Se redeschid teatrele, însă nu sunt bani pentru funcționarea lor. Apel la bunăvoința spectatorilor
Teatrele şi centrele culturale prind viaţă, o dată cu măsurile de relaxare, însă numărul redus de spectatori şi datoriile acumulate în ultimul an fac dificilă reluarea acestei industrii.
Aici, vorbim în special de proiectele mici, independente, care nu au primit un ajutor constant în tot acest timp. Acum, artiştii au lansat campanii de strângere de fonduri.
„Independent de viitor" este campania de strângere de fonduri lansată de curând de Apollo 111, un teatru independent din Bucureşti, care s-a luptat în ultimele luni să supravieţuiască. În centrul campaniei stau două scurtmetraje care spun povestea viitorului teatru, într-o lume în care restricţiile nu se ridică, iar artiştii sunt nevoiţi să recurgă la idei absurde pentru a supravieţui.
Bogdan Dumitrache, conducătorul centrului cultural: „Este vorba despre o emoţie în principal, aceea pe care cred că am trăit-o cu toţii în ultimul an, acela de a fi nişte mici păpuşi puse cu mâna acolo unde trebuie, atunci când trebuie , de aici a rezultat reducerea noastră la scală, în păpuși”
Spectatorii sunt invitaţi să doneze doi euro prin SMS până în luna august, sau să direcţioneze până pe 25 mai 3,5% din impozitul pe venit. Artiştii au încredere că vor avea din nou publicul alături şi deja se pregătesc de spectacole.
Bogdan Dumitrache, conducătorul centrului cultural: „Noi funcţionăm pe săli destul de mici, care, reduse la 50% , nu ne vor acoperi cheltuielile cu spectacolele, de aceea avem nevoie de o susținere publică din partea autorităţilor decidente , astfel încât întreg sectorul independent să nu intre în colaps.”
La fel stau lucrurile şi la Unteatru, unde spectacolele au avut loc pe scene improvizate în exterior sau în sala Teatrului Țăndărică. De-a lungul anului, s-au strâns însă mai multe datorii, iar artiştii au creat pachete de donaţii lunare prin Patreon, o platformă dedicată strângerii de fonduri.
Andrei Grosu, manager Unteatru: „Nu putem să redeschidem, e foarte complicat să supraviețuim în momentul ăsta după un an şi ceva de strâns datorii”
Şi în ţară, centrele culturale independente gândesc soluţii de avarie pentru a-şi relua activitatea.
Doru Talos, Reactor: „Am reconceptualizat șase spectacole, produse Reactor, sub forma unor instalaţii sau expoziţii pentru spaţiu public sau spaţii care au un grad mai mare de accesibilitate, unde spectatorii pot revedea sub o altă formă spectacolele noastre.”
Între timp, cărămidă cu cărămidă, prinde contur şi proiectul „Griviţa 53”, primul teatrul independent construit de la zero, după 75 de ani. Până acum, iubitorii de arte au donat peste 400 de mii de euro, însă proiectul mai are nevoie de încă o sută de mii pentru deschiderea şantierului.
Chris Simion-Mercurian, iniţiator proiect:
„Vrem să ne facem prezența cu cărămizile ctitor în cât mai multe comunităţi, inclusiv în comunitatea politică, în Parlamentul României, vrem să ne ducem să facem o expoziţie cu vânzare, în aşa fel încât, politicienii, indiferent de culoarea lor politică, să devină ctitorii acestui teatru”
În România există 40 de spaţii culturale independente, unde artiștii îşi desfăşurau spectacolele înainte de pandemie. Pentru a putea funcţiona , oamenii au nevoie de ajutor. O sută de milioane de euro promitea în urmă cu câteva luni Ministerul Culturii, însă banii sunt europeni, iar procedurile durează.