Încep lucrările la ”Autostrada urșilor”. Marcel Ciolacu: ”Este una dintre cele mai mari rușini ale României”
Au început în sfârșit lucrările pe singura bucată lipsă din Autostrada Lugoj-Deva. Ciotul de aproximativ zece kilometri este finanțat în mare parte din PNRR și ar trebui să fie gata în următorii doi ani, altfel riscăm să pierdem banii.
Până acum însă nu s-a turnat nicio bucată de asfalt, iar constructorul nu a primit toate autorizațiile. Proiectul prevede construirea a două tuneluri prin munți pentru protejarea ursilor.
După ani de întârzieri și termene amânate, au ajuns și primele utilaje pe șantierul dintre localitățile Marginea și Holdea, singura poțiune de drum lipsă de pe Autostrada Lugoj-Deva. Lucrările, întrerupte în 2017, au fost reluate în această primăvară.
Tronsonul supranumit "Autostrada urșilor", deoarece este prevăzut cu tuneluri care să asigure culoare de trecere pentru animalele sălbatice, are aproximativ 10 kilometri. Pentru moment, constructorul a primit autorizație doar pentru porțiunea de drum până la tuneluri.
”Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: Se lucrează până să se ajungă la dealuri. Atunci se va putea ajunge și la acele tunele. Nu sunt tunele extraordinar de lungi, cam 2 kilometri, care se pot face cu acele aparate desul de repede.
Reporter: Documentație există?
Sorin Grindeanu: Este depusă. Ei pot lucra în momentul ăsta pe tronsonul până în tuneluri, probabil în vreo două, trei săptămâni, vor primii și toate avizele și pentru tuneluri”.
Ciurea: ”Șansele să fie gata la sfârșit de 2026 sunt zero”
Cele două tuneluri care vor fi forate prin munte au fost cerute de autoritățule de mediu încă din 2013, astfel încât să protejeze fauna. Primul va avea 900 de metri, iar al doilea peste 1.900 de metri.
Proiectul este finanțat în mare parte din PNRR și ar trebui să fie gata până la sfârșitul lui 2026, altfel riscăm să pierdem banii europeni. Contractul se ridică la 1,82 de miliarde de lei, fără TVA.
Marcel Ciolacu: ”Cred că este una dintre cele mai mari ruşini ale României, acest tronson de segment de aproape 10km”.
Ionuț Ciurea, Asociația Pro Infrastructura: ”În acest moment, există doar autorizație de construire, doar pentru cei aproximativ 7 kilometri. Șansele să fie gata la sfârșit de 2026 sunt zero. În primul rând este termenul contractual, care este de 34 de luni. Iar punctul critic este exact zona de tuneluri. Al doilea element este partea tehnică. Iar al treilea elemnet este stadiul. În acest moment nu avem proiect tehnic aprobat”.
După finalizarea lucrărilor, șoferii vom putea circula neîntrerupt pe autostradă de la Boița – până la granița cu Ungaria.