Micii producători și-au diversificat ofertele. Au mizat pe plante mai puțin cunoscute la noi: mizuna, kale sau pak choi
Pentru cei care nu vor să se aprovizioneze doar din supermarket, avem o veste bună - micii producători și-au diversificat ofertele. Cultivă legume din ce în ce mai variate și prepară produse speciale pe care le aduc direct la ușă.
Au învățat să-și prezinte bine marfa, iar unii au adăugat mici servicii pe lângă alimentele pe care le livrează.
150 de coșuri cu verdețuri pleacă săptămânal din solarii din Dâmbovița, pe o rază de 100 de kilometri. Clienții plătesc în avans, pe un an. Iar producătorii îi surprind uneori.
Ionuț Bădică, manager de proiect: „Ținem cont ce au mâncat săptămâna trecută, au mâncat păstârnac, nu le mai dăm săptâmâna asta. Îi întrebăm: cum sunteți cu imunitatea, vă dăm ridiche neagră”.
Alexandru Tudose, legumicultor: „Dacă vrem să mâncăm sănătos și eficient la un preț scăzut ar trebui să mâncăm ce este de sezon”.
Cultivatorii au mizat pe plante mai puțin cunoscute la noi: mizuna - omologul japonez al rucolei, kale – o varză fără căpățână ce vine din regiunea Toscana, ori pak choi verde sau mov - un echivalent al verzei chinezești.
Calitate și nu cantitate este ideea pe care a pariat și un antreprenor din Vrancea. Produsul său principal este vita maturată, pentru fripturi. Iar după cinci ani a ajuns să vândă de 13 milioane de lei anual. Astfel că în 2023, afacerea a crescut cu 43%.
Nicu Cautiş, antreprenor: „Avem carne de bizon facem şi carne de porc mangaliţă care şi aici este un tren bun. Anul trecut s-a văzut o creştere foarte mare”.
Peste 100 de tone de ciuperci pleurotus vinde în fiecare an și o mică fermă de lângă Brașov. Administratorii încearcă să câștige clienți cu soiuri noi, care au arome speciale.
Cristina Percec, administrator afacere: „Am pe cineva în Brașov care ia săptămânal și îmi trimite face sarmale, chiftele, un chec aperitiv cu ciuperci”.
În timp, producătorii mici au învățat că diversitatea serviciilor este importantă. De pildă, o brutărie colaborează cu alți furnizori ca să le trimită clienților platouri pentru mic dejun sau evenimente. Conțin mezeluri tradiționale, brânzeturi și pâinea casei - cu prune uscate și nuci.
Florin Matei, co-fondator băcănie: „Profilul clientului nostru e un client educat, cunoaște și partea de beneficii ale produsului și atunci prețul e ultimul”.
O comandă medie ajunge la 400 de lei.