vedem și ce înseamnă un triunghi dreptunghic...”.
Florentina Pavăl predă matematică de peste 30 de ani la un colegiu din Fălticeni. Încearcă să îi facă pe elevi să înțeleagă teoria, înainte de a învață totul pe de rost. Tot ea postează lecțiile pe Internet, unde copiii o numesc „Profa de mate cool”.
Din păcate, nu vorbim despre o regulă. În general, copiii memorează lecțiile ca să ia note mari deși nu înțeleg pe deplin ce li s-a predat.
Elev: “Într-adevăr, învățăm mult mai ușor cu ajutorul unor astfel de profesori. Memorăm foarte multe lucruri pe care le uităm după vreo săptămâna, citim din ce în ce mai puțin, lucru care duce la problema asta, că nu mai înțelegem texte și observ asta și în vorbirea cu alți oameni, că nu se înțelege ce zic sau nu înțeleg ce mi se zice.”
Tristul adevăr reiese și dintr-un studiu amplu făcut de mai multe asociații din domeniul educației. 47 de mii de elevi au fost chestionați, iar aproape jumătate dintre ei sunt analfabeți funcțional, conform rezultatelor. Altfel spus nu pricep mai nimic dintr-un text citit la prima vedere.
La test elevii au primit inclusiv întrebări cu variante multiple de răspuns:
-42% dintre cei chestionați au obținut sub 20 de puncte - adică sunt analfabeți funcțional;
-47% au adunat sub 50 de puncte, ceea ce înseamnă că au un nivel minim de înțelegere a textelor
- 11% dintre ei sunt la un nivel funcțional, adică înțeleg informația pe care o primesc.
„Reporter: - Cum ar putea fi rezolvată problema asta?
Elevă: - Să nu se pune atât de mult problema să memorăm tot și să știm toate informațiile, mai degrabă să înțelegem ce e esențial și ce ne-ar ajută mai departe în viață, indiferent de ce profesie am urmă.”
Specialiștii în educație spun că am ajuns aici și pentru că elevii preferă să își ia informațiile de pe diverse canale on line și nu obișnuiesc să citească. În felul acesta nu învață cuvinte noi și nici nu li se dezvoltă imaginația.
Ștefania Duminică, profesor de limba română: „În ultima vreme s-a extins definirea analfabetismului funcțional, am plecat de la texte citite, înțelese, iar acum, în era digitalizarii, vorbim și despre înțelegerea mesajelor transmise prin materiale audio și video.”
Analfabetismul funcțional a devenit un fenomen de care se lovesc inclusiv angajatorii. Foarte mulți tineri nu cunosc sensul cuvintelor, dar au probleme și de gramatică.
Aida Chivu, specialist HR: "Ne-am trezit în situația în care suntem nevoiți să dăm teste în limba română, în anumite interviuri, acolo unde comunicarea este imperios necesară, atât comunicarea verbală, cât și în scris. Una din sarcinile lor era să facă o prezentare sau de a comunica în scris sau verbal. Noi vorbim de tineri aici care au absolvit școli, cursuri, au master, au un nivel superior de educație conform diplomelor pe care le au".
Din septembrie 2023, programa ar putea fi modificată
În tot acest timp ministrul educației spune că din septembrie 2023 am putea vedea primele modificări de programă.
Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației: „Vom avea planuri cadru noi, cu discipline relevante, includem și educația pentru viață. Vom avea și numărul de ore corect alocat, un curriculum relevant, coroborat cu formarea cadrelor didactice.”
La începutul anului câteva mii de elevi au completat și testul internațional PISA, care măsoară nivelul de alfabetism funțional. Rezultatele le vom află, cel mai probabil, în toamna.