Piața de modă din România luptă pentru recunoaștere internațională. Care sunt cele mai mari provocări pentru designeri
Designerii vestimentari români au ocazia să se remarce la Bucharest Fashion Week, unde zeci de reprezentanți ai industriei din întreaga lume vin să descopere colecții din România și din alte țări est-europene.
Piața noastră de modă se confruntă cu dificultăți, competiția fiind acerbă, mai ales din partea celor care produc haine în cantități mari. La Palatul Regal din centrul Capitalei, pot fi admirate colecții realizate cu multă muncă de designerii contemporani din România, Ucraina și Georgia.
Pentru creatorii de modă, acest eveniment reprezintă o oportunitate de a fi observați de cumpărători internaționali care aleg piesele ce vor fi vândute în magazine din Milano, New York, Paris sau Tokyo.
Adrian și Mihai, doi tineri designeri gemeni, își dezvoltă un brand comun.
Cei doi frați: „Fiind un domeniu destul de nou, e greu să răzbești în această industrie, ai nevoie de foarte multă pregătire, trebuie să fii foarte instruit, foarte serios, lumea vede cumva moda ca pe un lucru superficial la noi. Ne dorim și un brand comun, mai ales că în această industrie dacă ești singur e foarte greu, echipa e foarte importantă și în Romania sunt designer foarte buni care merită văzuți și e o ocazie excelentă”.
Mauro Galigari, manager showroom multibrand Milano: „Avem în acest moment un brand pe care îl vindem foarte bine. Și sperăm să găsim mai multe aici. Sincer, cred că aveți un potențial mare în ceea ce privește calitatea producției”.
Însă țara noastră nu are o industrie a modei puternică, astfel încât să concureze cu cea din Italia sau Franța. Designerii români au răzbit cu greu într-o piață acaparată de fast fashion.
Maurice Munteanu: „Fast fashionul nu are cum să dispară peste noapte, este o chestiune care se adresează în primul rând nevoilor unor consumatori de modă foarte tineri care este și normal de altfel, nu au ajuns la un statut financiar care să le permită construirea unei garderobe care să reziste în timp, mult mai costisitoare. Toți designerii, de la cei mai mici până la cei mai mari, sunt la ora actuală preocupați de fluidizarea și eficientizarea acestor pierderi enorme, sunt mult mai conștienți când vine vorba despre materiale, chestiunile care țin de această etică”.
Irene Coltrinari, editor Vogue Italia: „Din exterior, simt o influență feminină puternică în moda din România, dar totodată niște aspecte estetice masculine. Cred că femeile din estul Europei sunt foarte puternice, cu un stil dezvoltat dar în același timp foarte feminine. Este important că BFW deschide perspectiva modei Est Europene spre restul lumii”.
Tot în cadrul săptămânei modei de la București, în centrul Capitalei a fost deschisă și o expoziție a revistei Vogue Italia.