Fondul de rulment. Ce este, cine îl plătește și ce rol are într-o asociație de proprietari

cuplu facturi
Shutterstock

Fondul de rulment este inclus în plata întreținerii și este achitat de fiecare proprietar în parte.

Pe scurt, fondul de rulment este o plată anticipată pe care tu, ca proprietar, o depui la Asociația de Proprietari de care aparții, în vederea achitării serviciilor oferite de furnizori (de exemplu, furnizorii de curent electric, internet și cablu, la bloc), scrie storia.ro.

Potrivit legii, fondul de rulment se constituie prin plata anticipată a cotei ce revine fiecărui proprietar, iar reîntregirea acestuia se face lunar, prin plata sumelor afișate pe lista de plată. El este menționat pentru fiecare apartament în parte, într-un registru special, trebuie să fie raportat la nivelul celei mai mari întreţineri din bloc și se stabilește doar de către adunarea generală.

Rolul fondului de rulment

Practic, fondul de rulment este ca un fond de siguranță, de care proprietarii beneficiază pentru a putea achita furnizorii, în cazul în care ar apărea probleme, pe viitor. Este folositor asociației, pentru a putea gestiona mai ușor bugetul propriu.

Potrivit legii nr. 196/2018, fondul de rulment se stabilește astfel încât să poată acoperi cheltuielile curente la nivelul unei luni calendaristice. Stabilirea cuantumului se face prin echivalare cu suma care a fost necesară pentru acoperirea cheltuielilor lunare, înregistrate de asociația de proprietari în anul anterior. În cazurile asociațiilor de proprietari nou înființate, fondul de rulment se stabilește prin aproximarea acestuia cu fondul de rulment stabilit la alte asociații de proprietari, echivalente ca mărime.

Citește și
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

Banii din fondul de rulment al asociațiilor de proprietari nu pot fi folosiți pentru reparațiile de la bloc

În timp ce fondul de rulment are ca scop asigurarea sumelor necesare pentru plăți curente, fondul de reparații – după cum sugerează și denumirea sa – se folosește pentru repararea și îmbunătățirea proprietății comune. Întrucât legiuitorul a prevăzut destinații clare pentru fiecare dintre cele două, în cazul în care un proprietar refuză să plătească partea ce-i revine din cheltuielile cu repararea proprietății comune, schimbarea acestora, astfel încât din fondul de rulment să se facă plăți pentru repararea terasei, a liftului și altele, nu e posibilă, scrie avocatnet.ro.

Cine plătește fondul de rulment

 

Plata sumelor ce alimentează cele două fonduri speciale obligatorii ale oricărei asociații de proprietari – fondul de rulment și fondul de reparații – este o obligație ce revine proprietarilor de apartamente, nu chiriașilor.

Cum se calculează fondul de rulment

 

Fondul de rulment se poate calcula în funcție de:

- natura serviciului facturat (cheltuielile pentru întreținerea liftului, încălzire, gaze, electricitate, apă);

- numărul de persoane înregistrate în Cartea de Imobil ca locuitori ai blocului sau apartamentului;

- cota-parte indiviză de proprietate din proprietatea comună (în funcție de suprafața utilă a apartamentului).

De regulă, cota-parte indiviză se calculează adunând suprafețele utile ale tuturor apartamentelor de pe scară și împărțind suprafața utilă la acest total, scrie storia.ro. Rezultă un procent care se înmulțește cu valoarea cheltuielii repartizate. De exemplu, dacă într-un bloc cu o suprafață utilă totală de 750 mp există 30 de apartamente cu doua camere, cu suprafața utilă de 35 mp, cota-parte pentru aceste tipuri de apartament va fi de (35/750) x 100 = 4,6. Totalul la cota-parte pe scară este 100%. Astfel, pentru a calcula o factură de 1500 lei, avem (1500 x 4,6)/100, adică fiecare apartament de două camere va avea un fond de rulment de 69 lei.

 

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
O fetiță de 10 ani și bunica ei au fost rănite după ce mașina în care se aflau s-a ciocnit de un alt autourism
O fetiță de 10 ani și bunica ei au fost rănite după ce mașina în care se aflau s-a ciocnit de un alt autourism

O fetiță de 10 ani și bunica ei au fost rănite după ce mașina în care se aflau s-a ciocnit de un alt autourism, condus de o tânără de 29 de ani.

O șoferiță de 20 de ani s-a răsturnat cu mașina în Pitești. A pierdut controlul volanului într-un sens giratoriu
O șoferiță de 20 de ani s-a răsturnat cu mașina în Pitești. A pierdut controlul volanului într-un sens giratoriu

O șoferiță de 20 de ani a scăpat teafără după ce s-a răsturnat cu mașina. Se îndrepta spre cartierul Trivale, din Pitești, când, într-un sens giratoriu, a pierdut controlul volanului, a lovit bordura și s-a răsturnat pe plafon.

Paste Bolognese – de unde provine și cum se prepară această rețetă clasică italiană. Cum se face Ragù alla Bolognese
Paste Bolognese – de unde provine și cum se prepară această rețetă clasică italiană. Cum se face Ragù alla Bolognese

Pastele Bolognese sunt un preparat clasic italian. Prepararea unui sos Bolognese autentic pentru paste este un proces minuțios care necesită răbdare și ingrediente de calitate.  

Recomandări
Alţi doi cetăţeni români au fost identificaţi ca fiind decedaţi din cauza inundaţiilor din Spania. Bilanţul: 9 români morți
Alţi doi cetăţeni români au fost identificaţi ca fiind decedaţi din cauza inundaţiilor din Spania. Bilanţul: 9 români morți

Alţi doi români dați dispăruţi după inundaţiile din Valencia au fost identificaţi si declarati morți, a anunțat joi seară ministerul nostru de Externe.

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.