De la producător, direct la consumator. Fermierii români au adoptat modelul finlandez pentru a-și vinde produsele
Micii producători caută soluții ca să ajungă direct la clienți. Unii folosesc, de pildă, sistemul finlandez REKO, prin care fermierii postează online ce produse au de vânzare, iar oamenii spun ce își doresc să cumpere.
După modelul altor țări, au apărut și la noi puncte de livrare automate în fața fermelor, dar și abonamente pe care clienții le pot face direct la fermieri.
În laboratorul unei brutării artizanale din Corbeanca - Ilfov, este zi de livrare, așa că se fac ultimele pregătiri pentru comenzile care vor ajunge la clienți.
Angajații știu câte brioșe, pâini și cornuri au de copt. Proprietara brutăriei a postat pe internet oferta disponibilă, iar clienții au scris la comentarii ce anume își doresc.
Pachetele sunt predate personal clienților într-o zi stabilită de comun acord de toți producătorii din comunitate.
Client: „Am scris comentariu pe Facebook și vin să ridic comanda în fiecare miercuri”.
Client: „Vii, le iei, nu stai mult timp și te duci acasă și consumi ceva sănătos”.
Sistemul se numește REKO și este răspândit în Europa. Funcționează după principiul „de la producător direct la consumator”. Agricultorii crează împreună o platformă online unde postează în mod regulat ce au de vânzare, iar clienții aleg. Este stabilită apoi o zi de livrare și un loc unde se întâlnesc toți. Sistemul îi avantajează în special pe micii producători.
Bogdan Rădulescu, producător: „În primul rând își vinde produsele și nu mai depinde de lanțurile mari de magazine, să se supună unor reguli uneori absurde. Interacționează direct cu cel căruia îi dă să mănânce”.
Marius Marin, producător: „Producătorii vin cu produsele comandate, clientul vine și ridică ce și-a comandat pe Facebook. În funcție de cantitatea pe care o are producătorul disponibilă”.
Nu este singura metodă prin care micii fermieri ajung la consumatori. Unii fermieri au amplasat în fața fermei lock-ere de unde clienții își pot ridica produsele atunci când au timp. Alții aleg metoda Agriculturii Susținute de Comunitate. Cu alte cuvinte, clienții plătesc în avans un abonament, iar fermierul se angajează ca lunar sau săptămânal să îi livreze produsele stabilite de comun acord. Astfel de sisteme funcționează în special în comunitățile mici.