Autoritățile din Ucraina vor să scoată zeci de milioane de tone de cereale prin România și Republica Moldova

×
Codul embed a fost copiat

Autoritățile din Ucraina vor să scoată zeci de milioane de tone de cereale prin România și Republica Moldova, după ce porturile pe care le dețin ucrainenii au fost blocate de ruși.

Autoritățile de la București caută soluții, dar nu au luat încă o decizie. În tot acest timp, prețurile cerealelor bat noi recorduri. La fel și prețurile alimentelor, ultima scumpire fiind înregistrată la pâine. O franzele simplă costă acum doi lei.

Andrey Dykun este președintele Consiliului Agricol din Ucraina și spune că 34 de milioane de tone de cereale gata de export sunt blocate pe teritoriul țării sale din cauza războiului. Cu porturile închise, vecinii caută soluții ca să-și vândă totuși marfa.

Andrey Dykun, președintele Consiliului Agricol Ucrainean:România este vecinul nostru, partenerul nostru și ne poate ajuta cu asta. Poate am putea găsi nișe soluții logistice ca să scoatem cerealele din Ucraina în România și apoi spre alte state europene. Avem nevoie de bani, de arme ca să luptăm. Și ca să cumpărăm arme avem nevoie de bani, așa că trebuie să ne vindem cerealele.

Pentru a aduce cerealele din Ucraina prin Republica Moldova, sunt luate în calcul trei soluții de transport: pe calea ferată, cu barja ori terestru. Doar că fiecare dintre aceste variante vine cu probleme.

Citește și
legume
România produce puțin din cauza randamentului mic al plantațiilor. La roșii și castraveți avem cea mai slabă performanță
Trucul prin care s-a câștigat marele premiu de peste 9 milioane de euro la 6 din 49. Biletul a costat 4.413 lei

În ceea ce privește trenurile, Ucraina și Republica Moldova au căi ferate cu ecartament larg, diferite de cele din Europa. Vedem că în aceste două țări dimensiunea osiilor trenurilor este de 1.520 mm, față de 1.435 mm în țara noastră.

Singurele intrări în România pe astfel de ecartamente sunt în Nord, apoi în zona Moldovei fie pe la Iași Ungheni Port sau Galați-Giurgulesti, Zorileni-Fălciu și Iași-Ungheni Prut.

Gabriel Razi, analist piața agricolă: S-ar putea construi la granița dintre România și Ucraina un fel de terminale, dacă vrei așa, de export improvizate în teritoriu. Pentru a transfera marfa din trenurile ucrainene în trenurile românești, acolo la fața locului. Însă operațiunea e una departe de a fi ideală, ca să zic așa. E destul de complicat de făcut chestia asta. Și soluția barjelor este una pe hârtie în momentul acesta, însă portul Constanța este foarte, foarte aglomerat.

Barjele încărcate la Reni aproape de portul moldovenesc Giurgiulești ar urma să coboare pe Dunăre, până spre canalul Dunăre - Marea Neagră, și să ajungă apoi în portul Constanța. Este și cea mai ieftină dintre variante.

Mai există și varianta transportului terestru cea mai costisitoare din cauza combustibilului, dar și a capacității.

Cu exporturile blocate nu este, așadar, de mirare că prețurile cerealelor continuă să crească.

Ultima creștere record a înregistrat-o rapița, care a trecut de 700 de euro tona. Cauzele sunt pe de-o parte un îngheț în Canada, una dintre cele mai mari țări producătoare, și apoi cererea în urcare, după ce s-au scumpit florea soarelui și combustibii, rapița fiind o alternativă pentru ambele.

Ionuț Olteanu, reprezentatul Asociației Forța Fermierilor:Trăim într-o lume globalizată. Ce se întâmplă în Ucraina, ce se întâmplă în State, ce se întâmplă peste tot în lume, toate acestea fac prețul. Startul a fost dat de către criza energetică, care a declanșat scumpirea de îngrășăminte și scumpiri în lanț. Îngrășămintele care reprezintă în jur de 30, 35% din costuri au contribuit decisiv.

Anul trecut, România a fost lider la producția de rapiță, cu o recoltă medie de peste trei mii de kilograme la hectar. 

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
A fost nevoie de un război la granițe pentru ca politicienii să realizeze nevoia investițiilor la Marea Neagră
A fost nevoie de un război la granițe pentru ca politicienii să realizeze nevoia investițiilor la Marea Neagră

Război pe frontul economic - partea a III-a. Războiul sângeros de la granița țării noastre ar trebui să determine guvernanții să ia decizii mari pentru economia și siguranța noastră, fie că este vorba despre agricultură, industrie sau energie.  

România produce puțin din cauza randamentului mic al plantațiilor. La roșii și castraveți avem cea mai slabă performanță
România produce puțin din cauza randamentului mic al plantațiilor. La roșii și castraveți avem cea mai slabă performanță

România cultivă peste 220.000 de hectare de teren cu legume și nu reușește să-și asigure necesarul de consum.

Care va fi salariul minim brut pentru angajații din agricultură. Măsura are ca scop stimularea acestui domeniu
Care va fi salariul minim brut pentru angajații din agricultură. Măsura are ca scop stimularea acestui domeniu

Deputații comisiei de agricultură au avizat proiectul de lege care propune stabilirea unui salariu minim brut de 3.000 de lei pentru angajații din agricultură.

Guvernul a aprobat o finanțare de 7,5 miliarde de lei pentru IMM-uri. Care sunt domeniile de activitate vizate
Guvernul a aprobat o finanțare de 7,5 miliarde de lei pentru IMM-uri. Care sunt domeniile de activitate vizate

Ministrul Finanţelor a declarat, miercuri, că în şedinţa de Guvern s-a aprobat o Ordonanţă de Guvern care prevede finanţarea cu 7,5 miliarde de lei a IMM-urilor din construcţii, agricultură, zona de producţie şi zona de intermediere, potrivit News.ro.

Recomandări
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână

Unul din cele mai bune licee din București, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, a simțit că trebuie să se reinventeze. În urmă cu patru ani directoarea a gândit un proiect pilot îndrăzneț, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.  

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.