Diplomatul britanic care a inspirat Articolul 50 nu si-a imaginat ca tara sa va fi prima care il va folosi
Diplomatul britanic John Kerr, unul dintre parintii proiectului de text ce stabileste procedura de iesire din Uniunea Europeana, nu si-a imaginat ca tara sa va fi prima care il va folosi.
Initiativa lui Kerr a fost blocata de infrangerile suferite de Constitutia europeana la referendumurile din Franta si Olanda, dar unele elemente au ajuns in Tratatul de la Lisabona, care a intrat in vigoare in 2009.
Una dintre sectiunile preluate a devenit Articolul 50, care va fi invocat miercuri de premierul Theresa May, in scrisoarea de notificare oficiala a UE ca Marea Britanie intentioneaza sa iasa din blocul comunitar, dupa mai mult de 40 de ani de apartenenta.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
"Nu ma simt vinovat pentru inventarea mecanismului. Ma simt foarte trist ca Marea Britanie il foloseste”, a declarat Kerr pentru Politico.
"Nu credeam ca Marea Britanie il va folosi”, a adaugat el.
Dupa o cariera stralucita in Ministerul de Externe, ce a inclus misiuni de ambasador la Washington si la UE, Kerr a pregatit textul in calitate de secretar general al Conventiei Europene, insarcinata sa puna la punct Tratatul Constitutional in 2002 si 2003.
In acea perioada, ascensiunea liderului austriac de extrema-dreapta Joerg Haider era o sursa importanta de ingrijorare pentru liderii UE, in conditiile in care unii membri din sudul blocului comunitar se intorsesera la democratie in deceniile recente.
Kerr si-a imaginat ca procedura de iesire ar fi putut fi declansata dupa ce un lider autoritar prelua puterea intr-o tara membra, iar UE suspenda dreptul la vot al tarii.
“Mi se parea foarte probabil ca un regim dictatorial sa vrea atunci, de furie, sa iasa. Iar a avea o procedura de iesire in forta parea a fi lucrul rational – pentru a evita haosul legal”, a explicat el.
Fostul diplomat a subliniat doua elemente-cheie ale Articolului 50 care ar putea juca un rol important in negocierile viitoare.
Astfel, procesul prezentat in text este "despre divort (...), despre plata facturilor, respectarea angajamentelor, administrarea drepturilor obtinute, analiza situatiei pensiilor. Nu este un articol despre relatia viitoare”, a admis el.
Cu toate acestea, Articolul stipuleaza si ca acordul de divort ar trebui sa ia in calcul „cadrul” relatiei viitoare dintre UE si tara care iese, a precizat fostul diplomat.
Kerr a subliniat ca un acord complet, care sa acopere comertul si toate celalte aspecte ale relatiilor dintre Marea Britanie si UE nu poate fi incheiat in doi ani, insa un cadru pentru acesta va trebui negociat.
“Nu ma intrebati cum va arata acest cadru. Este un alt tratat? Este un text de tipul Concluzii ale Consiliului European? Nu stiu care va fi cadrul (...), dar daca nu exista, atunci acordul de divort, daca va exista unul, va fi vulnerabil din punct de vedere legal – pentru ca, pentru a fi ‘luat in calcul’, trebuie sa existe”, a spus el.
ractic, acest lucru inseamna ca discutiile despre divort si despre liniile generale ale relatiei viitoare vor trebui sa aiba loc in paralel.
"Nu cred ca va fi posibil ca C.E. sa insiste – si nu sunt convins ca va incerca sa insiste – ca trebuie rezolvata complet problema banilor inainte sa se poata discuta despre orice altceva”, a precizat el.
"Daca as fi negociator britanic, m-as duce cu articolul in mana si as spune ‘Dar, stati, trebuie sa avem un cadru’”, a afirmat Kerr.
Articolul 50 a fost subiectul unei dezbateri aprinse dupa referendumul pentru Brexit, iar dosarul a ajuns inclusiv la Curtea Suprema de Justitie a Marii Britanii.
Insa Kerr povesteste ca nu a starnit prea mare atentie atunci cand a fost discutat in cadrul Conventiei Europene.
“Au fost multe articole care au provocat dezbateri aprinse. Acesta nu a fost unul dintre ele”, a adaugat el.
In procesul de la Curtea Suprema privind necesitatea ca Parlamentul de la Londra sa isi dea acordul inainte ca Guvernul sa invoce Articolul 50, atat Guvernul, cat si oponentii sai au admis ca notificarea nu va putea fi retrasa. Insa Kerr sustine ca opiniile sunt diferite pe continent.
"Cred ca, daca intrebi un avocat UE, iti va spune direct ca nu este irevocabil”, spune fostul diplomat.
“Iar, daca dosarul ar fi decis in instanta, ar fi decis la Curtea Europeana de Justitie si s-ar decide ca nu este irevocabil”, a adaugat el.
"Regulile jocului in UE sunt ca poti sa te razgandesti. Multe state membre s-au razgandit in cursul unei proceduri legislative, pentru ca au avut alegeri generale acasa si stanga a scos dreapta (de la guvernare – n.r.) sau dreapta a scos stanga", a subliniat Kerr.
El a precizat ca, intr-un astfel de scenariu, alte state membre UE vor cere, probabil, concesii politice din partea Londrei, dar acestea nu ar fi prea severe. De exemplu, nimeni nu va putea sa se atinga de rabatul obtinut de Marea Britanie de la contributiile la bugetul UE.
Desi nu crede ca Guvernul britanic va da inapoi, el a marturisit ca i-ar placea sa fie el cel care notifica Bruxelles-ul ca Londra s-a razgandit, daca ar fi cazul.
Desi s-a retras din Ministerul de Externe in urma cu un deceniu si jumatate, Kerr este inca activ in viata publica. El a vorbit impotriva Brexit in campania pentru referendumul de anul trecut si contribuie la dezbaterile din camera Lorzilor.