Navigatorii, afectați de secetă. Tot mai multe barje cu mărfuri eșuează din cauza adâncimii extrem de mici a Dunării

×
Codul embed a fost copiat

Dunărea devine, încet-încet, o imensă capcană pentru navigatori. Tot mai multe barje încărcate cu mărfuri eșuează din cauza adâncimii neobișnuit de mici a fluviului, provocată de secetă.

La intrarea în țară, debitul este la jumătate față de normalul din această perioadă a anului, iar prognozele arată că va continua să scadă. Armatorii se plâng de pierderi de milioane de euro, iar autoritățile fluviale încearcă să dragheze sectoarele critice.

Atât pe Dunărea fluvială, cât și pe cea maritimă, sunt zeci de zone critice, prin care navigatorii trec strângând din dinți. În ultimele trei săptămâni, tot mai multe convoaie s-au pus pe uscat, cum spun marinarii, adică au atins nisipul de pe fundul fluviului și nu au mai putut înainta.

Director NAVROM: Pierderile sunt foarte mari

Ca să poată naviga prin aceste zone critice, comandanții desfac convoaiele compuse, de regulă, din opt barje și le trec una câte una. Oricum, containerele nu sunt încărcate la capacitate, ca să nu devină prea grele, iar asta se treduce prin pierderi.

Cătălin Țigănuș, director NAVROM: Pierderile sunt foarte mari, în condițiile în care noi, practic, mergem la jumătate din capacitatea nominală a barjelor. Cel puțin. Pe partea Constanța-Galați-Tulcea mergem la pescaje care permit încărcarea la 1.700 de tone-1.800 de tone de marfă, în condițiile în care, normal, încărcam 2.900 de tone.

Citește și
miere
Producția de miere, afectată de secetă. Albinele sunt hrănite artificial. Apicultorii mută stupii la vama cu Ungaria
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

Și debitele principalilor afluenți care contribuie la debitul Dunării, Sava, Drava și Morava sunt foarte scazute, în această perioadă.

Florin Uzutoma, director Căi Navigabile, AFDJ Galați: „N-a plouat. Nu vine apă nici din internațional, nici din apele interioare ale României. Debitele sunt undeva la jumătatea cotei multianuale”.

La intrarea în țară, debitul Dunării este de aproximativ 2.700 de metri cubi pe secundă, în condițiile în care, la mijlocul lui iulie, ar fi trebuit să fie de 5.400. Sistemele de dragaj, care curăță fundul fluviului pentru a asigura adâncimile necesare navigării în condiții de siguranță, sunt mutate de la un punct critic la altul.

Adrian Maizel, șef Birou Hidrografic AFDJ Galați: Întâmpinăm probleme în punctul critic Calnovăț, kilometrul 615-617, în care am îngustat șenalul până la o lățime de 90 de metri. Iar draga va acționa în acel punct începând de luni.

Miercuri, la Galați, reprezentanții Administrației Fluviale a Dunării de Jos s-au întâlnit cu membri ai Comisiei Dunării și ai Parlamentului European pentru a găsi soluții de îmbunătățire a traficului în bara Sulina. Acolo, în continuare, zeci de nave maritime așteaptă să intre pe canal, către porturile de la Dunăre. Situația s-a agravat după declanșarea conflictului armat din Ucraina.

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
Ministrul Petre Daea s-a dus noaptea pe câmp să vadă, la lanternă, pagubele făcute de secetă
Ministrul Petre Daea s-a dus noaptea pe câmp să vadă, la lanternă, pagubele făcute de secetă

Agricultorii din județul Buzău s-au trezit în plină noapte cu Petre Daea pe câmp. Ministrul Agriculturii s-a dus să vadă personal efectele secetei asupra culturilor ... chiar dacă afară era întuneric.  

Producția de miere, afectată de secetă. Albinele sunt hrănite artificial. Apicultorii mută stupii la vama cu Ungaria
Producția de miere, afectată de secetă. Albinele sunt hrănite artificial. Apicultorii mută stupii la vama cu Ungaria

Seceta din acest an a afectat serios producția de miere. Plantele sunt atât de uscate, încât albinele nu mai au de unde culege nectarul, iar apicultorii le hrănesc artificial pentru ca binefăcătoarele insecte să poată supraviețui.

Recomandări
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână

Unul din cele mai bune licee din București, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, a simțit că trebuie să se reinventeze. În urmă cu patru ani directoarea a gândit un proiect pilot îndrăzneț, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.  

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.