Cum a fost ”restaurată” o pictură celebră în Spania. Experții cer legi stricte
Experţii în conservare din Spania cer legi stricte privind restaurarea operelor de artă, după ce o pictură celebră realizată de artistul baroc Bartolomé Esteban Murillo este cea mai recentă dintr-un lung şir de lucrări care au fost distruse.
Un restaurator de mobilă i-a cerut unui colecţionar privat din Valencia 1.200 de euro pentru a curăţa o imagine a „Inmaculada Concepción”. Execuţia nu a mers conform planului şi faţa Fecioarei Maria a rămas de nerecunoscut în ciuda a două încercări de a o restaura la forma originală, scrie news.ro.
Cazul a amintit de mutilarea „Ecce Homo”, în 2012, când o femeie din Borja în vârstă de 86 de ani a distrus fresca ce îl reprezenta pe Iisus cu coroana de spini, dar şi de sculptura de secol XVI a Sfântului Jorge din capela oraşului Estrella, restaurată „nefericit" de o profesoară de lucru manual.
Fernando Carrera, profesor la Escola Superior de Conservación e Restauración de Bens Culturais de Galicia, a spus că astfel de cazuri subliniază nevoia ca aceste lucrări să fie realizate doar de restauratori specializaţi.
„Nu cred că acest tip - sau aceşti oameni - ar trebui să fie denumiţi restauratori. Să fim sinceri: sunt cârpaci care fac lucruri de mântuială. Distrug lucruri”, a declarat el pentru The Guardian.
Carrera, fost preşedinte al Asociación de Conservadores y Restauradores de España (ACRE), a mai afirmat că în prezent legea permite oamenilor să facă proeicte de restaurare chiar dacă nu au abilităţile necesare. El a comparat acest lucru cu o intervenţie chirurgicală făcută de oricine sau cu ridicarea unei clădiri de o persoană care nu este arhitect.
Deşi restauratorii sunt „mult mai puţin importanţi decât medicii”, a adăugat el, sectorul trebuie să fie reglementat strict în interesul istoriei culturale a Spaniei. „Tot vedem că se întâmplă asta şi, totuşi, continuă să se întâmple”.
„În mod paradoxal, arată cât de importanţi sunt restauratorii profesionişti. Trebuie să investim în moştenirea noastră, dar, înainte de a vorbi despre bani, trebuie să ne asigurăm că oamenii care întreprind o astfel de muncă au fost pregătiţi”.
María Borja, vicepreşedinte al ACRE, a declarat că incidente ca acestea sunt „din păcate, mult mai obişnuite decât puteţi crede”.
„Aflăm despre ele când oamenii le anunţă în presă sau pe reţelele de socializare, dar sunt multe situaţii când lucrările sunt efectuate de oameni care nu sunt instruiţi”, a declarat ea pentru Europa Press.
Intervenţiile neprofesioniste, a completat Borja, „înseamnă că lucrările de artă suferă şi distrugerea poate fi ireversibilă”.
Carrera a mai spus că o problemă o reprezintă şi faptul că mulţi politicieni nu sunt interesaţi de patrimoniu, iar fondurile pentru conservare nu sunt suficiente.