România furnizează tot mai multă forță de muncă specializată în transporturi periculoase, pe mările și oceanele lumii
De când exporturile de gaze din Rusia s-au diminuat, consecință a sancțiunilor războiului din Ucraina, România furnizează tot mai multă forță de muncă specializată în transporturi periculoase, pe mările și oceanele lumii.
Companiile au fost nevoite cumpere gaz din Statele Unite, Japonia și China, și să-l aducă în Europa la bordul unor nave de mari dimensiuni. Ai noștri sunt recrutați încă din facultate. Salariile sunt, în medie, de zece mii de dolari, dar un comandant de navă poate să ia dublu.
Radu are 36 de ani și este din Sulina. Este șef mecanic pe o navă care transportă gaz natural lichefiat, nave cunoscute cu acronimul englezesc LNG. De când au fost blocate exporturile de gaze din Rusia, inclusiv nava lui și-a schimbat rutele.
Radu Dimitru, șef mecanic al unei nave LNG: „Din cauza acestor sancțiuni, navele respective trebuie să meargă spre alte destinații pentru a transporta gaz. În principal, din SUA spre Europa”.
Cristian Tătaru are 29 de ani și este ofițer 2 pe o navă care transportă gaze naturale lichefiate. A fost recrutat de o companie internațională, încă din vremea studenției.
Cristian Tătaru, ofițer 2 pe o navă LNG: „Am fost în absolut toate zonele. Rutele principale din SUA se încarcă pentru Europa sau se mai descarcă și prin ASIA, Bangladesh, China, dar și Australia”.
Iar ca Radu și Cristian sunt tot mai mulți români. Numărul celor care se înscriu la cursuri care îi pot trimite pe astfel de ambarcațiuni, a crescut cu 20%. Salariile sunt pe măsura riscului unei asemenea meserii.
Cornel Panait, președintele Senatului „Universitatea Maritimă Constanța”: „Acum când se caută toate soluțiile pentru aprovizionarea cu gaz, nu mai contează costurile, important este ca acest gaz să existe. Din cauza asta se suportă și transporturi care nu sunt ieftine, se suportă salarii care nu sunt mici, e o întreagă industrie tractată de nevoia mondială”.
Cei care lucrează pe astfel de nave, trebuie să fie calificați pentru transportul maritim, adică să fi terminat cursurile unui institut specializat. Urmează apoi o pregătire separată pentru transporturi periculoase, iar cursurile costă între 600 și o mie de euro. România este și unul dintre cele mai ieftine centre din Europa, unde sunt pregătiți acești specialiști.
Ciprian Plăcintă, director de dezvoltare al CERONAV: „Este un trend care este prezent în toată Europa de Est, cred că doar bulgarii mai au câteva cursuri care sunt mai ieftine ca ale noastre”.
Liviu Ceapă, student la Universitatea Maritimă Constanța: „Am avut o experiență pe containere, am fost plecat în voiaj șase luni, dar intenționez să mă transfer pe partea de LNG-uri, pentru că acum consider că asta este viitorul, toată lumea migrează către acest capitol”.
Bianca Burlacu, managerul unei firme de recrutare: „Salariile sunt, cu siguranță, cele mai bune de pe piață, pentru acest tip de nave”.
Potrivit autorităților maritime, sunt sute de români care lucrează în acest moment pe astfel de nave, și cam tot atâția sunt în curs de pregătire acum.